Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Startknop op een Canadees/US(?) model

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Peter1
Gast 
#1 | Geplaatst: 16 april 2011 17:42 
Op mijn Canadees model gaat als je het contact aan zet, het voor en achterlicht branden.
Als je de startknop indrukt gaat de koplamp 'uit' ivm startcapaciteit.
Het achterlicht blijft branden(zo te meten is dit een geheel ander/apart circuit tov de koplamp): Waarom?
Waarom gaan beiden niet uit?

En hoe werkt het dat als je de startknop indrukt, de koplamp uit gaat?
Gaat dit 'over' het startrelais?


Ik wil dit graag uitschakelen, maar weet niet precies waar een onderbreking te moeten maken zodat ik zelf een aan/uit-schakelaar er tussen kan zetten.
iemand een idee hoe dit te doen?

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 16 april 2011 18:23 
Peter in Peters motortechniek op de drie laatste bladzijde daar staat jou vraag in op schema
groeten o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Arcath
Gast 
#3 | Geplaatst: 16 april 2011 18:32 
ben alleen wel benieuwd waarom je dat zou willen uitschakelen?

Schrijver Peter1
Gast 
#4 | Geplaatst: 16 april 2011 18:33 | Aangepast door: Peter1 
Sorry, maar daar haal ik niet echt de complete antwoorden uit(heb daar uiteraard al gekeken).
Ik heb hier op de site de gekleurde-versie bekeken, maar kom er nu niet echt in uit waar/hoe nu de lamp word 'uitgeschakeld'.
Als ik de draden volg van de 'ignition' ben ik de weg al kwijt ;)

Is dat de 'starter disconnect switch '?
Zoja, waar zit ie?
Is dat dat zwart klein/los kastje bij de koplamp in de buurt?


Maar hoe zorg ik nu dat dit word overbrugt dus contact aan = geen koplamp en/of achterlicht aan.?

Schrijver Peter1
Gast 
#5 | Geplaatst: 16 april 2011 18:42 | Aangepast door: Peter1 
@Arcath: omdat ik hiermee mijn startcapaciteit wil verbeteren/startproblemen mee wil oplossen die ik al sinds aanschaf van de motor heb.
En zo heb ik bijna alles al gehad: startmotor, accu, bobines, bougie(kappen), massa....
Ook al 'schakelt' de startknop de spanning op de koplamp 'uit'.

Ik heb al enkele tips van Marco via mail opgevolgd.(startmotor nazien,bougiekappen de weerstanden verwijderen).
En de startmotor heb ik een betere massa gegeven(startmotoraanpassing)

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 16 april 2011 21:13 | Aangepast door: Erik1 
Als je weet wat een wisselschakelaar is begrijp je hoe de start knop werkt. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b6/SPDT-Switch.svg/220px-SPDT-Switch.svg.png
de startmotor gaat aan in stand L2 maar gelijk gaat de verlichting die geschakeld wordt door L1 gaat uit als de startmotor draait. De COM is dan de +12V. Als je ook de achterverlichting uit wil kunnen doen dan kan je het beste de draad van de achterste zekering op het stuur (als het er 2 zijn tenminste) onderbreken met een schakelaar.

Suc6

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 16 april 2011 21:32 | Aangepast door: Hansv 
Simpel en effectief:
Onderbreek (tijdelijk) de massa aansluiting van het achterlicht. Dan heb je die paar Watt ook weer beschikbaar.
Niet dat het zal helpen, als ik het zo lees, maar toch, weer wat Watt erbij...

Of de bruine draad vanuit het contactslot onderbreken. Dan heb je ook geen achterlicht meer.


Pak de 'fel gekleurde' schema's en dan de "wiring 1979 1981 Cx500 C cus" er eens bij.
Zet de tekening recht, zodat je de teksten kunt lezen.
Zoek bovenaan, ter hoogte van de midden-groene markering, het blauwe blokje met de tekst "Starter switch"
Deze schakelaar heeft twee standen. FREE, niet ingedrukt, en PUSH, wel ingedrukt.

FREE, startknop NIET ingedrukt: Zwart (12 volt spanningsvoerend na hoofdzekering) is verbonden met geel/zwarte draad die via een zekering verder gaat als blauw-wit, die naar de Hoog-Laag keuze schakelaar voor het licht gaat.

PUSH, dus als je de startknop indrukt: Zwart, (spanningsvoerend na hoofdzekering) gaat via rood/geel naar het startrelais, maar VERBREEKT daarbij de verbinding met geel/zwart, dus de koplamp.

En waarom de koplamp aan is? Ik denk dat dat wetgeving in de good old US of A en Canada is. Het licht moet ALTIJD aan zijn, op straffe van iets heel ergs of zo.

Harmony,
Hans.
( die het schema uit het boek, en van de site, wel begrijpt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 16 april 2011 21:57 
En even een aparte reactie:
Statrproblemen heb je in soorten en smaken.

Ikzelf heb eens gehad dat de motor koud prima starte, maar warm niet meer. Oplossing steeds: Bougies verwijderen, frisse lucht erin blazen (echt waar) bougies erin, en klaar
Ondanks dat de gevreesde 5500tpm fout er niet was was het toch een stator probleem.
Ook heb ik wel een oude accu gehad. Een vers exemplaar eronder, en broem deed 'ie.
Het is van belang dat de startmotor het blok (dus de magneten van de dynamo) snel genoeg ronddraait, om voldoende 'spanning/stroom' in elk geval vermogen op te wekken om voldoende vonk te krijgen.

Harmony,
Hans.
( heeft al veel problemen gehad, maar nog steeds rijdt de "rode Rakker")
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Peter1
Gast 
#9 | Geplaatst: 17 april 2011 07:32 
@Erik1: ik 'weet' hoe ene wisselschakelaar werkt, maar je maakt het met je verhaal duidelijker qua CX(Ook waar ik hem moet onderbreken).
Met die laatste liep ik al, maar wist niet zeker of dit de juiste keuze was
Thanks!
@Hansv: Bedankt voor ook een verhelderende uitleg.
Mijn startprobleem is dat ie een nieuwe verse goede staat zijnde accu in nog geen minuut geheel leeg trekt.
Losse accu er langs(aangesloten op de huidige polen met de huidige accu er in) en...broem.

Ik kan op dit moment niet testen want het motorblok ligt er onderuit(waterpompreparatie en moet nog wat materiaal bestellen(pakkingen, keerringen etc.)

Allebei meteen antwoord gegeven op mijn vragen!
TOP!!

Schrijver Peter1
Gast 
#10 | Geplaatst: 17 april 2011 08:58 
Zie nu ook dat ik eerst naar een verkeerde bedradingsschema zat te kijken en er daarom dus niet uit kwam

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 17 april 2011 09:42 
Hallo peter
Na je verhaal gelezen te hebben denk ik dat je accu niet goed is.
Als je er een accu er naarst zet is er niets aan de hand zo zeg je.
Er kan een losse plaat in de accu zitten en dan verlies je kracht door sluiting in de accu ,ook nieuwe accu's kunnen stuk zijn.
Zet er eens een meter op de polen en start dan.
Kijk hoe de spanning inzakt ,vervolgens een ander accu van een motor en kijk wat hij dan doet.
Wat je ook kunt doen nu de motor los is van het frame starten en kijken wat er gebeurd.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Peter1
Gast 
#12 | Geplaatst: 17 april 2011 11:48 
Dan zou dit de derde accu zijn waarmee ik dit startprobleem heb.
Zou theoretisch kunnen

Schrijver Peter1
Gast 
#13 | Geplaatst: 17 april 2011 11:59 
En als ik de motor laat staan, soms na een dag al leeg= kan dus ergens lekstroom lijkt mij.
Heb ik tot op heden nog niet kunnen ontdekken.
Wat Marco(email) ook al opperde: het zou ook de stator kunnen zijn die kuren heeft.

Ik weet het: meten=weten...jajajaja ;)
Maar tot op heden niet echt veel bijzonders geconstateerd tijdens het meten.
Test met dynamo(voltage-rpm) was goed.
Wat wel was is dat tijdens het starten de accu voltage al heel erg snel naar de 9V grens ging.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 17 april 2011 12:27 
Peter 1 een vraag wat voor multimeter gebruik je
analoog of digitaal
groeten o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Peter1
Gast 
#15 | Geplaatst: 17 april 2011 12:35 
Digitaal.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Startknop op een Canadees/US(?) model

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven