Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

dwarse v

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Arcath
Gast 
#1 | Geplaatst: 5 nov. 2010 21:24 
Niet helemaal op zijn plaats hier maar waag het erop.

laatst wezen touren samen met mijn vader op de guzzi cali3 die net opgeknapt was, en ik natuurlijk op de cx.

na een 60 km opeens een lawaai uit het blok gevolgd door wegvallen olie druk (lampje) meteen koppeling in motor uit en aan de kant..

moeder de vrouw olie laten brengen. lawaai was daarna over en rustig aan geprobeerd thuis te komen.. niet slim..

na een 100 meter vastgelopen met piepende geblokeerde achterwiel toch aan de kant gekomen door snelle reactie van mijn pa (koppeling in, remmen) waarna ik overige verkeer op afstand hield met alarmlichten.

maar goed blok uit elkaar. lagerschalen over mekaar heen geschoven waardoor krukas was vastgeslagen, drijfstang verbogen krukas zwaar gesleten..

nu zijn we op zoek naar oorzaak.. kan geen straalzand zijn wand is slechts 1 lager dat is aangetast.. zou je op andere plekken ook moeten zien..

kan dit komen door lange stil staan?(is gedemonteerd geweest)

of iemand een ander idee?

inmiddels nieuwe krukas en drijfstang gevonden, maar zonder oorzaak is het een beetje trikie om zo weer in te bouwen en te gaan rijden..

Groet,

Remco

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 5 nov. 2010 23:16 
Zo loopt de CX altijd vast ............. lagerschalen die over elkaar heen schuiven.
Oorzaak ......... ?
Oplossing ......... gewoon een ander blok monteren.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Arcath
Gast 
#3 | Geplaatst: 6 nov. 2010 01:20 
juist omdat het zelfde bij cx voorkomt mijn vraag hier;)

nieuw blok is geen optie..nieuwe krukas hadden we liggen dus is goedkoper..

olie kanalen zijn allemaal vrij, rest ziet er uit als nieuw..

dus gewoon inbouwen en beste van hopen dan maar?

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#4 | Geplaatst: 6 nov. 2010 07:31 
hoi remco,

ik lees het toch goed, de guzzi van je pa en niet de cx he?

dan weet ik wel hoe dat komt, de guzzi zag de cx en werd meteen jaloers. dus dacht ie nu houd ik er gewoon mee op want daar wil ik niet samen mee gaan toeren...

groetjes werner (gewoon nu een ander blok onder de guzzi monteren, doe maar meteen een cx-blok)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 6 nov. 2010 08:19 
Jemig Werner petje af man !!

Dat jij om half 8 's ochtends zulke diepzinnige teksten weet te produceren.

Misschien rare vraag, maar waar hadden jullie de "door moeder de vrouw " aangevoerde olie voor nodig.
Stond hij droog dan ? Als hij de aanwezige olie had verbrand onderweg, neem ik aan dat je dat wel was opgevallen in die 60 km.

Gr. Luc
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver Arcath
Gast 
#6 | Geplaatst: 6 nov. 2010 10:46 | Aangepast door: Arcath 
nou ja, eigenlijk ist gewoon stom.. oliedruk viel weg, en wij peilen, was het pijl te laag, daarom olie laten brengen pa had 2 week geleden voor het laatst gechecked.

na het bijvullen was er weer druk, en lawaai was minder..

onderweg niets gezien/geroken

@werner, jah dat was ook het eerste dat ik zij!:P had nog een cx blokje staan kon er zo onder^^

en is idd een probleem motor, was eerst zins het jaar dat hij hem heeft dat we verder dan 50 km kwamen:P

maar goed prijs van een guzzi blok ligt iets anders dan die van een cx blok.. daarom is onderdelen vervangen slechts een kwart van de kosten van een ander blok..

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 6 nov. 2010 12:25 
Volgens mij kan het komen door :

a Olietekort en /of
b: Defecte oliepomp.

Gr. Luc.
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver Arcath
Gast 
#8 | Geplaatst: 6 nov. 2010 12:38 
bedankt voor de reacties

oliepomp lijkt zo op het oog goed te zijn, maar zal hem er vandaag uit halen

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 6 nov. 2010 13:14 
Oliekanalen verstopt ?
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver Arcath
Gast 
#10 | Geplaatst: 6 nov. 2010 13:50 
ook niet, zijn van de guzz zo groot daar kan je (aldus mijn mede sleutelaar) zonder te kijken doorheen pissen.


motor is door vorige eigenaar compleet uit elkaar geweest gestraald poedercoat nieuwe kabelboom etc..

zat zelf te denken aan coroderen van lagers aan krukas?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 6 nov. 2010 20:28 
Hoi Arcath,

lagers corroderen niet zo snel. Maar inderdaad, wat ik van CX-en gezien heb was ook 1 lager kapot, die ernaast op de kruktap nog goed, en dan ook nog meestal de achterste defect geloof ik. En bij navragen altijd de indruk gekregen dat onderhoud -vooral olie en filters- wel beter had gekund.

Controleer bij het guzzie blok in ieder geval op probleempjes in het olie circuit, zoals lekkage door ontbrekende pakkingen, o-ringen of restrictors of sproeiers. En als de pomp in orde is en drukventiel OK kan je verder weinig meer doen dan alles netjes monteren. Voor echt starten bij eerste gelegenheid op de startmotor laten ronddraaien (zonder bougies dus) en zien dat je oliedruk krijgt en er olie boven bij de klepbediening komt. Net als een CX dus, jawel.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hans

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 6 nov. 2010 20:34 
Een CX loopt op die manier gewoon altijd vast !!!!
Gewoon door het aantal km's dat het blok heeft gelopen (bij de eerste CX'en was de speling op de big-end lagerschalen gewoon te groot; werd onder garantie verholpen); krukas was altijd al een zwak punt van de CX.
Op de andere onderdelen van het CX blok is gewoon niets aan te merken.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Arcath
Gast 
#13 | Geplaatst: 6 nov. 2010 22:56 
Hey bedankt allemaal voor de reacties!

blok ligt nou helemaal uit elkaar, alles ziet er verder schoon uit, blok word gespoeld, frame(word voor olie koeling gebruikt) word gespoeld..

lagers moeten binnenkomen.. verder ziet de olie pomp en de olie kanalen er netjes uit.. ook overig delen van het blok is als nieuw...

gaan de boel maar snel weer in elkaar zetten!

en een brief aan guzzi dat ze maar wat van de cx techniek moeten overnemen;)

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 7 nov. 2010 12:10 
Dat lagerschalen over elkaar heen schuiven komt volgens mij doordat ze (door gebrek aan smering) in gaan vreten op de kruktap en dan "vastgelast" worden. Controleer ook eens de oliekanalen in je krukas die de lagers van olie moeten voorzien.

Heeft de Guzi een sludgefilter (centrigugaal filter) in de krukwangen zitten?. Daar kan wat losgekomen zijn en dan een oliekanaal verstoppen.

Succes met repareren.

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 20 nov. 2010 11:43 
Hoe is dit verhaal eigenlijk afgelopen ??
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 dwarse v

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven