Ha CX vrienden,
Ik heb wat meedenken nodig. Ik heb vandaag mijn CX weer aan de praat geholpen na een winterstalling periode.
Ik heb een vers geladen accu teruggeplaatst en heb de benzine die nog in de vlotterbakken zat afgetapt. Daarna choke open en starten maar. Al snel rook ik bezinedampen uit de uitlaat komen. De motor heeft echter geen neiging tot aanslaan laten horen. Ik heb de bougies verwijderd. Die waren goed nat dus die heb ik drooggemaakt. Even gecontroleerd of er een vonk was en die was er al vond ik de vonk niet heel erg fel. Daarna weer starten zonder choke en gas. Na een paar keer zat er voorzichtig leven in het blok. Het minste beetje gas geven deed onmiddellijk roet in het eten. uiteindelijk wilde de motor steeds een beetje langer stationair blijven draaien. eerst 10 sec, dan 20, 30sec. Uiteindelijk bleef hij stationair wel lopen en toen het blok wat warmer werd kon er ook voorzichtig wat gas worden gegeven. Te veel en het blok hield in. Zo heb ik het blok warm laten draaien. En uiteindelijk pakte het normaal op en liep prima.
Ik heb een ritje gemaakt van ruim 120km. De motor loopt dan prima, pakt goed op en loopt prima door. Bijna 180 op de teller gereden zonder problemen.
Maar dan is er nog iets. Bij stoplichten of andere plekken waar kort gewacht moet worden heeft de motor de neiging ineens af te slaan. Hij draait 1200t/min stationair. Toch kan dat spontaan inzakken en valt hij stil. Hij start dan wel weer meteen.
Even wat gegevens. Ik heb een ignitech ontsteking. Zoals gezegd de motor loopt er prima op trekt lekker door en is resposive (ken geen goed hollands woord). Dat slechte starten is er sinds ik de motor heb. Wel is het wat lastiger geworden sinds de nieuwe ontsteking. Ik heb ooit spontaan een kapotte ontsteking gehad. Dat bleken de extra spoelen te zijn dus deze optie was een prettige. Wat ik me nu afvraag is of de bobines wel helemaal ok zijn. Zoals ik al zij leek de vonk mij niet heel sterk toen ik hem aan de praat probeerde te krijgen. Kan dat de oorzaak zijn of moet ik elders zoeken?
Starten na een tijdje stil staan was eigenlijk altijd al een uitdaging. Meestal ging de motor op één cilinder (de rechter) lopen en kwam de linker er na een tijdje met een flinke plof bij.
Ik heb een vonk dus de ontsteking werkt. Maar als de bobine slecht is kan die misschien bij kou eerst wat te weinig vonkspanning genereren om de boegie onder druk ook nog te laten vonken is mijn voorzichtige gedachte...
Bedankt vast,
Ernst-Jan
CX500A 1979