Leuk gevonden van die Australiërs. En leuk gevonden van MAST.
Kan heel behulpzaam zijn.
@Marco....
Een zeer groot deel van de wereld leeft in de veronderstelling dat die stator spoelen van een CX simpel ohms doorgemeten kunnen worden. Ergens is dat misverstand ontstaan, misschien wel door de het boek van Haynes, wat zoals we allemaal weten, zo ongeveer het standaardwerk voor deze motoren vertegenwoordigd. Zelfs de Engelse en Amerikaanse pers vinden het boek van Haynes over de CX500 "well illustrated and written" en "the tekst is not a veiled re-wite of the factory manual". Misschien is dat boek wel de oorzaak van de opvatting dat het kan, een opvatting die door velen wereldwijd wordt ondersteund. Want ook in dat boek staan de tabellen met weerstands waarden, en wordt het ohms doormeten van de spoelen als een test voor de stator aanbevolen.
Stop je energie er niet langer in. Wij, ja ik ook, zijn allemaal dwazen en willen niet beter weten. Net zoiets als Noach. Totdat de zondvloed losbarstte wilde niemand geloven dat zijn ark ooit zou drijven....... Maak je er verder niet druk om.
Overigens , dat stukje EMK, de zelfinductie die de oorzaak van zijn ontstaan tegenwerkt, 't zal me een worst zijn. Ja, met flinke spoelen, een brok spanning en een bergje stroom is't leuk om mee te spelen. Maar een simpel gelijkstroompje bij een kleine spanning op een paar van die spoeltjes, dat is echt te verwaarlozen. De heren Lenz, Henry en Faraday zullen het me niet in dank afnemen, maar ze kunnen me wat.....
Dat was dat. Hmmm. Dit stukje werkt de oorzaak van zijn ontstaan tegen. een kwestie van zelfinductie in een CX-spoel ?
Harmony,
Hans.
( die het allemaal niet zo nauw probeert te nemen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken