Ik heb de verhalen door gelezen. Dat verhaal van een andere manier zou wel eens heel goed kunnen. Echter ben ik nog niet van mening dat dit de juiste zou moeten zijn. Ik denk zelf dat er een partij nokken assen in omloop zijn die niet 100% zijn geslepen.
De juiste manier om kleppen te stellen , is dat je de zuiger in bdp zet en dan wel wanneer bijde tuimmelaar vrij zijn. In het andere geval is er altijd een tuimelaar die de in of uit laad klep indrukt.
Dus BDP zetten van je zuiger en klaar is kees.
Hoe kan je dat dan doen.
Draai onder de radiator de inspectie bout los. Zet een t sleutel op de crukas en draai deze rond. Tewijl je dat doet kijk je naar een kruiskop schroever draaier die je door het bogie gat hebt gestokken. Nu kun je het BDP punt gaan zoeken. Blijf kijken naar de tuimelaar en je kan zien in welke stand je moet zijn. Het kan zijn dat je 180 graden verkeerd zit.
Nu kun je inlaat en uitlaat gaan stellen in een keer.
Dat er op een ander punt meer klepspeling kan zijn is mij bekend. Reden is waarschijnlijk slijtage en of een verkeerde nokken as slijping van fabriek af. Bij de GL is dit probleem niet meer aan wezig. Ook hierin heb ik het verschil kunnen vaststellen dat Honda een modifikatie heeft toe gepast op de nokken assen. De oude zijn niet verkeerd maar maken inderdaat meer herrie.
goetje marco becker
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html