Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Symptomen defecte pulser of pickups

 
Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 4 april 2011 19:27 | Aangepast door: JiMi 
Drie algemene vragen over een niet-startende CX500Z uit 1978.

1. Welk soort klachten brengt een (bijna) defecte CDI-pulser teweeg?

2. Welk soort klachten brengen (bijna) defecte pickups teweeg?

3. Zijn punt 1 en 2 te testen op een niet-startende motor, zo ja hoe?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 4 april 2011 19:45 | Aangepast door: JiMi 
Even een toelichting.
Mensen die zich mijn situatie herinneren, weten dat ik al een jaar loop te prutsen met het (bijna) niet-startende en slecht stationair lopende blok.
Werkelijk van alles hebben we geprobeerd. Theojansen, HansV en ik. Nieuwe carbs, schone benzine, bougies, accu, Ignitech, compressie gemeten, en gisteren een nieuwe stator. Maar starten ho maar. Daarom zit ik nu te denken aan de bobines, CDI-pulser of de pickups. Maar eerst wil ik dus weten of dat inderdaad het geval zou kunnen zijn, voordat ik de boel rücksichlos ga vervangen.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 april 2011 19:53 
Nog een theoretische vraag:

4. Kan de ruimte boven de zuiger zodanig vervuild (verkoold) zijn dat er géén ontbranding meer kan plaatsvinden? Ondanks de juiste compressie, goede vonk en voldoende lucht/brandstofmengsel?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 april 2011 21:30 
1 en 2 : Slechte of defecte pulser of pickup spoelen, dus voor resp. timing en vervroeging geven een slechte vonk en/of verkeerde timing, wat anders?

3 testen ) Als HansV er ook al naar gekeken heeft zal hij ongetwijfeld de weerstand hebben gemeten hebben. Verder kan je met een stroboscoop werken, spettert wel als je het inspectiegat open laat bij gebrek aan dop met een glaasje er in.

Je hebt al een nieuwe stator, maar heb je ook naar de rotor gekeken? Met een rotor van een transistor ontsteking werkt het niet, je moet er eentje hebben voor CDI met een koperen nokje er in. Kan je aan de buitenkant zien door het inspectie gat.

Bobines kun je ook eens vervangen natuurlijk, maar controleer eerst eens goed of die een goed massacontact hebben, dat geeft ook wel eens rare problemen na poedercoating en zo. CDI bobines kan je met de multimeter controleren, dat zegt niet helemaal alles, maar als de weerstand (primair en secondair) abnormaal is weet je genoeg. Alleen weet ik zo even niet uit t hoofd wat normaal is

Bougiekappen heb je ook al doorgemeten neem ik aan?

4) nee, lijkt me niet als compressie normaal is

En dat allemaal in de veronderstelling dat er geen mechanische dingen ernstig mis zijn, zoals rotor verdraaid op krukas, nokkenasketting tandje verkeerd gemonteerd (schijnt te kunnen?) of andere enge dingen..


succes, frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver theojansen
Gast 
#5 | Geplaatst: 5 april 2011 09:44 
Marko, ik kan niets anders bedenken dan een li-re verwisseling(ergens in de bedrading). Immers de rest van de oorzaken kan je uitsluiten omdat die voordat je de stator verving al uitgebreid getest zijn. Je motor startte en liep, maar nog niet naar je zin!!
Kijk nog eens goed, je heb het wel lekker vlot gedaan trouwens!
Groet, theoj

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 april 2011 13:29 
dit word een moeilijk verhaal,

En iedereen heeft het juiste verteld.
En nog werkt het niet.
Het moet ergens zitten, maar waar.

toch nog een klein vraagje van mij kant.
Ik weet dat de kans heel klein is dathier het rpobleem zit, maar probeer het toch eens.
Trek de zwarte draad met witte streep onder het zadel los,die tussen de gele en de rose zit.
Ga nouw nog eens kijken?
Het is een hele kleine kans dat er hier een probleempje zit, maar sluit uit of dit een probleem is of niet.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver norby
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 april 2011 15:29 
Beste Jimi,
Nou je hebt eigenlijk alles al gedaan, toch start hij niet goed.
Vaak ligt het aan de ontsteking maar er was een mooi blauwe knetterende vonk, als de carburatie goed is en goede bougies zou hij direkt moeten starten.
Dit probleem komt echter vaker voor en het is soms erg moeilijk om het op te lossen. Ik ken mensen die daarom hun cx hebben weggedaan.
Als je kijkt naar het werk en kosten zou ik een goed lopend cx blok tweedehands kopen en dan proberen.
Eventueel kun je ook goede onderdelen hiervan overmonteren.Of toch proberen uit te zoeken wat de fout kan zijn.
Gr norby
nb

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 5 april 2011 20:58 | Aangepast door: JiMi 
@Norby: Neuh.... een nieuw blok gaan we niet aan beginnen. Principekwestie. Dit probleemblok is toch mijn kindje geworden.

@Marco: zwart/witte draad loshgehaald. Geen verschil.

@Theo: roze en geel verwisseld. Geen verschil. Zelfs blauw en wit nog even verwisseld, geen verschil.

@Brinkcx: de rotor? Je bedoelt DIT DING? Daar zit een koperen nokje, dat lijkt me dus de juiste versie. Wat zou daar aan kapot kunnen zijn?
M.b.t. de pickups en pulser: als door een (progressief) defect de timing steeds verder ontregeld raakt, kan ik me voorstellen dat de vonk op het verkeerde moment ontstaat en daardoor geen ontploffing kan plaatsvinden. Het is maar een theorie. Daarom vraag ik me af of het zinvol is om die onderdelen misschien te vervangen.
Massa heb ik.
De ketting een tandje verkeerd lijkt me onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk! Maar de motor heeft wel gelopen dus ik denk dat hij op tijd staat. Hoewel.... hij liep niet echt lekker, eigenlijk heel beroerd, stationair..... Zou dat een symptoom kunnen zijn van de ketting een tandje verkeerd?

Last but not least: tijdens nieuwe startpogingen vanavond constateerde ik droge schroefjes op de "tappunten" van de inlaatspruitstukken. Dus misschien is er iets met de brandstofvoorziening aan de hand. Morgen verder zoeken....
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver theojansen
Gast 
#9 | Geplaatst: 5 april 2011 23:54 | Aangepast door: theojansen 
Een tandje verkeerd, zou misschien kunnen, maar dan moet minstens zo goed/slecht lopen als voordat je de stator verving. De distr.ketting is niet gedemonteerd geweest de laatste keer.
Je hebt toch wel gekeken of de bougies 'nat' waren?
Hou ons op de hoogte en veel sterkte.
theoj

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 6 april 2011 11:10 
Ah, de benzine was op

Na bijtanken sloeg de motor gelijk aan! Leve de nieuwe stator!!!

Mijn vreugde is iets getemperd door het ontstaan van (weer) een paar nieuwe problemen, maar die ga ik gewoon ff oplossen.

Voorlopig ben ik dankzij de club een belangrijk eind opgeschoten. Dank daarvoor!
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver theojansen
Gast 
#11 | Geplaatst: 6 april 2011 11:19 
Super Marko!!
Ik hoopte al dat het zoiets was.
Groet en tot ziens, theoj

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 6 april 2011 22:30 
Mooi, dat moeilijke probleem da's dan ook weer opgelost!

Ik heb nog eens iemand een proefritje laten maken maar was vergeten dat er geen benzine meer in de tank zat. Was ook niet zo'n succes

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 7 april 2011 21:54 | Aangepast door: JiMi 
Ik heb nog eens iemand een proefritje laten maken maar was vergeten dat er geen benzine meer in de tank zat. Was ook niet zo'n succes

Hahaha, zoiets doe je maar één keer fout, daarna vergeet je het nooit meer.

Ik heb inmiddels de vervolgprobleempjes ook opgelost en momenteel is de motor probleemvrij. But I keep my fingers crossed...

Een van de problemen was een plakkende koppeling. Ik had speciale Valvoline Durablend 4T olie speciaal voor natte koppelingen. Maar dat werkt dus blijkbaar niet voor onze CX'en want de koppeling plakte als een gek. Vanavond gewone semi-synthetische 10W40 voor benzineauto's erin gemikt en geen plakkende koppeling meer...
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 7 april 2011 22:05 
En met dank aan theojansen en Honkie Tonkie voor de tips die ik kreeg tijdens hun onverwachte bezoek aan mijn huisadres

Het was wel grappig toen jullie kwamen voorgereden. Mijn vrouw keek uit het raam en zei "Er staan motorrijders voor de deur. Die komen zeker voor jou..."
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Symptomen defecte pulser of pickups

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ brinkcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven