Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

klokje, echt Japans?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 8 nov. 2010 21:18 | Aangepast door: brinkcx 
Beste allemaal,

ik heb weer eens wat gekocht. Deze keer geen CX wrak of bouwboos, maar een NOS (origineel nieuw dus) km-teller. Zo stond íe geadverteerd en zo heb ik het ook netjes thuis gekregen voor weinig. Pakje uitgepakt, komt mooi oud Honda doosje uit :

klokdoosje

netjes met het goede onderdeel nummer, versie 0008, goh, da's een vroege zeg ...

Uitpakken, en inderdaad, nieuwe teller, kilometers. Maar wel met rood gebied vanaf 80 km/uur :

voorkant klokje

en aan de achterkant twee draadjes :

klokje achterkant

Als ik het goed zie heb ik dus een originele Japanse teller veroverd voor gebruik in Japan zelf, met alarm bij meer dan 80 km/h? En weet iemand waar die draadjes dan voor zijn (groen en roze)?

Alle info welkom,

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 nov. 2010 21:46 
Hoi Frans.

Als ik het vergelijk met de tellers van mijn cb 350
dan zijn het waarschijnlijk draadjes voor de verlichting van de wijzerplaat

gr Arnold

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 nov. 2010 22:26 
Hallo Arnold,

voor de verlichting zit er het normale gat om een lampje in te steken, er zit netjes een dopje in af fabriek. Ik heb er ook al gewoon 12 Volt op gezet, geen zichtbaar resultaat, geen licht, geen rook.

Dat is 't dus niet denk ik ..

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#4 | Geplaatst: 9 nov. 2010 07:36 
hoi frans,

aangezien je zelf zegt; alle info welkom.

die roze en groene draad zijn om ergens aan te sluiten!

groetjes werner (vroeg wakker, maar late dienst)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver theojansen
Gast 
#5 | Geplaatst: 9 nov. 2010 09:32 | Aangepast door: theojansen 
hallo Frans,
groen is 'natuurlijk' de aarde en de rose is waarschijnlijk een controlelampje voor de druk in de vering!! dan zit er een cotrole-unit ergens gemonteerd.
(zo is dat bij mijn GL1100 tenminste, maar dan in de toerenteller.)
het is inderdaad een bijzondere teller; ik heb zoeen nog nooit gezien.
benieuwd of iemand een betere mening heeft.
groetjes, theoj.

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 nov. 2010 11:42 
Heb je, behalve er 12 volt op te zetten, ook al doorgemeten ?

Gr. Luc
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver jorgen
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 9 nov. 2010 12:42 | Aangepast door: jorgen 
Kan natuurlijk ook zijn dat het lampje pas oplicht wanneer je boven de 80km/u rijdt.
Originele japanse auto's hadden vroeger ook een belletje bij het overschrijden van de 80km/u grens. Dit zou natuurlijk niet hoorbaar zijn op de motor, vandaar waarschijnlijk het lampje.
Spanning op zetten en proefrijden (> 80km/u) zou ik zeggen.

Groeten,
Jörgen

Schrijver noman
Gast 
#8 | Geplaatst: 9 nov. 2010 13:15 
Hoi,

Je kan toch ook de teller loshalen door de twee schroeven achterop los te draaien?
Kan je tenminste zien waar de twee draden eindigen (lampje of zo)

Jan.

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 nov. 2010 13:46 
lampje gaat aan als je boven de 80 km/h komt, heb ik ook....
ik heb hem wel losgehaald omdat het irritant is dus ik zou me er niet druk om maken...
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver theojansen
Gast 
#10 | Geplaatst: 9 nov. 2010 14:07 | Aangepast door: theojansen 
@Chris: gaan die rode streepjes dan oplichten ? ik zie eigelijk geen rood lampje op de teller.
theoj

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 9 nov. 2010 20:11 
zal 'm er dan maar eens gewoon in zetten. Maar eerst even de remklauwen reviseren want zo haal ik de 80 (liever) niet.

Voor Jan : de twee boutjes achterop zijn om de teller in het huis te monteren, het huis zelf zit met een felsrand om het glas dicht, kan je niet zomaar open maken.

En CM zal wel gelijk hebben, lampje bij > 80 kmh. En nee Theo, ik zie ook geen lampje...

Wanneer ik er achter ben zal ik 't hier bijschrijven, allen bedankt voor het meedenken.

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver theojansen
Gast 
#12 | Geplaatst: 9 nov. 2010 20:38 
Frans, jij hebt een fraaie teller op de kop getikt hoor!
ben benieuwd wat je ziet als hij gemonteerd is.
groet, theo

Schrijver hanalfa
Gast 
#13 | Geplaatst: 10 nov. 2010 04:25 | Aangepast door: hanalfa 
Hoi Frans,.. had ook ooit een echte japanse motor,..en bij mij ging er een lampje branden boven de 80 km/u,.. waar nu het plastic plugje zit,..is toch voor de stadsverlichting die je ten alle tijden moet kunnen vervangen,... denk dat bij jouw de rode streepjes oplichten,. en of een zoemer afgaat,.?

Ben benieuwd,..

Ciao,..Han,.

Alfa 166 2.5 V6
Alfa 90 2.5 V6 QO
Alfa 164 2.0 TS
Honda CX 500 Custom

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 10 nov. 2010 08:57 
Zeer mooie teller. En ik dacht dat ik ze allemaal wel gezien had.

De bedrading.
Het kan zijn dat ik ergens overheen heb gelezen, maar volgens mij zag ik het niet staan.

Groen is massa. Dat weten we dan wel.
De rose draad is de aansturing voor het lampje wat moet gaan branden als je over de 80 kilometer gaat. Alleen ik kan op jouw foto niet het lampje terug vinden. Rose zou eigenlijk ook op de zwarte of bruine draad aangesloten kunnen worden. Zover ik begrepen heb zit er in de teller een read (micro) contact dat dan bij 80 kilometer per uur het lampje laat branden.

Tip, zet een ohm meter op de rose en groene draad. Monteer een teller kabel, en laat de teller werken met de accu boor machine. Kijk of bij meer dan 80 kilometer per ur de Ohm meter uit slaat. Dan weet je meer.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 10 nov. 2010 19:57 | Aangepast door: cosmar 
De draadjes zijn alleen voor de verlichting van je wijzerplaat.
Motoren en auto's zijn al jaren verplicht dat de kilometer teller ten alle tijden leesbaar moet zijn.
Zou er geen verlichting in zitten mag je dus niet rijden met de motor. Want je kunt je dan nooit aan de snelheid houden.
Ik heb een soort gelijke teller gezien waar het waarschuwings lampje voor het overschreiden van 80KM/U op het middenconsole zit.

Dus verlichting is verplicht en dus met 2 kabeltjes blijft alleen maar de verlichting over (ik kan begrijpen dat een peertje het ook ongebruikt geen 30 jaar vol kan houden)

Cosmar (is op het werk ook gewent altijd gelijk te hebben en tevens het laatste woord )
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 klokje, echt Japans?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ borisz ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven