Dag 11
Dinsdag 28-6 Campodolcino-Brienz
"Vandaag wordt een prachtdag": bedenk ik me als ik ontwaak. Ik kan niet wachten om te beginnen met rijden. Vandaag staat er een mooie route op het programma. We gaan een echte passendag doen. We rijden vandaag over de Splügenpas, de San Bernardinopas, de Gotthardpas via de Tremolo, de Furkapas en als laatste de Grimselpas.
De tenten zijn in no-time ingepakt en om 8 uur precies melden we ons in het restaurant voor het ontbijtbuffet. Prima verzorgd. Van alles wat aanwezig. Prima koffie erbij. Ideaal voor een motorvakantie. En ook de prijs is niet verkeerd. Voor 45 pp hebben we overnachting/diner/bier/ontbijt.
Voor we opstappen nog even het weer checken en er is nog enige twijfel over het wel of niet dragen van regenkleding. Ik ga voor regenvoering in de jas en geen regenvoering in de broek. Ik zie wel even hoe het loopt. Als we de Splügenpas oprijden merk ik meteen al dat ik een verkeerde keus heb gemaakt. Bij de eerste stop is mijn broek al doorweekt. Op een gegeven moment zijn we de laaghangende bewolking binnen gereden en is het dus mistig. Als we naar beneden rijden verdwijnt de mist rap, de regen echter niet. Het blijft nat. Langzaamaan is het devies. Ieder rijdt op eigen tempo naar beneden en beneden wordt er gewacht tot de groep weer compleet is.
We rijden richting de San Bernardino en daar wacht ons hetzelfde lot. We komen niet van de eigen en de mist af. Op een gegeven moment zit ik achter een bus in de mist. Ik vind het wel goed zo. Als ik de bus volg weet ik hoe de weg loopt en weet ik ook dat er geen tegenliggers in de haarspeldbochten zitten. Als de mist wegtrekt haal ik de bus in.
Als we het dorp binnenrijden wordt er aan de weg gewerkt. Ik voel mijn motor spoorzoeken. Het voelt alsof er freesrillen in de weg zitten maar bij nader inzien blijkt er split gestrooid te zijn. Heel vers en een behoorlijke laag. Das best even schrikken. We houden een kleine pauze in het dorpscafé en gaan verder in de mist en de regen.
[imgs=https://i.postimg.cc/kXJV1P3T/20220628_092719.jpg]2 CX'ers in de regen[/imgs]
De Gotthardpas is hetzelfde laken een pak. Regen en mist. We besluiten toch om de Tremolo route te nemen. Het pakt best mooi uit. Het is wel wat hobbelig maar qua grip is het best te doen. Onderweg zien we nog een postkoets. Deze route is ooit aangelegd voor de postkoets. Ik heb medelijden met de oude mensen die in de koets zitten. Ze worden flink door elkaar geschud. Ik heb het dan best luxe op mijn barrel van 39 jaar oud met vering demping en luchtbanden. Boven is het Strüdelzeit.
Het weer is hetzelfde op de Furka- en ook op de Grimselpas. Regen en mist! Bovenop de passen is het ook best koud. Ik ben blij dat we weer naar beneden gaan. Het wordt langzamerhand warmer en ik zie de afstand naar Brienz steeds kleiner worden op de verkeersborden.
Het is net even droog als we de tenten opbouwen. De tenten staan, het druppelt nog wat en als we het dorp inlopen om nog wat voedsel te scoren breekt de lucht open. Eindelijk is het droog!!!!!
De pizza smaakt goed. Eindelijk ook eens ergens eten waar de bediening zin heeft in het werk. Wat een genot! Op de terugweg schieten we nog wat foto's. Al onze motorkleding is zeiknat. Straks maar lijntjes spannen.
Morgen is het droogdag
Wie later remt is langer snel!