Ik ben koffie met melk tegen gekomen in mijn blok. En daar is toch echt alleen maar zwarte koffie in gegaan.
Mijn blok (1979 cx500) is afgelopen kerst uit elkaar geweest en van 2 blokken is 1 gemaak. De kop en het blok heb ik goed schoon gemaakt, (de oude verpakkingsresten verwijderd) en met een polijststeen over beide delen gegaan. mechanische seal aan achterkant van het blok ben ik niet aangeweest de waaier is wel losgeweest om het blok los te halen. (blok had toen al 2 jaar stilgestaan).
blok weer in elkaar gezet en als eerste water gevuld. hierbij kwam ik erachter dat ik de momentsleutel verkeerd had afgesteld. Het water liep namelijk langs de pakking naar buiten.
Blok er weer onderuit kop los bouten voor los voor het afvoer van het water, nieuwe pakking en ditmaal wel het juiste moment. blok er weer onder en ditmaal geen waterval nadat er weer water gevuld was. daarna olie bijgevuld. en nog enkele bouten aangedraaid aan het voorste deksel. weet niet hoeveel en of er uberhaupt water resten in blok achtergebleven zijn.
Carburateurs schoongemaakt en het blok weer aan het lopen gekregen. blok heeft enkele malen gelopen in de garage niet lang wasa meer voor het luisteren en afstellen van de carburateurs. 4 Km gereden zonder rookgordijn. Vandaag de kleppen na willen kijken en toen kwam ik dus mijn koffie met melk tegen.
Radiator dop los gemaakt en daar dreven enkele sporadische witte puntjes geen olie verkleuring (regenboog) en in et water was helder kon de lamellen zien zitten.
Water in vaatje zag er goed uit en op niveau.
Ik ben benieuwd wat het kan zijn.
Water mis ik eigenlijk niet in het reservoir en de radiateur.
Koppakking is de 2e keer 3 keer gecontroleerd of deze met het juiste moment vast zat.
Mechanical seal. heeft 2 jaar geleden niet gelekt en is ditmaal ook niet vervangen uit het achterdeksel er was wel wat witte residu zichtbaar met het blok openhalen. maar in het verleden geen problemen mee gehad (wel hoog olieverbruik dat nu ook opgelost zou moeten zijn)
Restant water dat er de eerstekeer langs gelopen is. hoeveel water is er nodig om van de 4 liter olie die erin gaat koffie met melk te maken?
cosmar
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.