Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Cilinder slaagt af

 
Schrijver roelgoris
Gast 
#1 | Geplaatst: 16 jan. 2011 13:10 
Dag allen,

nu ik eindelijk mijn rijbewijs en nummerplaat heb, kan ik na 4 maanden popelen eindelijk de baan op met mijn CX.

In die 4 maanden is er blijkbaar een probleem binnengeslopen en de zoekfunctie maakt me niet veel wijzer..

Eerst was het zo dat ze stopte met hoger in toeren te gaan vanaf 4000 toeren en zelfs wat stil leek te vallen, waardoor ik dacht dat het het stator-probleem zou zijn dat ik in de zoekfunctie tegenkwam.
(en het probleem bestond enkele maanden geleden nog niet, wanneer een vriend zijn nummerplaat erop hing om een testrit te kunnen doen).

Een ritje gisteren om te testen of ik het probleem er niet gewoon "uit moest rijden" heeft het echter alleen maar verergerd: nu denk ik dat mijn rechtercilinder afslaagt vanaf 2500 toeren.
(het mooi dubbel brommend geluid wordt plots monotoon, trekt natuurlijk langs geen kanten meer op en mijn leken-hand voelde precies geen activiteit meer in de rechteruitlaat)

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Of hoe ik het als leek zou kunnen oplossen?

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 16 jan. 2011 16:22 | Aangepast door: JiMi 
Misschien zit er vuil in de rechter carburateur? Of in het brandstofleidinkje van de linker naar rechter carburateur? Of de afstelling v/d sproeiers is niet goed.

En trouwens een stator heeft ook een spoel voor lage toeren, niet slechts voor de hoge (+5000) toeren. Dus ook daar zou het fout kunnen zitten. Ik zeg niet dat dát de oorzaak van jouw probleem is, maar het zou kunnen (ben er geen expert in, daarvoor moet je bij HansV zijn).

Maar eerst de carburateurs schoonmaken, lijkt me.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver roelgoris
Gast 
#3 | Geplaatst: 16 jan. 2011 17:16 
Bedankt al voor het antwoord!

Carburateurs schoonmaken, is dat iets dat ik zelf kan doen?

Of is dat aan de hand van dat Wynn's productje dat ik in een ander topic ben tegengekomen?

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 16 jan. 2011 18:08 
onder techniek kan je veel vinden
Maar verwijder de weerstande uit de Bogie doppen en lees daar over bij hier bovenstaande bij techniek
O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 16 jan. 2011 18:33 
Carburateurs schoonmaken, is dat iets dat ik zelf kan doen?

Ja dat kun jij, want ik kan het ook

Lees DIT maar even.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Teto

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 jan. 2011 11:12 
Probeer eens een nieuw bougietje...
Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver roelgoris
Gast 
#7 | Geplaatst: 17 jan. 2011 11:35 
Ik heb de bougies al eens verwisseld, het probleem bleef bij de rechterkant...
Heb toch voor de zekerheid al twee nieuwe besteld bij iemand die er vandaag langs ging, je weet maar nooit .

Indien het niet aan de bougies ligt, jah, dan zal het toch carburateur erafvijzen zijn en hopen dat alles terug goed komt .

Schrijver roelgoris
Gast 
#8 | Geplaatst: 17 jan. 2011 13:14 
Even al een beetje hemelse blijdschap van mijnentwege:
het "cilinder slaat af"-probleem is al opgelost!
Heb de bougiedoppen eens van plaats verwisseld om te zien of ook het afslaan zou volgen, en ja hoor.
Bij de bougiedop die afsloeg het weerstandje er tussenuit gehaald, bougiedop er terug tussengestoken en hopla. Daar bleven de twee cilinders terug mooi samen ronken.

Nu dus enkel nog terug het probleem van het "uitvallen bij 4-5000 toeren", maar dat is waarschijnlijk het al duizendmaal uitgelegde stator-probleem waar ik mij eens in zal moeten verdiepen dan .
(tips / links / ... altijd welkom! Dit kleine euvel is het eerste "motorprobleem" dat ik ooit heb losgevezen (en opgelost!), dus ik ken er echt nog niets van )

Bedankt voor de hulp allen!

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 17 jan. 2011 13:51 
Als je het ene weerstandje eruit haalt, haal dan de andere er ook uit.

Wat betreft het stator-probleem:
tenzij je graag het blok er eens een keertje onderuit wilt halen, en graag bezig bent met sleutelen, is het raadzaam om, als het inderdaad stator is, een Ignitech ontsteking te plaatsen.
Blok hoeft er niet onderuit, werkt goed en betrouwbaar, en is ook nog eens goedkoper ook als stator, pakkingen, ringetjes en de hele santekraam die bij een stator wissel komt kijken.

We hebben het nog steeds over een CDI-blok, toch? Met een zwart of metaalkleurig recthoekig bakje onder het zadel.

Harmony,
Hans.
( CX-en in soorten en maten, wie is wat en waarom?)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver roelgoris
Gast 
#10 | Geplaatst: 18 jan. 2011 21:51 | Aangepast door: roelgoris 
Inderdaad een zwart bakje onder het zadel gevonden.
Wat betreft het "blok eronder uit willen halen en graag sleutelen":
willen, absoluut, maar tijd hebben daarentegen... Al helemaal omdat ik dan mijn vervoermiddel kwijt ben

Dus nieuwe ontsteking zou het probleem (tijdelijk) moeten oplossen?

Schrijver roelgoris
Gast 
#11 | Geplaatst: 13 feb. 2011 14:03 | Aangepast door: roelgoris 
Omdat het me echt aan tijd ontbrak om te blijven knoeien, toch maar bij de garage binnengebracht.
Kostte een hele duit, maar is nu wel volledig in orde. En man man, wat een machien . Ben terug de trotse eigenaar van een perfect werkende CX 500

Bedankt voor de hulp!

Schrijver Arcath
Gast 
#12 | Geplaatst: 13 feb. 2011 14:36 
Goed te horen dat hij weer rijd!
En ach de eerste keer heb ik het ook laten doen. maar eenmaal verslaafd aan de cx komt er al gouw een 2e bij en dan kan je op je gemak aan het sleutelen slaan en tóch rijden;)

geniet er van!

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 14 feb. 2011 12:51 
Goed te horen dat je weer rijdt. Van waar ben je precies, België is nu wel niet zo groot maar toch...
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver roelgoris
Gast 
#14 | Geplaatst: 15 feb. 2011 00:33 
Ik woon in provincie Antwerpen, tegen de Nederlandse grens. Berendrecht om precies te zijn

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Cilinder slaagt af

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven