Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Haperingen in de Rode Rakker

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 2 nov. 2010 16:30 
Afgelopen woensdag, een natte en regenachtige dag, was er Stamtafel Veluwe.

Ook de "Rode Rakker" en ik togen ter tafel. Maar al in Ede was er wat vreemds aan de hand. Overslaan, haperen, vermogens verlies. Hij bleef het wel doen, maar niet lekker, met knallen in de uitlaat, niet boven de 4500tmp komen enzo, niet leuk. Maar ondanks dat, de stamtafel werd gehaald, en terug zou ik wel verder zien.
Op de terugweg was de regen weg, de weg vrijwel droog, en merkte ik geen enkel probleem: hij deed het gewoon.

Thuiisgekomen toch maar eens zoeken op het forum.
Onder 'Techniek' vond ik een lang verhaal uit maart/november 2007 van naamgenoot Hans getiteld:
"Haperingen in de ouwe getrouwe" . Precies dezelfde verschijnselen, haperen en klappen in de regen, en geen echte oplossing.

Wie heeft een idee waar ik het moet zoeken? Want om nou te wachten totdat het vanzelf overgaat.......

Een mailtje aan Hans is onbeantwoord gebleven, helaas.

Harmony,
Hans.
( als ik dan toch in de regen moet rijden, dan wel goed)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver toto

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 2 nov. 2010 17:23 
Als ik dit zo lees, moet ik toch wel erg sterk aan 'n lekke bougiekabel denken. Ik heb 'tzelfde ervaren met de Guzzi en kwam er pas achter toen ik 'm startte met de tank eraf. Toe zag ik opeens het licht in de vorm van vonkjes tussen 't frame en de bougiekabel. Nieuwe bougiekabels gemonteerd en hij liep weer als 't welbekende zonnetje.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver Lemmy
Gast 
#3 | Geplaatst: 2 nov. 2010 20:17 
Het lijkt er op dat het probleem bij Hans zich alleen bij regen voordoet. Ik zou de bougiekabels/kappen met een vochtverdrijver inspuiten.
Later kun je de zaak dan nog insprayen om een soort coating aan te brengen.

Schrijver sieds

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 2 nov. 2010 20:28 | Aangepast door: sieds 
Dit doet mijn rode rakker op 4 wielen ook tot hij goed warm is onder de kap.
Lekker inspuiten en het is (voorlopig) weer goed of inderdaad nieuw kabels.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 3 nov. 2010 00:13 
Ik heb hetzelfde gehad met mijn vroegere CX-B, in de regen, pijpestelen, op de Duitse autobahn, ging die ook stotteren en liep die op 1 cilinder. Na de stop droogde het wat op en daarna nooit meer last gehad.
Komt blijkbaar vaker voor.........
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 3 nov. 2010 10:10 
Hoi Floris,

ben niet meer zovaak op het forum dat ik een PB lees.
Heb net mijn verhaal over het haperen nog eens doorgelezen en kan mij niet herinneren daarvoor een oplossing te hebben gevonden.
Het betreffende blok is in 2008 vastgelopen dus heb ik er een ander onder gezet. Alle overige componenten (carbs, CDI etc heb ik gewoon laten zitten). Daarmee heb ik tot een week geleden weer elke dag woon-werk verkeer gereden. Geen centje pijn of haperen. Dus waarschijnlijk is het toch een beginnend defect aan de stator geweest.
Heb mij pas een BMW K75RT (met die hele mooie grote kuip) aangeschaft; daar rij ik nu woon-werk verkeer mee. BMW is toch wel heel erg comfortabel rijden als je een CX bent gewend (sorry jongens ............ maar het is echt niet anders). De motor heeft 83000 km gelopen;l normaal moet hij nog zeker 150.000 km mee kunnen. Dan ben ik 10 jaar verder en geniet van mijn pensioen
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 3 nov. 2010 22:24 
Jaja.....

De bougiekappen.... kan zomaar. In de regen kunnen die erg nat worden. Maar ja, ik heb een Polaris gemonteerd en nu worden die dingen niet meer nat. Het enige wat zou kunnen is water wat door het rijden en de rijwind onder de tank terecht komt En dus bij de bobines.
Want als ik stilsta met de motor heeft 'ie totaal geen last van klapperen en overslaan.

Misschien het 'schotje' onder de tank eens nakijken.

Verder lees ik hier het opwekkende nieuws dat de motor van zowel Hans als Henk (het was toch die zwarte die je later verkocht aan P ?) binnen een jaar na het verschijnsel is vastgelopen. Onwaarschijnlijke samenloop van omstandigheden, lijkt me, of moet ik me zorgen gaan maken?

Ik zal eens met wat wisselwerk gaan beginnen. Want van een CX kun je niet alleen de bougie-kabel verbangen, je moet de bobine vervangen....
En dan moet ik maar afwachtten totdat het weer eens regenweer is.....
Waar een mens al niet op hoopt.......

Harmony,
Hans.
( hoopt op goed of juist slecht weer)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Arcath
Gast 
#8 | Geplaatst: 3 nov. 2010 22:32 
ja het hangt ervan af waar de kabel lekt.

ik heb mazzel gehad en heb gewoon de kabel kunnen inkorten, nieuw "prikpen" erin en bougiedop er goed opzetten en het was over..

Schrijver Patrick van der Hee
Gast 
#9 | Geplaatst: 25 nov. 2010 16:41 
Nou, wat hier gebeurt heb ik met mijn cx ook gehad. Het zijn de bougiedoppen. Die heb ik toen nieuw besteld, probleem was over.

Dat de motor slecht gaat lopen in de regen komt omdat er in de oude bougiedoppen water naarbinnen sijpelt. Al het materiaal, dus niet alleen het rubber van de bougiedop wordt oud. Het kunststof gedeelte van de bougiedop droogt als het ware ook uit, waardoor er door temperatuurwisselingen van het blok (onzichtbare)haarscheurtjes in ontstaan. Wat je ook zal merken is dat hoe langer je doorrijdt op die bougiedoppen, hoe slechter ze worden. Ik heb m'n eigen motor uiteindelijk maar stilgezet en zolang op de CBF600(2005 >_< ) van m'n moeder gereden(wat rijd dat ding trouwens véélste makkelijk zeg, met z'n pimpy abs...). Wat er dan dus gebeurt is dat bij een plens benzine aan de binnenkant van de cilinder, is dat de weerstand van de bougie zelf groter wordt dan de weerstand van de bougiedop-door-de-haarscheurtjes-en-het-vocht-heen-naar de buitenkant van de cilinder gaat. Electriciteit zoekt altijd de makkelijkste weg, dus gevolg dat de vonk in de cilinder mist en op één poot gaat lopen.

Als ik jou was zou ik meteen 4 nieuwe bougiedoppen halen, dan kun je weer 60 jaar verder op de cx volgens mij. Ik weet niet of ze over 30 jaar nog nieuw te krijgen zijn namelijk... =P

Zelf heb ik nog niet heel vaak op het forum gereageerd, terwijl ik zelf nu een jaar lang iedere dag op mijn cx'je '81' rondscheur, mijn schatje =P, en twee keer in de week rijd ik sowieso op en neer naar Hilversum, door weer en wind, vanuit Beilen(midden-drenthe). Die motor doet het verder écht áltijd dírect! Fantastisch gewoon.

Groetjes,

Patrick

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Haperingen in de Rode Rakker

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ borisz ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven