Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Slechte koude start

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver MatthijsB
Gast 
#1 | Geplaatst: 16 jan. 2011 21:31 
Beste CX'ers

Sinds enige tijd heb ik het probleem met mijn CX dat als de motor geheel afgekoeld is zij erg slecht start. Ik hoor wat plofjes in de uitlaat en daarna blijft de motor meedraaien maar slaat net niet aan. Als ie eenmaal gestart is kan ik haar wel direct uitzetten en dan is starten geen probleem. Als ik een tijdje heb gereden en dan een tijdje stil heb gestaan start ze ook nog prima.

Bougie's vonken, geen valse lucht en de accu is goed.

Mogelijke oorzaken die ik had bedacht zijn:
Vuile carburateurs
Geen compressie
Slechte startmotor

Maar geen van bovenstaande verklaren volgens mij waarom de motor wel direct start als ze net heeft gelopen.

Heeft iemand een idee?

Groet,

Matthijs

Schrijver udent

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 16 jan. 2011 21:50 
Ouwe benzine in de carburateurs,
Is normaal,
Wil je dit voorkomen? Dan eerst aan de onderzijde de oude benzine eruit en dan starten. Gr Theo.
theo cx ds

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 16 jan. 2011 21:51 
Hoelang heeft je motor stil gestaan als jij hem koud probeert te starten. Bij meer dan een paar dagen je vlotterkamers aftappen en dan zal het starten wel lukken.

De CX is erg gevoelig op het gemis aan de vluchtigste bestanddelen in de benzine. En die kans is erg groot dat dat gebeurd in de vlotterkamers.

Schrijver MatthijsB
Gast 
#4 | Geplaatst: 16 jan. 2011 22:26 
Het is begonnen toen ik nog woon/werk deed met de cx, vandaar dat ik het nog niet gecontroleerd heb.

Ik zal het zsm uitsluiten.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 jan. 2011 08:40 
Haal die weerstanden uit de Bogiedoppen kijk bij Techniek hoe dat moet
o.j.
p/s vertel ons hoe het afgelopen is en wat de oorzaak was
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 jan. 2011 10:03 
Het zou zomaar een slechte accu kunnen zijn. De snelheid waarmee de startmotor de motor rondtrekt is (direct) van invloed op het hoogte van de ontsteekspuls. Als de motor heeft gelopen is de boel iets opgewarmd en dan doet 'ie het wel.
Ook de truuk van O.J. helpt bij een slechtere accu.

Harmony,
Hans
(die vaker met dit bijltje heeft gestar...euh....gehakt.)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver theojansen
Gast 
#7 | Geplaatst: 17 jan. 2011 11:58 
lijkt inderdaad op zwakke ontsteekvonk door wat O.J en Hansv zeggen.
carb probleem moet je uitsluiten, immers als de motor warm is loopt en start ie schijnbaar goed.
zet er eens nieuwe bougies in, soms scheelt dat. zie ook de link naar de problemen met de vluchtige benzine-bestanddelen: http://dl.dropbox.com/u/1626779/testspec-entlueftung2.pdf
theoj.

Schrijver MatthijsB
Gast 
#8 | Geplaatst: 17 jan. 2011 12:24 
Ik heb geprobeerd om met startkabels te starten maar dat geeft hetzelfde resultaat.

Verder hoeft de motor niet warm te lopen om beter te starten. Zo gauw als ze ook maar 5 seconden heeft gelopen en ik haar uitzet en opnieuw start, is het gelijk lopen.

Zou het een massaprobleem van de startmotor kunnen zijn?

Verder zal ik ook eens nieuwe bougies proberen.

Matthijs

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 17 jan. 2011 14:40 
test
1 nieuwe bougies proberen
test
2 Inlaat spuitstukken inspuiten met Siliconenspray.
test
3 verse benzine in de vlotterkamers
test
4 start spray

Mogelijke oorzaken.
Doorgelagen bougies , slechte vonk,
niet de juiste ontstekings tijd.
Inlaat spuitstuk o ring stuk , inlaatrubber , of scheef er op cq los.
Lucht benzine mengsel niet in orde .
Deze problemen zijn zoekertjes waar je een voor een het probleem moet wegstrepen om het op te lossen.
Een busje start spray doet wonderen maar gebruik het niet te lang.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 17 jan. 2011 16:13 
Nog een simpele test : kort voordat je 'm wegzet de carburateurs leeg rijden, kraantje dus even voor thuis dicht zetten. (Voor mij ca. 500 meter woonerf)

Dan wel voor opnieuw starten kraan open en even de tijd geven (helm op zetten en zo) om carbs weer vol te laten lopen.

Heb je ook gelijk die geur niet meer in de schuur/garage als de motor binnen slaapt.

(en met een vacuum gestuurd kraantje werkt dat natuurlijk niet)


gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 18 jan. 2011 16:21 
Ik had hier ook een dergelijk fiets staan.
Ik werd er helemaal gek van.
Elke keer weer moeilijk starten.
En maar weet test rijden, en uit zoekn wat het nu was.

Wat mij achter af opviel was dat de vonken wel wat slaecht waren, maar ze waren er.

Tot dat ik het zo zat was en de dynamo heb vervangen. Probleem opgelost.

Let wel, alle mededelingen hierboven zijn dus juist. Maar als alles inorde is, en het probleem blijft, dan kom ik op de dynamo uit.

Voor de kenner is dat vrij makkelijk te horen tijdens het starten. Bogie dop los nemen, en dan boven de bogier houden. Bij een nieuwe dynamo kun je vonken trekken van ruim 1 cm, en dan hoor je het petsen. Bij een slechte dynamo is dat niet het geval.

Ik zou graag willen dat je mij persoonlijk op de hooget steld als je hebt uit gevonden wat het is. Ik ben namelijk er benieuwd wat nu de echte oorzaak was in de geval. Geloof me, er zijn er meer die dit probleem hebben gehad. En ja, vele losten het probleem op met de tips die hier boven staan. Sommige kwamen er niet uit, en daar hebben we het probleem opgelost met een andere dynamo.

Ik hoor graag van.

Met vriendelijke groet Marco Becker.
0321 312336
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Arcath
Gast 
#12 | Geplaatst: 18 jan. 2011 16:40 | Aangepast door: Arcath 
Je mag natuurlijk ook gewoon de resultaten hier posten!
dan hebben we er allemaal wat aan

Schrijver MatthijsB
Gast 
#13 | Geplaatst: 18 jan. 2011 18:39 
Uiteraard zal ik alle resultaten en voortgang hier posten.

Morgen komen er nieuwe bougiekabels en bougies binnen. Heb ook nog nieuwe doppen liggen dus die zal ik ook gelijk er op zetten.

Als dit het probleem niet op lost ga ik ook even de carburateurs loshalen om te kijken of daar niet iets geks mee aan de hand is.

Eergister heb ik de carburateurs compleet leeg gereden. Vandaag echter nog niet de mogelijkheid gehad om haar te starten dus morgenochtend weet ik of dat een mogelijke oorzaak is geweest.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 18 jan. 2011 18:42 | Aangepast door: ouwe_jan 
Matthijs de vierde man die antwoord op je vraag gaf vroeg dit als eerste dus aan Ouwe_Jan de eerste antwoord op jou vraag
Ouwe_Jan die niet graag op antwoord wacht voor dat het naar iemand persoonlijk moet gaan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver MatthijsB
Gast 
#15 | Geplaatst: 23 jan. 2011 11:48 
Nieuwe bougie's en doppen hebben de zaak helaas nog niet opgelost.. Het is er wel beter op geworden maar het is nog lang niet bij het oude.

Van de week als ik tijd heb ga ik de startmotor maar eens open schroeven. Ik heb het idee dat die wel eens harder heeft gedraaid dan op het moment.

Sowieso wordt het ook wel weer tijd om de klepjes te stellen en de carbs te synchen. Baat het niet schaadt het niet

Ik hou jullie op de hoogte

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Slechte koude start

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ erikcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven