Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Cardan

Schrijver Arcath
Gast 
#1 | Geplaatst: 10 dec. 2010 17:11 
wederom een cardan vraagje.
heb hier een cardan op reserve liggen die er op het oog goed uitziet. nauwelijks slijtage, tandjes allemaal mooi.

voordat ik tijd ga verspillen aan het polijsten van een "vuilnisbak exemplaar".

er is één nadeel, hij draait nog al zwaar en is redelijk smerig door vet+stof/zand

hoe valt dit het beste schoon te maken?
kan je de cardan zonder problemen demonteren of gaat dit problemen op leveren?

(nog nooit eerder gedaan)

Groet,

Remco

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 10 dec. 2010 17:34 
'zwaar' draaien ze inderdaad wanneer je het met de cardan met de hand draait.
dat lijkt dus normaal; het moet niet hakerig gaan natuurlijk.
demonteren heb ik zelf nog nooit gedaan.
er is speciaal gereedschap nodig om de cardan weer af te stellen.
kijk even bij techniek, cardan, naar het verhaal van Marco. daar zie behoorlijk veel info.
theoj

Schrijver Arcath
Gast 
#3 | Geplaatst: 10 dec. 2010 17:55 
Hey theo,

bedankt voor de reactie. Ik heb eerst inderdaad de stukken bij techniek gelezen en op het forum gezocht.

word eigenlijk nergens op in gegaan of een cardan klok demonteerbaar is, of eigenlijk nog belangrijker weer te gebruiken is na die tijd.

maar je geeft het antwoord al, speciaal gereedschap heb ik er niet voor en afstellen niet eerder gedaan dus begin ik maar niet aan..

is er een andere manier om de boel wat schoon te krijgen?

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 dec. 2010 12:29 
Buitenkant schoon spuiten met benzine en of remmenreiniger. dan gewoon schoonblazen met perslucht.
Dat is voldoende.
Daar kunnen ze ook tegen. Eventueel losse delen los poetsen met een doek.
Meer kun je er niet aan doen.

Groetjes Marco, ja de persoon die de verhalen geschreven heeft.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Arcath
Gast 
#5 | Geplaatst: 11 dec. 2010 13:36 
Hey auteur^^

bedankt voor de reactie, wist niet zeker of de boel tegen agressieve stoffen kon.
maar denk dat het met wat remreiniger al een heel stuk schoner word.

en dan kan daarna het polijsten beginnen^^

Groet,

Remco

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 11 dec. 2010 15:09 
Neem geen carbo clean, mar ermmenreiniger werkt prima, en ook benzine werk prima. Daar maak je de afdichtingen niet mee kapot.

Laat je het in een bak liggen met benzine, voor een paar uur, dan wel. Dat is niet goed voor de keerring.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Arcath
Gast 
#7 | Geplaatst: 11 dec. 2010 15:46 
hey marco,

ook de carbs maak ik meestal schoon met remreiniger. is prima spul^^

onderdelen in de week leggen doe ik zowiezo niet wanneer er pakkingen/ rubber delen aan zitten

maar bedankt voor de tip, zal morgen aan de slag met vele uurtjes schuren^^

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 12 dec. 2010 21:23 
Je kan de "blikken" ring aan de wielzijde er afhalen. Die dient wel ook als borging, dus in zelfde positie terugzetten en geborgde ring niet verdraaien (!), maar die blikken ring los werkt een stuk makkelijker en je kan 'm dan ook netjes apart in de verf zetten..

Ik heb wel een eerste ronde met afbijtspul gedaan om oude blanke er af te krijgen, daarna gespoten (spuitbus)

En voor je begint eerst de tandjes van de meenemer goed bekijken, als die slecht zijn een andere zoeken.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Arcath
Gast 
#9 | Geplaatst: 13 dec. 2010 00:44 
Hey frans!

Ah mooi zo dat scheelt inderdaad een stuk. was bang dat de lipjes af zouden breken rondom de 3 boutjes waar die blikkenrand mee vastzit maar dat viel dus mee.

de cardan zelf is nou de eerste ronde geschuurd. alles met de hand want zaten paar lelijke putjes in, zal voor de rest ook met de hand gepolijst worden. die ring word wel weer netjes gespoten, gaat nu dus een stuk makkelijker!

Tandjes zijn allemaal prima, ook na schoonmaken draait de boel weer soepeler.

gaat nog wel een paar uurtjes schuren/polijsten in zitten^^

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Cardan

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven