Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Ritten, tochten en evenementen hondacx500.nl Forum / Ritten, tochten en evenementen /   
 

Toertocht

 
Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 20 sept. 2019 22:52 
Voor de AJS/Matchless Club, waarvan ik sinds de oprichting midden jaren '70 lid ben, organiseer ik elk jaar een toeristische rit door Brabant, die gewoonlijk bij Tilburg start. Wij rijden dan ca. 100 km over relatief kleine wegen, nooit een snelweg in ieder geval. De start is bij een horeca gelegenheid en rond de lunch stoppen wij ook een uurtje. Ik heb dus diverse ritten "op de plank". Geen enkele moeite een keer zo'n rit met CX-en te rijden. Ik moet enkele dagen vooraf de route zelf rijden om te kijken of er onverwachte blokkades zijn en daarnaast afspraken maken met de horeca. Veel werk is het dus niet.

Ik ken de tradities qua ritten binnen de CX wereld helemaal niet. Is er belangstelling voor zo'n initiatief? Welk jaargetijde heeft de voorkeur? Hoeveel motoren rijden er gewoonlijk mee? Bij de AJS/M komen er meestal 15 à 20 in september. Ik laat mij graag door de forumleden informeren.

Groet,

Peter van der Schee
Immigrant-Brabander

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 21 sept. 2019 11:37 | Aangepast door: Hansv 
Hoi Peter,

Toertochten en de CX club.... tja.

Er zijn toeren geweest in het voorjaar, in het najaar, en daar tussen in. Tradities zijn er bijna niet. Wie een rit wil uitzetten, die doet dat. Soms liggen twee evenementen er dicht na elkaar, soms zijn er gebeurtenissen die toevallig op dezelfde dag plaats vinden, dan wordt er in overleg een datum aangepast. De laatste jaren is het wat rustig wat toertochten betreft.

Ik heb geen idee of er verder nog belangstelling is voor toerritten binnen de CX club. Voor de rit die ik op 28 september heb gepland is er nog niet zo heel erg veel belangstelling, maar ervaring van voorgaande jaren leert dat er zomaar meer dan tien man kan staan. Vooraanmelding is geen eis, alleen een vriendelijk gebaar naar de organisatie. Ikzelf hou vaak een datum, met een uitwijkdatum in verband met slecht weer. En ja, meestal september.....

Mijn eigen routes hebben ongeveer een lengte van 120 kilometers (soms meer), een start bij een horeca, stop voor koffie , stop voor rustig lunchen, en terug/verder naar het eindpunt. Maar dat is hoe ik het in elkaar schroef. Zelden of nooit een stuk snelweg. Wel soms dertig km zones, maar dat is bijna niet te vermijden. Ook tachtig km/u wegen zitten er in, hoofdzakelijk als verbinding tussen twee mooie stukken.

Ik heb ooit met 20 motoren achter me gereden, maar ook wel eens met vijf of zes. Soms ging het als één grote groep , soms in twee kleinere groepjes. Hangt een beetje van de rijders, de sfeer, de organisatie af. Geen vast patroon dus, geen groeps regels.

Wel vooraf een kort praatje: Positie houden, vermijd onderling inhalen, aanwijzing voor een stukje slecht wegdek in het komende traject etc.

Er staat HIER op deze site het een en ander over groepsrijden. Geen wet, maar richtlijnen......

Harmony,
Hans.
( rijd wel eens )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver sieds

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 22 sept. 2019 20:36 | Aangepast door: sieds 
Rijden met een grotere groep doe je het beste met het follow-up systeem Hans, werkt uitstekend.
Hoef je niet allemaal kort achterelkaar te rijden en het is veilig rijden met een groep.

Zullen ze vast ook bij de AJS-Matchless Club doen.
Drie weken geleden had ik op SJK 40 BSA's achter mijn CX650C aan en het werkte perfect.

FOLLOW-UP systeem
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 23 sept. 2019 18:59 
Wij rijden bij AJS/M inderdaad follow-up. Gaat prima.

Peter

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#5 | Geplaatst: 24 sept. 2019 10:39 
het goldwing forum gebruikt ook dat follow-up systeem.
was voor mij de 1e keer wel een aparte ervaring, maar als iedereen zich eraan houd dan gaat dat goed.
pluspunt is dat ik ook nog mooie foto's kan maken van de rijders die voorbij komen.

groetjes werner (die ook een keer rechtdoor reed omdat iemand dacht dat er niemand meer kwam)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 24 sept. 2019 14:43 
Tot nu toe ben ik heel tevreden met het gebruikte systeem....
'Zie je dat er niemand achter je zit, stop dan bij de volgende bocht' Of het een systeem is weet ik niet, maar voor een wat kleinere groep werkt het prima.
Maar als ik dat Follow up systeem moet gebruiken....

Harmony
Hans.
( misschien dan beter niet ? )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Jan vd Geest
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 24 sept. 2019 21:20 
Ik dacht van een prima systeem, mits iedereen het begrijpt en consequent doet

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 24 sept. 2019 21:23 
Dat is bijna hetzelfde, Hans. Alleen zijn er bij follow-up herkenbare vóór- en achterrijders. Voorop iemand met een hesje. Achteraan wacht de laatste bij een bocht, tot de achterrijder (ook een hesje aan) laat weten dat er nu niemand meer komt. Die achterrijder is dus een soort "bezem".

Bij groepen van ca. 25 motoren voldoet het prima. Maar ik heb ook internationale evenementen gereden met meer dan 100 oldtimers. Dan gaat het niet, omdat je het overige verkeer dwarszit. Je moet dat dan, meen ik, met de politie afspreken. In Norfolk scheerden die ooit op hun 1200cc machines ons links en rechts voorbij. Die jongens hadden er lol in.

Peter

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 24 sept. 2019 23:19 
Hmmm... Bij Vechta, de rit vanaf de Dummersee, gaar het ongeveer net zo, dacht ik. Maar omdat daar een motoragent mee rij....

Agent, voorrijder, groepje blokkers. Op elke kruising plaatst de motoragent een of twee blokkers, nadat hij het verkeer heeft stopgezet. Blokkers sluiten dan achteraan weer aan, nadat de hele stoet van 100 rijders is gepasseerd. Motoragent schiet nog wel eens van achter naar voor langs de rij.
Enne, geen verkeerslichten of zo, gewoon negeren.....

Gaat prima, totdat ooit eens iemand toch netjes voor het rode licht stopte......

Harmony,
Hans.
( stopt meestal WEL voor rood, maar dan niet ! )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver sieds

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 25 sept. 2019 11:54 | Aangepast door: sieds 
Jouw systeem, nou systeem, kan ook Hans.
Groepje achter je aan en in de gaten houden of iedereen mee komt.
Maar stoppen af en toe is niet super veilig bv als er stoplichten zijn en niet iedereen er door kan.

Echt blokken is super veilig, maar doen alleen de zware jongens, moet je lef voor hebben, mag niet maar wordt wel toegestaan.

Vechta met 200 motoren is niet echt veilig, de agent zet het verkeer stop maar scheurt steeds de groep voorbij.
Ook een aantal blokkers doen dit maar met een zeker risico.
En inderdaad als er iemand stopt voor het rode licht dan ben je de weg kwijt.

Follow up is het enige juist heb ik ook ontdekt met grotere groepen.
De voorrijder rijd rustig door en zet op iedere afslag een motor neer als wegwijzer.
De groep hoeft dan niet onveilig aaneen gesloten te rijden en je weet altijd de richting.
Tenzij de wegwijzer blijft staan!
Totdat de backrijders (liefst twee) met oranje hesje er aan komen en je weer achteraan aansluit.
Is bovendien een leuke manier van actief in een groep rijden.

Het veilige zit hem in:
- niet bovenop elkaar rijden en daardoor hoef je niet alleen maar op te letten op je voorganger
- de voorrijder kan altijd doorrijden
- er kunnen zonder gevaar nu ook auto's tussen rijden
- en je raakt de groep nooit kwijt

Maar Hans, met 10 motoren lekker achterelkaar aan rijden, niks mis mee.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 26 sept. 2019 20:51 
Het aantal deelnemers lijkt mij bepalend. Ik heb met AJS/M vorig jaar met ca. 25 motoren gereden. Dat is een vrij compacte groep. Ging prima met een voor- en achterrijder. Afgelopen 08/09 waren er ca. 15. Al helemaal geen probleem. Worden het er 100 of meer, dan kun je het beste de plaatselijke autoriteiten informeren. Ik geef Sieds dus helemaal gelijk: met 10 motoren kun je niet zoveel problemen hebben.

Ritten, tochten en evenementen hondacx500.nl Forum / Ritten, tochten en evenementen /
 Toertocht

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 5
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven