Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Ritten, tochten en evenementen hondacx500.nl Forum / Ritten, tochten en evenementen /   
 

tourtje met mijn CX500 2024

 
Schrijver borisz
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 11 sept. 2024 00:03 | Aangepast door: borisz 
Hey mensen,

Aan het eind van de vakantieperiode had ik het plan opgevat om toch nog een weekje op pad te gaan. Aldus had ik een setje vers rubber besteld voor mijn Diversion 900 die al een tijdje wat verloren in de hoek stond. Helaas lukte het niet om de bandjes binnen korte tijd te wisselen zodat ik toch maar eens om me heen moest kijken voor een ander vervoersmiddel voor deze vakantie.

Gelukkig staan er altijd wel wat vervoermiddelen tot mijn beschikking in de schuur en eigenlijk viel al heel gauw mijn oog op de CX500 die ik in 2018 van HansV mocht overnemen om met deze motor de 500 Euro Challenge van 2019 te gaan rijden. Helaas ging de Challenge van 2019 met deze motor niet door vanwege cdi/statorproblemen een paar weken voor vertrek. Deze CX kon dus pas later in het jaar afgebouwd worden en eigenlijk jeukte het altijd om er nog eens een trip mee te maken. Dit was dus eigenlijk de uitgelezen kans!!!

CX500 2018

Ik was met deze motorfiets een weekend ervoor naar Collendoorn gereden en bij thuiskomst miste ik nog een accessoire aan deze motor: een schapenvacht!!! Deze dus vlot gemonteerd en op zondagmiddag de motor vakantieklaar gemaakt.

cx500 schaap

Maandagochtend nog snel wat "tanktasbroodjes" gemaakt (bolletje met mayo, kerrie, gekookt ei en bacon) en opgestapt richting het zuiden. Ik had met een paar vrienden (Auke en Tim) de afspraak gemaakt om ze te ontmoeten op dinsdag in Motorherberg La Mouche in de Vogezen. Mijn doel voor deze maandag was Diekirch in Luxemburg. Het is dan wel 470km voornamelijk snelweg maar de volgende dag is het maar een paar 100km door de leegte van Noordoost Frankrijk rijden. De rit ging redelijk vlot. Erg inspirerend was het allemaal niet, wel warm. En naarmate ik verder zuidwaarts reed werd het ook steeds benauwder........ Dat belooft nog wat voor de rest van de dag.

hoosbui

Toen ik eenmaal België inreed doemden de zwarte wolken al voor me op. Gelukkig boog ik voor Luik af naar het oosten leek het alsof ik de bui omzeilde. Helaas ging ik bij Verviers toch steeds meer zuidwaarts en reed vol de bui in. Ik wilde nog stoppen op een parkeerplaats om regenkleding aan te trekken maar er werd aan de weg gewerkt en de parking was afgesloten. 500mtr Verder worden er van 2 rijstroken 1 gemaakt met aan weerszijden een betonrand. Ik kon dus geen kant meer op toen ik plotseling stilstond achter een vrachtwagen. De bui barstte los en binnen 30 seconden realiseerde ik me dat het regenpak nu ook wel gewoon in de koffer kon blijven. Zeiknat van de regen vervolgde ik mijn weg. De belgische snelwegen geven mijn echter weinig hoop in dit soort weer en het leek me verstandig om de snelheid maar flink aan te passen. Een goede keus want niet veel later zag ik een auto voor me over de weg glibberen door aquaplaning en op de andere weghelft met tegemoetkomend verkeer zag ik een auto de vangrail induiken. Mooi met 60 per uur verder dus. Gelukkig kon ik na een klein uurtje de snelweg verlaten. Het weer was gelukkig ook weer wat verbeterd.

regen

koffiestop Wemperhaard

Nu nog het laatste uurtje door Luxemburg heen kachelen en bij Wamperhaard maar even snel een koffie genomen. Het laatste uurtje werd het steeds helderder en zon 10km voor de camping kwam de zon er weer bij. Heerrlijk!!!! Eenmaal op de camping was het tijd voor het grote droogfeest. Het zou nog een uitdaging worden om alles een beetje droog te krijgen voor de rit van morgen. Gelukkig blijken ijn koffers gewoon waterdicht te zijn en kon ik na het tent opbouwen droge kleding aantrekken en iets gaan eten in Diekirch. Eenmaal weer terug op de camping kroop ik gauw onder de wol.

Ik ben benieuwd in wat voor fim ik morgen weer terecht ga komen!!!

Wie later remt is langer snel!

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 11 sept. 2024 10:57 
Mooi verhaal en een leuk filmpje erbij. Hier doen we het voor: RIJDEN !!
Dat is weer even wat anders dan alleen maar technische problemen....
Gr. Jaap

Schrijver coenox

Voorzitter 
#3 | Geplaatst: 11 sept. 2024 13:03 
Ach, weer eens een ouderwets reisverhaal met de CX. Fijn, krijg ik er ook weer zin in in. Alhoewel ik vorige week nog wel met de Silverwing en aanhanger op Texel was .

Dank je, Sjoerd!
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver borisz
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 sept. 2024 10:42 | Aangepast door: borisz 
Dag 2: Dinsdag 3-9

Diekirch-Le Clerjus

Op het moment dat ik ontwaak ruik ik ergens de vage geur van koffie. Best logisch eigenlijk want het is rond 8 uur en de camping staat nog redelijk vol met campers en caravans. Ik besluit om ook meteen koffie te gaan zetten en rits vol enthousiasme de tent open. Tot mijn grote schrik zie ik dat het behoorlijk mistig is. Het zicht is zeker niet meer dan een 50 a 100 meter.
ik bedenk me dat het hier in Luxemburg wel vaker voorkomt dat het in de ochtend mistig is. Veel stadjes liggen namelijk in de dalen en in deze tijd van het jaar is het in de dalen vaak mistig. Zodra je het plateau oprijdt zit je vaak in de zon en zie je de mist nog in het dal hangen.
uitzicht

Na de koffie is het tijd om de tent af te breken. Eerst maar eens zien hoe het met mijn natte motorkleding van gisteren is gesteld. De kleding heb ik gisteravond bij het vallen van de avond in de koffers gedrukt omdat mijn tent eigenlijk te klein is om de hele klamme kledingmeuk in de tent op te bergen. Ik merk dat de jas nog wel wat klam aanvoelt maar eigenlijk best goed te dragen is. Mijn motorbroek echter niet. Die is nog gewoon nat. Wellicht was het toch niet echt een goede keus om mijn motorjeans te dragen tijdens de vakantie.

Als ik eenmaal de tent heb ingepakt en alles op de motor heb gebonden is het tijd om de motorkleding aan te trekken. De broek is koud en nat. Gelukkig heb ik een motor meegenomen met een flinke kuip zodat ik niet in de wind zit en enorm ga afkoelen door deze natte broek. Ik rij door een mistig Diekirch en als ik het dal uitrijd komt de zon en de blauwe lucht tevoorschijn, heerlijk!!! Eenmaal op de snelweg zit ik alweer in heerlijk weer en wordt het meteen een stuk warmer. Net voor ik Luxemburg uitrijd wordt het weer tijd om te tanken. Het is nu nog een klein stukje snelweg voor ik afsla en door het lege noordoosten van Frankrijk naar mijn eindbestemming van vandaan ga rijden.

Dit deel van Frankrijk ligt me als motorrijder wel. Er is eigenlijk niks te doen, de dorpjes die je passeert zijn leeg en stil. Het is alsof de leegloop van het Franse platteland hier uitgevonden is. Weinig actie dus! Aan de andere kant is het hier heerlijk rijden. De wegen zijn redelijk goed, er is weinig verkeer, het landschap is licht glooiend. Een beetje extra gasgeven is hier erg prettig omdat omdat de wegen leeg zijn. Tel daarbij op dat de lucht strakblauw is en het zonnetje schijnt.........

Na een paar uur sturen en gasgeven is het tijd voor de lunch. Ik parkeer bij een supermarkt, haal wat broodjes en beleg en zadel in no-time weer op voor de rest van de reis. Aan het eind van de middag draai ik de N57 op. Een weg die in loop van de jaren si verworden tot een 4 baansweg die ik het liefste links laat liggen maar ik waag me er toch op om wat tijd te besparen. Gelukkig is het maar een kort traject van ongeveer 20km en dan gaat het weer verder over de Route Departementale.
lunch

Het duurt niet lang meer voor het landschap en de wegen steeds bekender worden: het mooie huis aan de linkerkant, de mooie bochten en de verraderlijke spoorwegovergang die meteen achter een onoverzichtelijke bocht ligt. Nog een paar km en ik ben op mijn plek. Ik draai het pad op naar de motorherberg en zie meteen Auke en Tim al op het terras zitten. Ze zijn ook net aangekomen, hun motoren staan nog bepakt voor het terras..
diner

Mijn vrienden hebben er al een dikke week opzitten en zijn eigenlijk alweer op de terugweg. Ik zet snel de tent op en sluit aan op het terras. Ik voel dat ik dorst heb en trek, gelukkig is het eten hier goed. Ik kijk uit naar het eten en de sterke verhalen die hier vanavond weer rond zullen gaan. Morgen gaan we hier in de buurt een rondje rijden. Nu maar hopen dat de motorbroek morgen eindelijk eens goed droog is!

Wie later remt is langer snel!

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 12 sept. 2024 13:50 
Leuk om jouw avonturen zo te lezen Sjoerd. Dank! Ik zie dat je ook weer een scherm op de kuip hebt. Hoe heb je dat opgelost?
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver borisz
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 12 sept. 2024 22:26 
MAST
Tnx Marcel. Ik heb weer een scherm gevonden door een oproep hier op het Forum.
Wie later remt is langer snel!

Schrijver borisz
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 14 sept. 2024 08:19 
Dag 3: woensdag 4-9

Le Clerjus

Vandaag een rustdag, niks geen lange ritten en dergelijke. Gewoon omhangen en plannen maken voor het verdere verloop van de tour en eindelijk de boel eens goed laten drogen! Mijn motorbroek is nog steeds niet goed droog na het regendebacle van 2 dagen geleden. Gelukkig staat mijn motor droog en dient hier voornamelijk als droogrek. Gisteravond zijn we zo langzamerhand al plannen gaan smeden en na het ontbijt krijgen deze plannen al aardig vorm. De plannen zijn nu als volgt: we gaan vanmiddag ergens in de buurt tanken en lunchen. Auke keert morgen huiswaarts, Tim wil nog een paar dagen met mij rijden.

Het weer werkt deze ochtend niet echt mee en dus zit er niet veel anders op dan onder de overkapping maar wat filmpjes te monteren en wat sterke verhalen van andere geloofsgenoten aan te horen. Als de regen eindelijk stopt is het ongeveer half een en maken we ons klaar voor een klein tourtje in de buurt. Eigenlijk kennen we de omgeving best goed omdat we hier al vaker zijn geweest dus het wordt niet veel meer dan een ritje naar de pomp en een lunchplek. zodat we daarna kunnen gaan werken aan het vervolgplan van deze vakantie.

Na wat bakkeleien over de routes bij een schaal bruin fruit en een gerst/hop smoothie zijn we er voor het routeplan wel uit. We gaan morgen (donderdag) naar Münstertal in het Schwarzwald. Vrijdag verplaatsen we ons van Münstertal naar Ludwigswinkel en Pfalz en zaterdag gaan we van Ludwigswinkel naar Utscheid in de Eiffel. Zondag gaan we zonder al te veel plichtplegingen naar huis.

Na het avondeten verplaatsen we ons weer naar de stamtafel en genieten we nog van het samenzijn en wagen we ons er ook aan om wat sterke verhalen te vertellen. Met een flinke dosis zelfspot krijgen we de lachers op onze hand en wordt het weer een gezellige avond.

Ter afsluiting nog wat sfeerbeelden van he korte ritje

Wie later remt is langer snel!

Schrijver Ron
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 15 sept. 2024 08:53 
Leuk verhaal, mooie plaatjes 👍
Per aspera ad astra

Schrijver borisz
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 19 sept. 2024 00:19 
dag 4: donderdag 5-9

Le Clerjus-Münstertal

Het is half 7 als ik wakker word. Ik sta maar op en begin alvast met de simpele zaken van deze dag. Het luchtbed loop vlotjes leeg en als ik de slaapzak heb ingepakt kruip ik uit de tent voor de gang naar het toiletgebouw. Het is wel duidelijk te merken dat het eind van de zomer er aan zit te komen. Het is kil en een dikke waas mist hangt als een pluizige deken over het landschap. Ik hoor de koeien in de naburige weide maar kan ze niet ontwaren. Het voelt een beetje als thuis, op een nazomeravond vlak voor de avond valt. De mist die nog boven de sloten en laaggelegen weilanden hangt als een mysterieue deken van een dikke meter hoog. Af en toe steekt een koe haar kop omhoog en kijkt me dan verbaast aan......

Ik dwaal af, ik ben immers nog in Frankrijk. Een dikke 700km van huis. Fris is het wel, je bent dus ook meteen wakker. Aangezien het nog wel even duurt voor het ontbijt klaar staat heb ik dus ruim de tijd voor de ochtendhandelingen. Ik zie dat er bij het terras al een senseo-apparaat is neergezet. Niet echt mijn ding maar bij gebrek aan beter maak ik er dankbaar gebruik van. Het duurt immers nog tot 08:30uur eer het ontbijt geserveerd wordt. De rustig aan actie werpt wel aardig zijn vruchten af. Als ik klaar ben met het spul afbreken en dit dan op mijn motor gebonden heb is het half negen. Eindelijk is er echte koffie, en ontbijt!

Na het ontbijt is het tijd om afscheid te nemen. Afscheid van de mensen waar we een paar dagen mee om hebben gehangen en afscheid van Auke die vanaf hier rechtstreeks naar huis gaat. Op het moment dat Auke wegrijdt nemen we nog een laatste bak koffie en slingeren we de motoren aan. Een laatste blik achterom en gaan. Aan het eind van de oprit rechtsaf en meteen weer rechts aanhouden. Lekker een dagje over het ruwe asfalt hier in de Vogezen.

Geen straf in dit gebied. Het is nog aardig vochtig op de weg als we vertrekken maar na een half uurtje rijden piept de zon alweer mooi tussen de wolken door en voor we het goed en wel doorhebben is de weg alweer droog. We slingeren voorzichtig via de Route Departementale richting het oosten. Plotseling rijden we de bergen uit en zitten we op een vlakte. /het blijft toch een aparte ervaring dat je zo de bergen uitrijdt en dan ineens in vlak land zit. Het wordt ook meteen drukker. Logisch ook natuurlijk want zo langzamerhand rijden we steeds dichter naar de Rijn toe en worden alle wegen hier samngevoegd om via een brug de rijn over te steken.

Eenmaal over de Rijn duiken we al gauw weer heuvelachtig gebied in. Licht glooiend is hier misschien een beter term. We zitten nog erg dicht bij de laagvlakte van de Rijn en morgen zullen we pas echt het Schwarzwald induiken. We rijden nog een kilometer of20 en komen aan bij de camping. Het ziet er prachtig uit, er is een restaurant en en Biergarten! Helaas is de camping vol!!!! Op aanraden van de receptioniste rijden we een kilometer of 4 terug in vinden daar een andere camping die wel plek heeft. Er is wat te drinken en wat te eten te halen, allemaal relatief eenvoudig van het niveau "Pommes mit Schnitzel" dus neem ik als vooraf maar een kleine salade met balsamicodressing. De kleine salade was een goede keus, met een grote salade had ik de rest van het diner namelijk weer kunnen afbestellen.

We praten nog wat na met wat andere gasten en als de beheerder van het restuarant de boel afsluit rest ons nog de gang naar de tent. Morgen is het weer feest en mogen we over de B-500 naar de Pfalz!!!

Wie later remt is langer snel!

Schrijver coenox

Voorzitter 
#10 | Geplaatst: 19 sept. 2024 13:30 
Weer mooi opgeschreven, Sjoerd. Krijg er zin van en laat zien waar het om gaat bij zo'n reis. Heeft dus niets te maken met pk's, instelbare rij-modi en allerlei moderne fratsen. Geniet er nog even van.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 26 sept. 2024 11:54 
Dat is nu eens een leuke bijdrage! Ik vind technische tips ook interessant om te lezen maar aan zo'n reisverhaal beleef ik meer plezier. Zelf heb ik dit voorjaar veel minder gereden dan normaal, vanwege het grillige weer: droog en warm en dan ineens een tropische regenbui waaronder niets droog blijft. Op mijn 74e heb ik daar geen zin meer in. Ik ben een watje geworden en draag die naam met eer!

Aan mijn CX 1980, inmiddels 17 jaar in mijn bezit, heeft het niet gelegen. De mijlenteller staat nu op 52.000, waarvan ikzelf ongeveer de helft heb gereden. Dat is niet veel in 17 jaar maar de motor heeft een tijdje met een ontstoken stator in een sanatorium gelegen. It runs in the family.

De accu heeft weer de hele winter in de huiskamer aan een druppellader gestaan. In het voorjaar is het dan een kwestie van accu monteren, daarna flink doorstarten omdat de vlotters droog zijn geworden maar daarna slaat de motor aan en enkele minuten later loopt hij weer alsof hij zo uit de fabriek komt. Dat blijft dan de hele zomer zo.

Ik hoop nog lang plezier aan deze motor te beleven!

Groet uit Tilburg,

Peter van der Schee

Ritten, tochten en evenementen hondacx500.nl Forum / Ritten, tochten en evenementen /
 tourtje met mijn CX500 2024

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven