Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Kleppenstellen, en de timing daar van.

 
Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 8 nov. 2010 17:03 
Beste klubleden.

In het verleden is vaak gesproken over kleppen stellen. Er is toen een discusie ontstaan over de timing van het blok. En ook nog eens over de voelermaat dikte.

Mijn verhaal was steeds dat men zich aan het boekje van honda dient te houden, maar vele clubleden waren blij met een andere manier van kleppen stellen. Ik had hier grote moeite mee.

Vandaar mijn vraag.
Kijk eens naar het verhaal tuimelaars , zie de link hier onder.

URL

En zou men dan eens naar zijn eigen CX kijken of hier dan ook problemen mee zijn. Ik richt dit vooral aan de mensen die niet de afstelling van honda hanteren maar duidelijk op een andere manier hun CX afstellen.

Graag had ik hier uw mening gezien, en of uw bevinding. Mocht daar meer uit voort komen, dan zou ik wel eens met die persoon een kopje koffie willen drinken en kijken hoe hij of zij nu de cx afsteld. Ik wil graag weten waarom er verschillen zijn in benaderring van het afstellen van kleppen. Wie weet zie ik wat over het hoofd, wie weet heeft honda een fout in de timing gemaakt, of is er een ander probleem. Laat het me weten, en wie weet komt er wat aan het licht.

Hier graag je mening geven, maar gaat het wat dieper, dan graag mailen naar marcobecker@zonnet.nl

Met vriendelijke groet Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 nov. 2010 18:28 
Hallo Marco,

Wat ik me afvraag is ,of er verschil is in de diepte van de zijkanten van de slijtageplekken. Met name denk ik aan aan een mogelijke negatieve invloed van de excentrische aansturing van de tuimelaars.

Het ontgaat mij even wat de samenhang tussen dit verhaal ( link ) is met de afstelling van de kleppen.
Alsmede welke "andere" afstelling door andere dan wordt gehanteerd.
Een echt verkeerde timing zou dan toch tot andere schades moeten lijden dan de geschetste slijtage, die zoals ik al aangaf,in mijn visie eerder te wijten is aan juist die excentrische aansturing.
Maar mijn mening voor en andere hoor.

Gr. Luc.
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 nov. 2010 18:33 
De 'andere' manier van kleppenstellen gaat er van uit dat als 1 klep van de cylinder volledig is geopend, de andere klep gegarandeerd dicht is. En van die dichte klep kun je dan de klepspeling meten en zo nodig afstellen.
Zo ging dat vroeger ook bij de auto's. Uitlaatklep van cylinder X geopend, dan kon de de inlaatklep van cylinder Y stellen.
Niks mis mee en altijd de juiste klepspeling.
En bij de CX vooral ................ minder herrie.
Begrijp dan ook het moeilijke gedoe van het Honda voorschrift niet; rij al jaaaren met de andere manier van kleppenstellen, geen centje pijn (en ook nog gemakkelijker stellen ook) Het o zo simpele CX blok heeft absoluut geen mystiek of andere soorten magie.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 nov. 2010 21:36 
Ziet er bekend uit ja, die tuimelaar asjes. Er zijn mensen die ze onderling links / rechts verwisselen zodat er weer een niet ingesleten stuk komt op die plaats, schijnt te werken.

Verder kan ik me niet voorstellen dat het veel met kleppen stellen te maken heeft, anders dat kleppen die te ruim staan de belasting op de tuimelaar verhogen.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat de smering niet optimaal is, hoe meer slijtage hoe sneller de olie weg is tussen tuimelaar en as. Het knappe vind ik dat 't niet krakend vastloopt maar - zoals een CX betaamt - vrolijk doorwerkt.

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 nov. 2010 09:59 
Beste Hans,
Ik heb jouw bericht gelezen, ik zal zelf eens kijken hoe de nokken as dan staat, en welke maten dan een rol spelen.

Toelichting op de link slijtage is,
De speling die men ziet is niet op het moment van kleppen stellen. Echter op het moment dat de klep bedient gaat worden, zal de speling in treden. Ik begrijp dat de timing niet aan het asje is gerelateerd.

Ik ga er eens naar kijken, we komen er op terug.
Alle info is mij welkom, dus heb je een aanvulling of mening, dan kijk ik daar zeker naar.

Tot zo ver al vast bedankt.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 nov. 2010 11:49 
Beste Marco ,

@Toelichting op de link slijtage is,
De speling die men ziet is niet op het moment van kleppen stellen. Echter op het moment dat de klep bedient gaat worden, zal de speling in treden.


Vandaar mijn vraag: Hoe groot is die slijtage nu eigenlijk. ? Is dat een paar micron of een halve millimeter.

Gr. Luc.
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 10 nov. 2010 08:58 
Ha, dat kan ik je wel zeggen, meer dan een 1 mm op het ergste punt. Je schrikt er van als je een dergelijk asje in handen krijgt. Je snapt gewoon niet dat het heel blijft.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 10 nov. 2010 19:04 
Hallo Marco,

En nu is jouw stelling, als ik het allemaal goed begrijp, dat die slijtage is ontstaan door het op een andere, dan de door HONDA aanbevolen, wijze de kleppen te stellen ?.

Of begrijp ik je nu verkeerd. ?

gr. Luc
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 11 nov. 2010 15:41 
Ik weet het niet maar kleppen stellen doe je zo als het je geleerd is en anders blijf er van af
Wat ik nu vindt is allemaal zinloos geschreven en al dikwijls uitgelegd
Waarom oude koeien uit de sloot halen
Kom eens met wat anders wat nog niet is beschreven
groeten uit Portugal o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 11 nov. 2010 21:06 
Dit verhaal + de URL gelezen.

Wat ik niet weet is of deze asjes onder druk gesmeerd worden via de tapeinden en de holle tuimelaaras.

Zoja, dan kan ik me dan voorstellen dat gelijk na het starten van de motor hier nog even geen oliedruk is er dan dus metaal over metaal draait.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 12 nov. 2010 09:20 
De asjes zijn hol, en worden via olie druk van de olie pomp gesmeerd.

Dan was mijn doel via dit verhaal om meer inzicht te krijgen hoe andere mensen hier over denken.

De stelling was of door deze slijtage mensen op een andere manier hun kleppen gaan stellen om de herrie die er is weg te krijgen.

Ik begrijp dat hier en daar wat verwarring is ontstaan. Neemt niet weg dat ik wel degelijk meer inzicht heb gekregen door goede opmerkingen die hier neer gezet zijn.
Dus daarvoor mijn dank.

Groetjes Marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 12 nov. 2010 14:03 
Wat ik inmiddels wel begrepen heb ( Internet wijsheid ) is dat bij latere modellen het holle asje, vanwege juist de slijtage, door asjes van een andere legering is vervangen.

Maar echt bewijs ( door officiële bronnen ) heb ik daarvoor nog niet kunnen ontdekken.

Dit ter info.

Gr. Luc
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#13 | Geplaatst: 12 nov. 2010 16:59 
undefined:
De 'andere' manier van kleppenstellen gaat er van uit dat als 1 klep van de cylinder volledig is geopend, de andere klep gegarandeerd dicht is. En van die dichte klep kun je dan de klepspeling meten en zo nodig afstellen.
Zo ging dat vroeger ook bij de auto's. Uitlaatklep van cylinder X geopend, dan kon de de inlaatklep van cylinder Y stellen.
Niks mis mee en altijd de juiste klepspeling.

Zo doe ik het in principe zelf ook, zeker van mijn CX500 [Benny] welke bijna alleen wordt gebruikt op het podium en dragraces. Uiteraard heb ik het ook gedaan zoals Honda voorschrijft maar op het gevoel had ik een betere klepspeling en minder geluid uit de kop.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Kleppenstellen, en de timing daar van.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ borisz ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven