Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

kloppen in blok

 
Schrijver leuvie
Gast 
#1 | Geplaatst: 2 maart 2011 21:15 
Beste mannen,

Gistermiddag van mijn werk (koud) begon mijn cx te bonken in het blok. Voorzichtig naar huis gereden, olie bijgevuld (wil wat luidruchtiger worden als te weinig olie). Nachtje laten staan kleppen gesteld. Tot mijn verbazing kon ik het borgmoertje van de nokkenasketting (niet-automatisch) veel slagen aandraaien! Dus meteen maar even ketting gespannen (volgens omschrijving in kopje techniek op dit forum). Na kleppenstellen, nog steeds wel duidelijk ketting lawaai maar niet dramatisch. uit gedaan, kopje koffie, weer starten, en tijdje laten lopen en nu lijkt het of het bonken weer wat terugkomt...(suggestie?) Hij klinkt iig minder fris dan 20dkm geleden toen ik m kocht... Heeft iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? toch ketting te ruim? maar waarom bonkt hij dan meer als hij warm is? Dat borgmoertje draait trouwns niet lekker, net of ie scheef op schroefdraad staat. (kan nie, is er niet uitgeweest)

iemand advies?

Het is mn pekelfiets, dus geen ramp als ie de soep in draait, maar wel zonde en vast niet fijn op de snelweg (rij 100,max 110)
gevaarlijk ook??

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 2 maart 2011 21:42 
Hij draait geheid in de soep.
Bigend lagerschalen !
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#3 | Geplaatst: 2 maart 2011 22:22 
Bonken is inderdaad zoals Hans zegt, schrapen en wat blikkerig geluid wat duidelijker hoorbaar is bij het gas loslaten is vaak nokkenasketting, tap je olie eens af en kijk of er glimmende deeltjes in zitten, zoja beter motor laten staan.

Schrijver Peter1
Gast 
#4 | Geplaatst: 3 maart 2011 07:31 
Das kud leevie

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 3 maart 2011 08:55 | Aangepast door: ouwe_jan 
Heren en Dames die met een Honda CX 500 & 650 rijden
Zorg dat je olie pijl goed is en dat je het ook goed pijlt want de pijlstok mag niet er in gedraaid worden als je naar de hoeveelheid olie pijlt en ook het liefst op zijn bok gezet verders bij te weinig olie in het carter dan koelt de dynamo ook niet
Liever een kwart liter olie te veel als een liter te weinig
Ook als je een motrblok hebt die olie verbruikt door versleten zuigerveren dan controlleer deze dan elke keer als je met de motorfiets uit rijden gaat
Verders bonken bij het rijden of afremmen op de motor is heel vaak de lagers er uit van de drijfstangen
voor een 500 zijn ze nog wel in omloop maar voor de 650 motoren al jaren niet meer zoals ook de krukas helmaal niet meer
groeten o.j.
P/s Marco heeft geloof ik hier wat anders voor opgezocht
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 3 maart 2011 14:19 
Ik heb net het een en ander door zitten lezen. Ik ben bang dat alle vermeldingen juist zijn hierboven. Ik mis een ding, en dat is of je al in het olie filter huis hebt gekeken. Aftappen van olie wil niet alles zeggen, maar het olie filter huis los nemen, en dan in de zon gaan kijken wat je er in terug vind, dat is voor mij als een boek lezen. Dan weet ik heel veel te vertellen.

Dan lager schalen en krukassen, van de 500 heb ik zat liggen, van de 650 nog 1. Ik heb eventueel voor weinig nog wel een compleet 650 blok staan. Over een week of wat heb ik waarschijnlijk nog een ander blok van een 650 staan.

Daarnaast zijn er weer lager schelen te verkrijgen voor een 650. Echter van een ander type motorfiets. In het buitenland zijn de eerste berichten zeer hoop gevend. Dus, er zijn weer wat mogelijkheden.

Heb je vragen, mail gerust. Marcobecker@zonnet.nl,

Kijk ook naar de hier onderstaande linken.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver leuvie
Gast 
#7 | Geplaatst: 4 maart 2011 11:08 
Bedankt, heren! Ik zal olie aftappen en bekiTsja, oliepeil... ik vind dat maar een knullige constructie die honda daar bedacht heeft, zeker met blokken waarin niet zoveel olie gaat. Mijn fiets staat een beetje scheef naar rechts als hij op de bok staat en ik twijfel dus heel vaak of het wel klopt. Meestal doe ik m dan 80% vol (omdat ik heb gehoord dat teveel olie teveel druk kan geven, en omdat ie dus naar rechts staat). Over het algemeen denk ik te kunnen horen als het peil lager wordt... (kan dat??)
Maar goed, devies is duidelijk: naar afgetapte olie kijken en filter(huis). Maar: stel dat ik daar niets in vind: wat zou dat dan kunnen zijn?begin van het eind van de lagers of zijn er nog andere opties?

bedankt maar weer!

Schrijver leuvie
Gast 
#8 | Geplaatst: 7 maart 2011 15:32 | Aangepast door: leuvie 
De olie afgetapt, en vind als ik heeeel goed kijk wel wat partikeltjes, maar ze zijn heel klein en ook niet veel.
(ik heb mijn olie nog nooit zo goed bekeken)
Wat nu? toch de ketting? Het allereerste begin van het eind van lagers? Of zijn een paar partikeltjes al een teken van een forse slijtage??

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 maart 2011 10:13 
Bonken / kloppen is altijd funest.
Betekent dat de lagerschalen speling beginnen te krijgen en dat de oliedruk met en met wegvalt.
Een van mijn CX-en kwam ook zo aan zijn einde; zwaar kloppend geluid, maar als je lekker doorreed was er niets aan de hand (nee natuurlijk niet, de hoge toeren konden de oliedruk nog vasthouden). Stationair voor een stoplicht dan ineens het vastslaan van de motor, geen beweging meer in te krijgen. Na afkoeling kon er gewoon worden gestart en liep de motor ook weer een paar seconden voor opnieuw vast te slaan.

Weinig partikels in de olie, maar wel in het oliefilter een soort koperachtige gloed. Dat waren dus eerst de lichtmetalen glijlagers van de krukas geweest.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 9 maart 2011 11:21 | Aangepast door: JiMi 
Ik heb er geen verstand van hoor. Maar kan een "bonk" ook niet betekenen dat er soms geen ontbranding plaatsvindt in een cylinder? De zuiger wordt dan in feite in het ritme meegetrokken door de andere, wél ontbrandende cylinder, wat resulteert in een bonkend of ploffend geluid.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 kloppen in blok

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven