Dertien in het dozijnEen tijdje geleden stond op de site een lijstje met de tien plekken waar je als echte motorrijder geweest moet zijn.
Kennelijk ben ik geen echte motorrijder, want van dat lijstje heb ik er maar eentje bezocht....
Het zette me aan het denken. En dat levert soms verrassende resultaten op. Zo ook deze keer. Ja, het gras is groener bij de buren, en wat je ver haalt (of is het verhaalt? ) is lekker, maar kan het ook anders, zonder meteen driekwart van de wereld, en heel Europa te moeten doorkruisen. Moet kunnen, nietwaar?
Zo ontstond een lijstje met tien plekken in Nederland. Niet allemaal zijn ze even bijzonder, of uniek te noemen. Niet allemaal geven ze blijk van de onverzettelijkheid van ons Nederlanders, en ook staan ze echt niet allemaal op de wereld erfgoed lijst.
De tien plekken zijn, in een niet geheel onwillekeurige volgorde:
1-De Posbank
Redelijk uniek in Nederland, want daar is één van de weinigen, zo niet de enige haarspeldbocht in Nederland te vinden.
2-Urk/Schokland
Beide voormalige eilanden staan op de wereld erfgoedlijst.
3-Giethoorn
Vlak bij SJK ligt Giethoorn, het Venitië van het noorden. Vaste prik voor busladingen Japanners en Chinezen. Tevens het decor voor Bert Haanstra's meesterwerk 'Fanfare'
4-Sneek
Midden in het Friese merengebied ligt het oude stadje Sneek. Rijk aan geschiedenis, maar vandaag de dag beter bekend als watersport centrum.
5-De afsluitdijk.
De afsluitdijk werd aangelegd om de drooglegging van de toenmalige Zuiderzee mogelijk te maken. De complete drooglegging van de Zuiderzee is niet doorgegaan, maar wel is er een geweldige prestatie geleverd, die wereldwijd bewondering opriep.
6-Texel
Het eiland Texel is het grootste, en misschien ook wel het mooiste van onze Waddeneilanden. Een polder, duinen, een vliegveldje, een paracentrum, en in de zomer meer toeristen dan schapen.
7-Keukenhof
De Keukenhof is bekend om zijn bloemenpracht. Het bloemenpark trekt elk jaar bijna een miljoen bezoekers aan.
8-De Molens van Kinderdijk.
Een symbool van de eeuwige strijd van Nederland tegen het water. Hoogwaardige middeleeuwse maar erg groene technologie in het water-management.
9-Neeltje Jans.
Na de watersnoodramp van 1953 werd besloten tot de bouw van de Deltawerken, om het achterliggende land tegen de zee te beschermen. De opgespoten zandplaat 'Neeltje Jans' werd het werkeiland voor de bouw van de deltawerken.
10-Drielandenpunt.
De plek waar de grenzen van Duitsland, België en Nederland bij elkaar komen is het drielandenpunt. Tevens het hoogste punt van ( Europees ) Nederland.
Zo had ik tien plaatsten in Nederland bij elkaar. Maar ik miste nog een aantal bijzondere plekken. Daarom werden aan de oorspronkelijke lijst er nog wat toegevoegd
11-De sluizen van IJmuiden.
De hoogovens en de toegang tot Amsterdam over het water.
12-Baarle Hertog/Baarle-Nassau
Een stukje België in Nederland, met een stukje Nederland weer in dat België. Enclaves in enclaves, een verwarrend stukje grondgebied.
En omdat ik de provincie Groningen niet wilde overslaan werd tot slot ook nog een plek in die provincie op de lijst gezet.
13-Boertange
De oude vesting van Boertange, nog geheel in zijn oorspronkelijke vorm.
En dan heb ik het nog niet over de toeristische plekken als Spakenburg of Volendam, of de bekende kaasmarkt in Alkmaar, of de haven van Rotterdam, of het meesterwerk van Rembrand van Rijn, of de Hunebedden, of de vernieuwde zeewering in NoordHolland, of de Hanzestad Zwolle ........
Maar het is waar. De meeste plekken op mijn lijstje zijn van het type 'Dertien in het dozijn'. En het zijn er dan ook precies dertien. En misschien zijn ze niet zo heel erg bijzonder, zeker niet voor de gemiddelde motorrijder. Gelukkig ben ik geen gemiddelde motorrijder.
Voor het jaar 2016 denk ik dat ik dit maar eens ga proberen. De meeste plekken zijn, zeker vanuit Ede, goed bereikbaar binnen een 1-dag afstand rijden. En zo hoef ik me ook niet te vervelen, en me af te vragen : "waar zal ik nu eens naar toe gaan....?"
Het kan natuurlijk ook anders. Niet noodzakelijkerwijs beter, maar anders. Een groepsgebeuren, verspreidt over een motorjaar.
Het plan is als volgt:
We rijden, individueel of in een groep, gedurende het motorseizoen 2016, naar deze plekken. Op elke plek wordt een foto gemaakt, ten teken dat je er geweest bent. Je bent vrij om de dag te bepalen dat je naar één van de plekken rijd, en je kunt zelfs als je wilt op één dag meerdere plekken bezoeken, of er gewoon een extra lang weekend voor uittrekken om alles in een lange (vakantie) rit achter elkaar te doen.
Wie doet er mee?
Voor de duidelijkheid: het seizoen is de periode buiten de 'ophokplicht'
Harmony,
Hans.
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken