Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Sluiting elektrisch systeem CX500

 
Schrijver Martien
Gast 
#1 | Geplaatst: 23 maart 2011 21:55 | Aangepast door: Martien 
Beste CX rijders,

Maandag zag ik dat de achterlicht van mijn CX500 niet branden. De lampjes waren goed en het bleek dat 1 van de 2 zekeringen onder het stuurkapje stuk was. Een nieuwe proberen en walla het werkt weer. Dinsdag achterlamp brandt weer niet en idd zekering weer stuk dus toch ergens een sluiting. Om de sluiting op te zoeken en niet heel veel zekeringen te laten sneuvelen heb ik ipv de zekering een lamp van 55 watt geplaatst en ja hoor bij het draaien van de stuur zag je de lamp af en toe op volle kracht branden dus ergens zit een sluiting. Na het nodige speurwerk en demonteren van zadel, scherm, koplamp etc bleek de boosdoender het draadje dat naar de verlichting van de km-teller gaat ingesleten was en soms tegen de behuizing van de teller kwam met als gevolg sluiting.

Wat mij verbaasde is dat alleen de achterlicht en cockpitverlichting niet werkt als de tweede zekering stuk is. De rest van het systeem, zoals de motor zelf, richtingaanwijzers, koplamp, remlicht blijven gewoon werken. Ik zou verwachten dat b.v. de hele verlichting niet zou werken.

Martien

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 23 maart 2011 22:56 
Het Achterlicht

Het contact staat op ON, lichtschakelaar op ON

Vanaf de accu komt een rode draad naar het contactslot. Als het slot is ingeschakeld dan zijn de contactpunten BAT (accu) en IG1(ontsteking1) van het contactslot doorverbonden, en de contacten TL1(taillight1) en TL2(taillight2) van het contactslot ook.
De spanning gaat dus van de accu via BAT naar de connector IG1. Vandaar verder met een zwarte draad (zwarte draad betekend hier 'spanningsvoerend na contactslot') via de rode blokstekker naar o.a. de licht schakelaar. Als we de licht schakelaar op AAN zetten, of op P(position light) wordt IG1 doorverbonden met TL(taillight).

Vanaf deze schakelaar gaat vervolgens een bruin/zwarte draad via het rode stekkerblok naar het groene stekkerblok, om vandaar, nog steeds met de kleur bruin/zwart het zekering kastje bovenop het stuur te bereiken. Na de zekering van 10Amp. is de draadkleur bruin/wit. Deze bruin/witte draad gaat via het groene stekkerblok terug naar het contactslot, naar contactpunt TL1. We hebben al gezien dat TL1 is doorgeschakeld in het contactslot naar TL2. Vanaf punt TL2 op het contactslot gaat een bruine draad (die vlak na het contactslot gesplits word) naar het achterlicht en naar het positie-licht in de koplamp. Zowel de draad naar achteren als de draad naar voren gaan ook via een extra plugje, eentje in de koplamp, de ander bij het achterlicht. Na de lampen gaat de stroom via een groene draad naar massa.

Maar waarom gaat het achterlicht en het positie-lampje in de koplamp wel aan als we het contactslot op 'p' zetten?
Omdat dan de spanning van de accu dan rechtstreeks in het contactslot van contactpunt BAT naar contactpunt TL2 geleid wordt. En contactpunt TL2 is, zoals we hierboven zagen, rechtstreeks verbonden met deze twee lampen.

Harmony,
Hans
( die ooit het geheel heeft uitgepluisd bij een achterlicht probleempje )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Martien
Gast 
#3 | Geplaatst: 24 maart 2011 19:25 
Hans,

Bedankt voor de heldere uitleg ik heb wel 6 elektrische schema's van verschillende CX maar weet niet precies welke bij mijn motor hoort, al vallen een paar schema's af maar dan nog had ik het niet zo mooi kunnen verwoorden.

Martien

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Sluiting elektrisch systeem CX500

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ brinkcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven