Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Beide wielen verwijderen: hoe opbokken?

 
Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 17 mei 2011 21:01 | Aangepast door: JiMi 
Ik wil beide wielen tegelijk van mijn CX verwijderen.

Achterwiel is makkelijk: zet de motor gewoon op de middenbok, dan is het achterwiel vrij en kan het verwijderd worden. Toch?

Maar nu het voorwiel? Wiel eruit, steekas terugplaatsen en een assteun (voor de auto) eronder plaatsen ofzo? Maar hoe krijg je het voorwiel eruit zonder dat de motor in elkaar stort? Ik heb wel zo'n motorliftje, die je onder het blok plaatst (en waarmee je de motor omhoog tilt) maar als ik me goed herinner leunt de motor dan nog steeds naar voren, op het voorwiel.

En maakt de volgorde waarin je voor- en achterwiel verwijderd nog uit voor de stabiliteit van het geheel?

En daarna: niet meer aankomen? Want een tikje naar voren en hij vliegt van de middenbok én de assteun en het hele zaakje ligt op de grond....
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver sieds

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 mei 2011 21:05 | Aangepast door: sieds 
Ophangen, net zoals je bij een fiets doet.
Niet helemaal in de lucht maar voor aan het stuur moet toch kunnen en gewoon op de middenbok laten staan.
Desnoods de middenbok met een riempje vastzetten zodat hij niet kan kantelen.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 mei 2011 21:10 | Aangepast door: JiMi 
Aan welk(e) punt(en) moet je hem dan ophangen? Gewoon aan het stuur? Er komt toch een kracht van grofweg zo'n 50 kilo aan te hangen. Dat is misschien wat veel voor die 4 boutjes van de balhoofdplaat/zekeringkastje waar het stuur aan vastzit.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 mei 2011 21:11 
Oh, maar ik heb eigenlijk helemaal geen ruimte om hem op te hangen. Dus liefst zoek ik toch een oplossing met assteunen en zo....
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 mei 2011 21:21 
O wacht, ik kan 'm tóch ophangen. We hebben nl. een schommel in de tuin. Ik zou een sjorband met ratel om de horizontale balk heen kunnen hangen en daar de motor aan ophangen!
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver theojansen
Gast 
#6 | Geplaatst: 17 mei 2011 22:17 | Aangepast door: theojansen 
Even een vraagje JiMi: waarom wil je beide wielen eronderuit halen?
Je moet toch gaan rijden met je motor.

Maar als je het toch wil doen kan ik het eens zijn met Sieds; zo doe ik het ook.
Als de motor op de gezekerde middenbok staat, een krikje onder het blok,kan je met een ophang-sjorband aan het stuur de motor iets achterover en voorover kantelen om de wielen te demonteren.

Toch ben ik nieuwsgierig naar het waarom!
Groet, theoj

P.S. Ik weet nu waarom! Had even niet naar je vorige post gekeken.

Schrijver Arcath
Gast 
#7 | Geplaatst: 17 mei 2011 22:24 
in ander topic word er gevraagt naar banden, denk dat het daar mee te maken heeft^^

op de bok zetten bok vastzetten met sjorbandje dat deze niet kan inklappen. vervolgens krik onder blok, voorwiel er uit, steuntje onder vorkpoten,

doordat het voorwiel er uit is kan je voor iets verder laten zakken dan heb je meer ruimte om achterwiel er uit te halen.

en dan zet ik de boel meestal nog vast met sjorbandje aan een steunbalk aan plafond van de schuur "voor de zekerheid"

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#8 | Geplaatst: 17 mei 2011 22:29 
Ik doe alles onderbokken met schaarkrikjes, niet die onstabiele blikkenkrikken maar de motor krikjes en zo kan er zelf een spoedgevalletje snel worden voorzien van nieuwe bandjes



Schaarkrikje kost 50 euro, een kratje bier nog veel minder en dan zet je de motor op de middenbok, iemand ernaast die er een bierkratje onder schuift als je voren even optilt en je weet alles.

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#9 | Geplaatst: 18 mei 2011 09:31 | Aangepast door: beinhart 
ha jimi,

ja rijden moet ne nu toch en niet sleutelen? ik had alleen een autokrik om mijn voorwiel eruit te halen, dus heb hem opgekrikt en stoeptegels onder het blok gelegd (mijn middenbok is er nogmaar voor de helft onder)

dat werkte ook. met iets meer tegels had ik waarschijnlijk ook het achterwiel eruit kunnen halen, maar die band was niet lek...
met de achterband gewoon ff naar de bandenzaak gereden


groetjes werner (was wel een mooi sjk-bandje )
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 18 mei 2011 21:37 
Ik heb een speciale motor krik met steunen die precies onder het blok passen. Motor vast er op met 2 sjorbanden en hoppekee omhoog. Sleuteld ook erg makkelijk want alles 45cm hoger dan op de bok.
CX500A 1979

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Beide wielen verwijderen: hoe opbokken?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven