Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

ketting spanner

 
Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 28 feb. 2011 12:55 
Welke was nu weer de alternatieve manier om de ketting bij een groot onderhoud op spanning te brengen? Ik weet dat Hans vroeger deze methode de beste vond, maar ik kan me ze niet meer herinneren, en ook niet meer terugvinden.
Ik zoek eigenlijk achter een manier om de juiste stand van de cilinders te hebben ZONDER de klepdeksels te moeten monteren.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver jos blezer
Gast 
#2 | Geplaatst: 28 feb. 2011 13:38 
Hey, Daniël.
bedoel je de nieuwe geplaatste nokken as ketting ?
Als ik goed zit heb je een handmatige te stellen ketting (boutje 10mm aan achterkant, naast ontluchtingspijpje )
Indien je het pijpje los draait zie je de merktekens zitten voor de linker en rechter cylinder bovenste dooie punt.
En anders bougie er uit draaien en lang potlood insteken en dan motor draaien met de hand, totdat je het hoogste punt hebt gevonden.
Zo even uit het bloote kopje, dacht ik zo.
gr jos.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 28 feb. 2011 13:55 
Daniel kijk eens bijTechniek dan vind je alles wat je aan je motor wilt doen en staat het er niet bij stel dan je vraag aan ons
o.j.
zo kan je nog veel leren
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 28 feb. 2011 18:29 | Aangepast door: danielstrouven 
Wel bij techniek zie ik het dus niet, O-J. Daarom vraag ik het hier om alsnog veel bij te leren...
Jos, je weet dan wel dat je het BDP gevonden hebt van de betreffende cilinder, maar zonder het deksel te lichten weet je nog steeds niet of de kleppen open of dicht staan. Want dan moet je gewoon nog eens verder draaien. Maar ik weet dat Hans het deed zonder naar kleppen te kijken, en dat zou ik graag een volgende keer ook doen, want die deksels bij mij moet ik erg vast draaien of de gaatjes aan de zijkant lekken en dan wordt ik altijd wat benauwd, 1 keer die verdomde bout moeten uitboren en schroefdraad opnieuw tappen is mij voldoende!
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 28 feb. 2011 19:14 | Aangepast door: Erik1 
Het is te vinden in het hoofdstukje Techniek, Blok en dan Distributie en daar staat dit:

Als je het schema van de kettingspanner op de volgende pagina bekijkt, kijk je met de rijrichting mee. Het blok draait dus tegen de klok in. Onthoud dit, want dat is van belang. Je moet de linkerzijde van de ketting strak trekken.

Daar gaat-ie dan. Draai onder de radiator met sleutel 17 de inspectiedop los. Draai de bougies uit het blok. Zet een T-sleutel op de krukas daar waar je net onder de radiator de inspectiedop had los genomen. Achter op het blok draai je ook de andere inspectiedop los. Nu kun je het boutje rechtsachter op het blok een paar slagen los draaien en hierdoor haal je de borging van de distributieketting los. Draai dan de T-sleutel tegen de richting van de klok in totdat je een verhoogde weerstand voelt. Dit is het moment dat je een klepveer probeert in te drukken en dat kost kracht. Dat betekent ook dat er op de ketting aan de trekkende zijde kracht komt te staan, waardoor je de ketting aan de andere kant vrij geeft. Dit is dus ook het moment waarop het veertje van de kettingspanner zijn werk zal gaan doen. Ja, en dan kun je het boutje achter op het blok gewoon weer vast zetten. Let wel: een kwart slag voor dat deze breekt, moet je stoppen met het vastdraaien van dit boutje. Het geheel bestaat uit M6 schroefdraad dat maar 1,2 cm het blok wordt ingedraaid. Dus het kan kapot. Eigenlijk wil ik zeggen dat je het gewoon met beleid moet doen.

Inspectie dop er weer op, ook niet te strak want ook die kan stuk!! (Erik schrijft hier uit eigen ervaring)

Suc6

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 28 feb. 2011 20:24 
Vraag me af of dit die (vroeger toch) veelbesproken methode van Hans is, of toch nog iets anders? Indien geen andere reacties (van Hans zelf bv) ga ik het volgende keer zo eens proberen, merci!
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 1 maart 2011 09:39 
Hallo Daniel, zover ik weet heeft Hans dit niet beschreven. Zijn verhaal betrof een andere methode van kleppen stellen, in die zin, anders dan Honda voorschrijft. Bij die methode moeten wel degelijk de klepdeksels gelicht worden. De "methode van Hans", was eigenlijk de "methode TX Bruce", ooit te vinden op het Zweedse CX forum. (bestaat helaas niet meer.)
Zie ook deze diskussie, de link naar de zweedse site werkt helaas niet meer.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 1 maart 2011 15:30 | Aangepast door: marcobecker 
http://www.hondacx500.nl/html/marcobecker.html

kijk daar eens op,

http://www.hondacx500.nl/html/verslag_distributie_marco.html

en dan hier,
doe je je voordeel mee.

Ik kijk helemaal net meer naar het tijdstip om te spannen. Gewoon op gevoel, als je maar de juiste zijde strak trekt van de ketting.


En als je na denkt, dan weetje hoe het werkt.


Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 1 maart 2011 17:45 | Aangepast door: danielstrouven 
Dus als ik vooraan naar die T-sleutel kijk, draai ik hem met de klok mee(alsof ik hem zou vastdraaien) en op de moment dat ik weerstand voel zet ik het boutje van de spanner vast. Als ik het goed begrijp is dan het slappe part van de ketting op zijn slapst en kan de spanner zo ver mogelijk naar binnen komen.
Op dit moment is mijn ketting nieuw en goed gespannen, wil ze graag zo houden daarom deze vragen. Bedankt iedereen!
Een hardnadenkende Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver jos blezer
Gast 
#10 | Geplaatst: 2 maart 2011 12:30 | Aangepast door: jos blezer 
Overspan(de ketting) niet, met dat hard nadenken.

gr jos.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 ketting spanner

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven