Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Lawaai bij starten - starter clutch?

Schrijver Aerofox1
Gast 
#1 | Geplaatst: 20 okt. 2010 10:37 
Hallo allemaal, nieuw op het forum! Ik heb een probleempje met mijn vader's CX, daarmee dat ik hier terecht kom. Onlangs wou de motor niet starten, en door het lange proberen hoorde ik plots een ratelend geluid. Dacht eerst de startermotor, maar die ziet er na inspectie perfect uit. Iemand die een idee heeft wat ik voor de boeg heb? Kan dit de rolletjes zijn van de starterkoppeling? Ik denk dat ik de motor mag uitbouwen sowieso... Alvast hartelijk dank voor een reactie!

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 20 okt. 2010 10:59 
Ja, je zit op de goede weg.
Als er ratelen, klapperende gluiden tijdens het starten naar voren komen, dan weet je eigenlijk al dat het daar fout zit. Net op het momenty dat de motorfiets aan wil slaan, slaan de rollen los. Dit omdat de veertjes die de rollen op hun plek drukken te slap of zelf kapot zijn. Het komt vooral bij de 650 modellen voor.

Blok uit elkaar nemen, alleen de achter deksel. Onstekkings deksel mag blijven zitten.
Waterpomp deksel en waaier los nemen. Tijdens het los halen van de achterdeksel de schakel pook het blok in blijven drukken. De rest mag gewoon mee komen.

Dan zie je het vliegwiel, deze los nemen, en daar in zitten de rollen met de veertjes. Zorg er voor dat je drie gelijk veertje hebt. Ik kies voor origineel, maar die kosten 3.30 euro per stuk.

Mocht je vragen hebben, mail dan naar Marcobecker@zonnet.nl

Als je toch het blok los hebt, kijk dan ook naar de istributie en waterpomp afdichting. Ik raad ja aan om die altijd te vervangen.

Groetjes Marco Becker
Tel 0321 312336
Vliegerveld 37
8256 GN biddinghuizen
Kijk voor meer info op die hier onderstaande linken.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 20 okt. 2010 21:52 
Het ratelende geluid kan inderdaad heel goed van de start-koppeling komen.
Toen ik mijn CX nog niet zo lang had heeft mijn CX heeft dat ook gehad.

Maar .......

De veertjes van de startkoppeling zijn niet vervangen, en toch is het overgegaan.

Ik had verkeerde olie gebruikt, verkeerde zuinigheid.
Nu, na x-maal olie wissel al een hele lange tijd geen problemen gehad.

Harmony,
Hans.
(is soms verkeerd bezig)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Aerofox1
Gast 
#4 | Geplaatst: 21 okt. 2010 10:17 | Aangepast door: Aerofox1 
Hallo Heren,

bedankt alvast voor de reacties!
Tja, kan natuurlijk eens de olie vervangen, maar het zou mij verwonderen dat daar de oorzaak zou liggen. Aangezien mijn vader altijd actief was in de auto-onderdelen-wereld, weet ik wel zeker dat er goede kwaliteit van olie gebruikt is .
Ik zal maar de motor uitbouwen, en "do what it takes" om de motor terug gezond te krijgen.
Ben trouwens Honda-fan in hart en nieren, en we zijn nogal nauwgezet wat dat betreft .

Ik houd jullie eventueel op de hoogte van de werken (weet nog wel niet wanneer de aanvang zal zijn, heb nl. nog andere projectjes lopen...).

@Marco: iemand vertelde me gisteren dat ze i.p.v. originele veertjes stuggere veertjes monteerden uit een... "balpen"!! Iemand met jaren ervaring...

Grtz!
Kristof

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 22 okt. 2010 09:43 
Ja dat zou zo maar kunnen. Ik denk ook wel dat het een goede oplossing is. Echter als ik voor iemand hetblok moet repareren, wil ik geen risico lopen en gebruik zolang als het leverbaar is originele of goede imitatie onderdelen.

En zeker op deze plek ga ik dan geen experiment doen. Maar ik weet zeker dat er goede balpennen in omloop zijn die de juiste veertjes hebben.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Aerofox1
Gast 
#6 | Geplaatst: 8 dec. 2010 13:20 
Hallo, ondertussen (na anderhalve maand bijna ) ligt het blok uit de motor en uit elkaar om de startkoppeling te herstellen. Maar... bij bekijken van de distributieketting zag ik dat die op z'n max. gespannen stond en zelfs beetje had ingesleten op het gietaluminium van het blok!!!! Nu wou ik toch de distr. ketting, geleider en spanner ook vervangen, maar ik de geleider is niet meer verkrijgbaar . Iemand een idee waar ik dit nog kan vinden? Honda nr. 14600-415-305. Please let me know... Dankjewel!

Schrijver Aerofox1
Gast 
#7 | Geplaatst: 9 dec. 2010 17:19 
Nog een vraagje heren: ik ben nog op zoek naar een benzinekraantje voor een CX500C Custom. Hier bestaan normaalgezien 2 soorten in qua schroefdraad. Ik heb de grootste nodig (sleutelwijdte ±24mm). Iemand deze nog liggen? Thanks!

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Lawaai bij starten - starter clutch?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven