Als je elke dag zo ver moet met de CX zoek er dan in ieder geval een die is voorzien van een volle (Rickman Polaris) kuip.
Zit je in de winter in ieder geval uit de wind en kou en overigens uit de regen.
Een CX kan veel grotere en kleinere mankementen vertonen.
Grotere:
- dynamostator
- nokkenasketting en toebehoren
- soms ook defecte lagerschalen (goede olie gebruiken en olie aan peil houden)
- en vooral ROEST (achterbrug en motor ophangoren)!
De kleinere zijn vaak simpel en goedkoop te verhelpen zeker door een wat handige doe het zelfer.
Het financiele risico op een miskleun is evenwel beperkt; een goede CX kost zelden meer dan E 750,--.
Mij heeft mijn woon-werk CX nog nooit onderweg laten staan; ja 1 keer, een lekke band vanwege een grote scheur. Maar de motor liep en over het fietspad met zo'n 20 km/uur op de lekke band binnendoor naar huis kunnen rijden.
Waar je wel op moet letten is dat een aantal componenten van de CX nog goed is:
- banden
- uitlaatsysteem
- intacte bedrading
Vervangen van de 2e is kostbaar en reparatie van de 3e een crime.
Een lekkende waterpompseal is vaak door het vervangen van de koelvloeistof weer dicht te krijgen. Moet de seal toch worden vervangen dan is dat inderdaad een vervelend werkje.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.