beinhart:
ik heb me al 2x daarvoor opgegeven maar op een of andere maNIER WILLEN ZE MIJ NIET?
Als voormalig organistor van dit evenement wil ik hier wel even op inhaken. De organisatie in Nieuw-Zeeland maakt de regels, niet de local hosts. Op zich zijn de regels vrij simpel en duidelijk.
-Elke standaard motor van voor 1970 mag meedoen.
-Motoren van na 1970 mogen meedoen mits zij zijn verbouwd
-Die verbouwing kan zijn: een brat, scrambler, caferacer, bobber en dergelijke
-Scooter met metalen beplating mag ook meedoen
-Zijspannen mogen meedoen
-Retro bikes mogen meedoen.
Er worden dus best veel motoren afgewezen. Ikzelf heb ook slechts 1 motor die aan de voorwaarden voldoet (Jawa350 uit '74) de rest van mijn motoren mogen dus niet meerijden.
Nu hoor ik ook vaak dat het niet juist is om motoren af te wijzen omdat ik daarmee minder geld voor het goede doel zou verkrijgen. Met andere woorden: als iedereen mee zou mogen doen dan zou je veel meer geld voor het goede doel kunnen ophalen.
De organisatie in NZ is hier echter heel erg duidelijk over. Zij willen juist de exclusieve uitstraling hebben. Ze vinden het belangrijk dat de motorrijder ook eens op een andere manier tevoorschijn komt. Geen leren pakken, kunststof kleding maar een chique/elegante uitstraling. De "Vintage-look" zeg maar. De organisatie houdt zich ook het recht voor om organisatoren die zich niet aan de regels houden uit te sluiten.
In Leeuwarden hebben wij destijds de keus gemaakt om de regels strikt op te volgen. Iedereen mooi in het pak op een oude of geschikte motor. Daardoor hebben we in Leeuwarden een hele mooie DGR neergezet, een feest voor het oog. En het is een groot succes! In '15 hadden we 40 deelnemer, in '16 zaten we op 75. Op dit moment, een week of drie voor de DGR, zitten we in Leeuwarden al op 83 deelnemers! De ervaring leert ons dat we best nog veel aanmelding krijgen in de laatste 4 dagen voor de DGR.
Wie later remt is langer snel!