Even een berichtje van mijn kant. Voor de editie 2019 geldt dat het een gedeelde eerste plaats tussen een CX500 (Coenox) en een Yamaha XS400 DOCH 1982 (bereden en opgeknapt door ondergetekende).
Dit jaar heb ik gereden op een GL650 die werd aangeboden via dit forum. Heb deze weer goed rijdend gemaakt en daarmee de challenge gereden.
Mijn beoordeling van de GL650 is tweeslachtig. Als eerste is de motor echt wel bedoeld om forse afstanden mee af te leggen. Echter je moet wel richting relatief koude oorden rijden, want die kuip is killing bij hogere buitentemperaturen. Ik heb de ruit moeten verwijderen om te voorkomen dat je bevangen wordt door de warmte. Want ventilatie in mijn jas werkte niet evenals een koelvest. Maar tussen de regels door is dat natuurlijk ook een compliment naar de ontwerper van de kuip, hij werkt zeer goed
Voor de challenge heb ik de oude achterveerunit (welke vast stond) vervangen door een YSS achterveerunit. Hierdoor de challenge flink kunnen doorrijden, zonder dat ik echte problemen kreeg met het rijwieldeel (blijft natuurlijk oud en relatief beweeglijk). Slechts een paar keer wat aan de grond gereden (en er is door mij stevig doorgereden op de passen).
Verder zijn BT46 banden een goede keuze geweest. Echter de achterband is nu na ongeveer 6000 km wel versleten. Echter of het gebruik geheel zo geweest is waarvoor de motor gemaakt is betwijfel ik een beetje. Weet trouwens niet of dit een normale waarde is voor een achterband van een GL650 die voor ongeveer 3000 km met bagage is gereden.
Tijdens de challenge is het enige wat overleden is de snelheidsmeter. Deze begon te dansen, als ik rond de 40 km reed ging de naald te keer tussen de 200 km/h en de aanslag waarop de naald normaal gesproken rust bij stilstand. Dus als er iemand nog een snelheidsmeter heeft liggen voor een GL650, dan houd ik mij aanbevolen (ene het hoeft natuurlijk niet voor niets).
De motor gaat nadat ik onderhoud heb gedaan (lees verse motorolie zorgen voor een werkende snelheidsmeter en nog wat kleine dingetjes) in de verkoop. Deze motor is voor mij leuk geweest voor de challenge, maar het is geen blijvertje. Overigens heb ik nog een CX500E-project dat afgerond moet worden (is ook nogal wat kleiner, zodat de garage niet zo vol raakt).
Maar "overall" veel rijplezier gehad op deze GL650
besmet met N + 1 (gevolg nu 6)