Het is te vinden in het hoofdstukje Techniek,
Blok en dan Distributie en daar staat dit:
Als je het schema van de kettingspanner op de volgende pagina bekijkt, kijk je met de rijrichting mee. Het blok draait dus tegen de klok in. Onthoud dit, want dat is van belang. Je moet de linkerzijde van de ketting strak trekken.
Daar gaat-ie dan. Draai onder de radiator met sleutel 17 de inspectiedop los. Draai de bougies uit het blok. Zet een T-sleutel op de krukas daar waar je net onder de radiator de inspectiedop had los genomen. Achter op het blok draai je ook de andere inspectiedop los. Nu kun je het boutje rechtsachter op het blok een paar slagen los draaien en hierdoor haal je de borging van de distributieketting los. Draai dan de T-sleutel tegen de richting van de klok in totdat je een verhoogde weerstand voelt. Dit is het moment dat je een klepveer probeert in te drukken en dat kost kracht. Dat betekent ook dat er op de ketting aan de trekkende zijde kracht komt te staan, waardoor je de ketting aan de andere kant vrij geeft. Dit is dus ook het moment waarop het veertje van de kettingspanner zijn werk zal gaan doen. Ja, en dan kun je het boutje achter op het blok gewoon weer vast zetten. Let wel: een kwart slag voor dat deze breekt, moet je stoppen met het vastdraaien van dit boutje. Het geheel bestaat uit M6 schroefdraad dat maar 1,2 cm het blok wordt ingedraaid. Dus het kan kapot. Eigenlijk wil ik zeggen dat je het gewoon met beleid moet doen.
Inspectie dop er weer op, ook niet te strak want ook die kan stuk!! (Erik schrijft hier uit eigen ervaring)
Suc6
Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~