Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Gespot op internet hondacx500.nl Forum / Gespot op internet /   
 

Benzine in de olie - wat er kan gebeuren

 
Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 5 juni 2024 12:42 
Ik had er nog nooit over gelezen wat er kan gebeuren als er benzine door je olie zit, maar hier is iemand met een Honda Magna uit 1983 bij wie het fout is gegaan: https://v4musclebike.com/forums/showthread.php?t=45975

Het verhaal is dat de motor na het starten niet goed op 4 poten ging lopen, daarna kwam er een kuch uit het blok, vervolgens spoot er heel veel motorolie via de ontluchtingsbuis naar buiten, waarna er ook vuur uit diezelfde buis kwam. Dan mag je blij zijn dat niet de hele motor in de hens gevlogen is.

Oorzaak vermoedelijk een niet goed afsluitende vlotternaald in een carburateur.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 6 juni 2024 08:53 
Die oorzaak geloof in niet. Als er olie uit de ontluchting van een blok spuit wordt er overdruk opgebouwd. Meest voor de hand liggende oorzaak compleet versleten blok (mn zuigerveren / kleppen).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 juni 2024 09:57 
Meten is weten inderdaad de ontstekings compressie word in de carter geblazen.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 juni 2024 11:29 | Aangepast door: brinkcx 
Zelf nog niet zo lang geleden een Suzuki gekocht, eigenaar kon probleem niet starten niet oplossen. Nou, blok stond vol benzine, komt wel vaker voor, zelfs vroege CBX1000's hadden er last van. Schade kan behoorlijk zijn als een 2+ cylinder motor toch start, typisch kromme drijfstang van cylinder die vol benzine stond of carter gaat kapot. Hier(klik) een voorbeeld van zo'n schade.

Het geval van Jimi klinkt als mazzel gehad dat blok geen (?) schade had. In mijn geval (1-cylinder) blok afgetapt, spoelen met 2x verse olie, carbs in orde gemaakt, liep weer prima.

(ook een reden waarom ik een graag een benzine kraantje heb dat je dicht kan zetten)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
VT500 E 1983 , hoera ik heb kenteken, nou kijken hoe dat rijdt
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 6 juni 2024 12:16 | Aangepast door: Hans 
Zo had ik ooit eens (in de winter) een Puch 125 uit 1941 gekocht. Als het koud was leek het blok vast te zitten althans de kickstarter ging niet naar beneden. Werd het weer iets warmer geen probleem. Oorzaak: blok vol met water in plaats van olie!
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Gespot op internet hondacx500.nl Forum / Gespot op internet /
 Benzine in de olie - wat er kan gebeuren

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven