Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Lekkage uit cilinder wat nu?

 
Schrijver Ronald K
Gast 
#1 | Geplaatst: 21 jan. 2011 20:39 | Aangepast door: Ronald K 
Hallo mede CX rijders,

Gisteren ontdekte ik dat er olie lekt uit een gaatje wat aan de zijkant /onderkant van de cilinder zit. Dit gaatje hoort er te zitten, maar er hoort geen olie uit te komen.
Ik bedoel het gaatje waar op de foto een stang van vermoedelijk een vetpomp in zit.
Wat is de oorzaak van de olielekkage op die plaats en belangrijker wat moet ik er aan doen om het op te lossen?

Groeten,

Ronald



Verwijder bestand #1

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 21 jan. 2011 20:54 | Aangepast door: Johan de Vries 
Het hoeft niet direct een defect te zijn; Het is een afvoer die uitkomt in de schacht van de bougie.

Wellicht traant de bougie iets, of staat er troebel water rondom de bougie,
en doet de opening precies waar deze voor is bedoeld: vocht afvoeren.

Maar het kan natuurlijk ook dat er inderdaad lekkage is van een pakking, waar dan inderdaad wat aan moet worden gedaan.

Neem eens de bougiekap los om van bovenaf op de bougie te kijken. Mocht er rond de bougie vocht staan: draai deze dan er niet plompverloren uit, want dan komt er water/olie/drap in de cilinder.

Eerst droog maken dus!

Wat betreft de foto: hier blaast een monteur met lucht het draineergaatje open, zodat zich geen vocht op zal hopen rond de bougie.
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver Arcath
Gast 
#3 | Geplaatst: 21 jan. 2011 21:01 
Heya,

precies wat Johan zegt.
heb het zelfde gehad, bij mij was de pakkingring rond bougiegat lek.

dat gaatje is de afwatering van bougiegat zeg maar.. kan zijn dat gewoon vies is wat er na een regenbui ofzo uitspoeld..

dus even droogmaken en anders gewoon nieuwe klepdeksel pakingen is niet zo duur, kan je meteen klepstellen:P

Schrijver Peter1
Gast 
#4 | Geplaatst: 22 jan. 2011 06:34 | Aangepast door: Peter1 
Met Arcath eens.
Ik had daar ook lekkage. En beide bougiegat-pakkingen (3xwoordwaarde) vervangen.

In mijn geval inclusief dekselpakkingen vervangen en de lekkage was er niet meer

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 22 jan. 2011 08:59 | Aangepast door: marcobecker 
Wat je kan doen is de bijde pakkingen los nemen uit de kleppen deksel. Dan alles goed ontvetten. En het geultje waar de rubberen pakking zit, iets siliconen kit doen. Gewoon gladstrijken met de vingertop. Dan de rubberen pakking weer terug duwen.
Wel even met een doekje de zaak iets schoon vegen. En dan komt het, de montage.
Bij monteren zal de siliconen kit tegen druk geven en voorlopig voor goede afsluiting zorgen.

Wil je het goed aan pakken, kijk dan ook even op marktplaats. Daar staan die dingen nu origineel te koop.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 22 jan. 2011 09:16 
Oorzaak bij mij was:

De grote vierkanten pakking onder het deksel was een ander merk dan de pakking om het bougiegat. De diktes van beide weken iets af ten opzichte van elkaar. Daarom het advies: zorg ervoor dat beide van hetzelfde merk zijn.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 22 jan. 2011 11:17 
Wat Jimi zegt beide pakkingen vervangen en van het zelfde merk gewoon bij de Honda.
En zeker geen siliconen kit daar kun je spijt van krijgen.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Ronald K
Gast 
#8 | Geplaatst: 22 jan. 2011 12:20 
Geweldig bedankt voor de vele en vooral snelle reacties.
Waar zou ik zijn zonder de vrienden van de CX 500 en de club.
Ik ga er komende week direct mee aan de gang en zal gelijk de kleppendeksel pakkingen en de bougiegat pakkingen vervangen en laat jullie weten of het probleem verholpen is.
Groeten,

Ronald

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 22 jan. 2011 14:27 
Kom morgen maar naar Almere daar wordt een deksel losgemaakt en teruggeplaatst.

Cosmar (sluikreclame voor de nieuwjaarsbijeenkomst)
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver vermecor
Gast 
#10 | Geplaatst: 22 jan. 2011 16:36 
Ik heb dit probleem ook gehad nadat er nieuwe pakkingen waren gemonteerd. Op advies van een motorzaak heb ik toen de kleine pakkingringetjes welke om de 2 dekselbouten zitten vervangen. Probleem was toen opgelost. Deze ringetjes worden meestal niet vervangen maar kunnen wel uitdrogen Het deksel drukt dan niet meer hard genoeg op de dekselpakking en/of de bougiegatpakking. Kosten nog geen euro per stuk.

Schrijver Ronald K
Gast 
#11 | Geplaatst: 23 jan. 2011 20:17 
Ik heb alle onderdelen maar besteld en gelijk ook nieuwe schroeven en die rubbers die erop horen, dus als alles binnen is heb ik weer wat te doen. Zal het advies voor kleppen stellen ook maar gelijk overnemen. Nu nog even wachten op de postbode.
Nogmaals bedankt voor de adviezen en ik laat jullie weten of het na vervanging verholpen is.

Groeten, Ronald

Schrijver Ronald K
Gast 
#12 | Geplaatst: 1 feb. 2011 19:53 
Vandaag de boel open geschroefd en wat bleek één van de schroeven van het kleppendeksel had geen grip meer. Vandaag met een helicoil nieuw draad in de cilinder gezet. Uiteraard alle pakkingen schroeven en rubbers vervangen en de kleppen gesteld en nu morgen maar eens kijken of het probleem opgelost is.
Er moest meer dan een liter olie bijgevuld worden dus de reparatie was echt hard nodig. Nogmaals bedankt voor alle goede en wijze raad.

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 11 feb. 2011 21:49 
Om oude (kunst)rubberringetjes weer een beetje op orde krijgen in een kopje water doen en dat in de magnetron stoppen. Deze op zo'n tijd zetten dat het water net aan de kook is. Dan de ring even de tijd geven om tot rust te komen. Vaak is hij/zij weer in de oorspronkelijke vorm.

Schrijver Arcath
Gast 
#14 | Geplaatst: 11 feb. 2011 21:55 
Hey jaap leuke tip, lijkt me echter wel een nood oplossing gezien de staat van het rubber bij dusdanige vervorming ook wel niet optimaal meer zal zijn.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Lekkage uit cilinder wat nu?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven