Het Achterlicht
Het contact staat op ON, lichtschakelaar op ON
Vanaf de accu komt een rode draad naar het contactslot. Als het slot is ingeschakeld dan zijn de contactpunten BAT (accu) en IG1(ontsteking1) van het contactslot doorverbonden, en de contacten TL1(taillight1) en TL2(taillight2) van het contactslot ook.
De spanning gaat dus van de accu via BAT naar de connector IG1. Vandaar verder met een zwarte draad (zwarte draad betekend hier 'spanningsvoerend na contactslot') via de rode blokstekker naar o.a. de licht schakelaar. Als we de licht schakelaar op AAN zetten, of op P(position light) wordt IG1 doorverbonden met TL(taillight).
Vanaf deze schakelaar gaat vervolgens een bruin/zwarte draad via het rode stekkerblok naar het groene stekkerblok, om vandaar, nog steeds met de kleur bruin/zwart het zekering kastje bovenop het stuur te bereiken. Na de zekering van 10Amp. is de draadkleur bruin/wit. Deze bruin/witte draad gaat via het groene stekkerblok terug naar het contactslot, naar contactpunt TL1. We hebben al gezien dat TL1 is doorgeschakeld in het contactslot naar TL2. Vanaf punt TL2 op het contactslot gaat een bruine draad (die vlak na het contactslot gesplits word) naar het achterlicht en naar het positie-licht in de koplamp. Zowel de draad naar achteren als de draad naar voren gaan ook via een extra plugje, eentje in de koplamp, de ander bij het achterlicht. Na de lampen gaat de stroom via een groene draad naar massa.
Maar waarom gaat het achterlicht en het positie-lampje in de koplamp wel aan als we het contactslot op 'p' zetten?
Omdat dan de spanning van de accu dan rechtstreeks in het contactslot van contactpunt BAT naar contactpunt TL2 geleid wordt. En contactpunt TL2 is, zoals we hierboven zagen, rechtstreeks verbonden met deze twee lampen.
Harmony,
Hans
( die ooit het geheel heeft uitgepluisd bij een achterlicht probleempje )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken