Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Gelijkrichter of spanningregelaar?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Bertus Klein
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 18 mei 2011 20:39 
Tijdens de Tulpenrit na zo,n 120 kilometer gereden te hebben, had de CX na een korte pauze geen stroom genoeg om te starten.
Oplossing,aanduwen, en daar gingen we weer, alleen de verlichting was zeer
flauw en na enkele kilometers wilden richtingaanwijzers ook niet meer.
Op een gegeven moment toen ik weer richting wilde aangeven begon zelfs de motor te haperen,dus maar de arm uitgestoken.
Eerste gedachte, de dynamo, van de week de spanningsregelaar gecontroleerd en een van de stekkers (rood) was bij de groene draad doorgebrand en het koperen lipje behoorlijk zwart gebrand. Schoongemaakt, de andere stekkers met contactspray gespoeld en van de sitede opmerking van O.J.opgevolgd en een extra massadraad getrokken van de minpool naar het frame.
Bij stationair lopen met de voltmeter op de polen laadt de accu
volgens mij goed op tot ong.12,95 Volt.
Maar zet ik de verlichting aan , zie je gelijk de accu ontladen.
Is dit de spanningsregelaar, de gelijkrichter, de dynamo of gewoon kortsluiting.

Oplossingen zeer welkom.

Bij voorbaat dank en de groeten.

Bertus Klein.
Barsingerhorn.

Schrijver lswarte
Gast 
#2 | Geplaatst: 18 mei 2011 21:33 | Aangepast door: lswarte 
Hallo Bertus,

Ik denk dat de laadspanning geen 12,95 maar ongeveer 14,4 volt moet zijn.

Daarmee kan het nog steeds de spanningsregelaar of de dynamo zijn. Hoe je die doormeet kun je vinden op de site. Je mag me ook eventjes bellen.

Groetjes,

Laurens.

Schrijver Bertus Klein
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 18 mei 2011 22:39 
Bedankt voor de reactie,Laurens.
Ik heb niet de volledige laadspanning gemeten, bij 12,95 Volt hield ik het voor gezien,was al blij dat de accu oplaadde.
Ik zoek rustig verder en als ik er niet uitkom contakt ik je.
Verdere oplossingen zijn van harte welkom.

M.vr.Groet.

Schrijver norby
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 19 mei 2011 06:55 
volgens mij bertus heb je de stator stuk, zelfs bij stationair draaiende motor moet de spanning op de accu ong 14.2 volt zijn, bij gas geven meer dan 14.5 volt. je zou de gele draden kunnen meten tov elkaar daar staat een hoge wisselspanning op van meer dan 100 volt bij vol gas.
meet je dit dan is de stator goed maar waarschijnlijk niet en daar heb je de dynamospoel dus stuk.
gr norbert
nb

Schrijver lswarte
Gast 
#5 | Geplaatst: 19 mei 2011 08:58 
Het kan natuurlijk ook gewoon je accu zijn die kapot is ...

De stator spoelen maar ook de spanningsregelaar kun je heel eenvoudig doormeten met een mulitmeter. Als je hulp nodig hebt bel je maar.

Groetjes,

Laurens.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 19 mei 2011 08:59 
Bertus,
Het eenvoudigste is om, indien voorradig, de onderdelen die je kunt vervangen één voor één te vervangen, en dan te testen. Ik zou zeggen, probeer eerst de gelijkrichter. Het ding gaat nooit kapot, hoor ik steeds, maar het zou echt wel kunnen. Is ook het eenvoudigste te proberen.

Harmony,
Hans.
( helpt graag )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Michaelr

Bestuur 
#7 | Geplaatst: 19 mei 2011 17:31 
Ik ga met Hans mee...

Bij mij was met de cx650E (lammetje) hetzelfde probleem....de gelijkrichter, en deze gaat weldegelijk kapot...
Loopt en rijdt weer prima.

mvg

Michael
Gl500 (RodeWoerd) GL650 (Puk) CX650E (Lammetje) CX500A
CX500E (Orca)

Schrijver Bertus Klein
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 19 mei 2011 17:41 
Allen bedankt voor de reakties.
Ik heb de 3 gele draden afkomstig van de dynamo t.o.v. elkaar gemeten,
en kwam zelfs in de hogere toeren,5000>, niet boven de 45 Volt wisselspanning uit, conclusie dynamo
heeft het nu opgegeven.
En hij reed net zo fijn met de Ignitech ontsteking.
Maar ja, zo blijf je wel bezig en leer je ook nog eens wat.
Ik houd jullie op de hoogte en bedankt voor de goede raad.

Bertus Klein.
Barsingerhorn.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 19 mei 2011 18:37 | Aangepast door: Hansv 
Nog even niet panieken, Bertus. Je hebt de drie gele draden t.o.v. elkaar gemeten, en dat kan prima 45Volt wisselspanning zijn. Driefase-wisselspanning dus.
Maar heb je ook elk van de drie draden naar MASSA gemeten? Zal waarschijnlijk hoger uitkomen. Ik dacht dat het zo tegen de 80Volt wissel (naar massa gemeten) moet zijn. Met de gele stekker losgekoppeld van de rest van de CX natuurlijk.

Bekijk het tekeningetje ook even: Je krijgt nooit de totale top-top tussen twee fasen gemeten, altijd minder.

Harmony,
Hans.
(die dit soort problemen altijd erg spannend vind)



Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Bertus Klein
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 19 mei 2011 19:22 
Beste Hans,dat ga ik zeker nog even proberen, je hoort de uitslag.

Thanks.

Bertus.

Schrijver Bertus Klein
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 19 mei 2011 21:00 
De stekker met de 3 gele draden op massa gemeten.
Bij 1300 toeren geven zij 5,6 V. / 7,5 V
en 15,3 V.
Toerental verhogen gaf maar een kleine verhoging van het Voltage, maximaal 47 Volt.

Bertus Klein.
Barsingerhorn.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 20 mei 2011 14:52 
Bertus,

Rare waarden, echwel...

Maar je rijdt met Ignitech, dus de wit/blauw spoelen zijn al niet lekker. Je motor slaat bijna af, dus te weinig spanning in de accu.

Je kunt m.i. drie dingen doen:
1- Vervang de stator. Het meeste werk.
2- Vervang de accu, als die wat ouder is dan doet 'ie het ook niet meer zo lekker.
3- Probeer toch even een andere gelijkrichter. Dat is jammer genoeg wel minder werk, en helaas ook nog goedkoper.

Maar weet je, als het NIET de stator is, dan moet je alsnog de gelijkrichter nakijken.

En meet de gele draden op weerstand. Geel naar Massa: oneindig
Geel naar geel: 0 ohm



Harmony,
Hans.
( die weet dat 'ie niet alles weet )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Bertus Klein
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 20 mei 2011 19:58 
Bedankt voor opnieuw je reactie,Hans.
Ik ga morgen weer even meten.
Heeft iemand, het liefst in Noord Holland nog een gelijkrichter/spanningsregelaar in de aanbieding.

Prettig weekend.

Bertus Klein.

Schrijver toto

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 21 mei 2011 07:36 
Ff Teto mailen Bertus. D'r ligt nog e.e.a. in HHW
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver Bertus Klein
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 22 mei 2011 14:29 
Teto, bedankt voor de gelijkrichter,
direct geïnstalleerd en verdomd het lijkt erop dat bij ingeschakelde verlichting (grootlicht) de accu op spanning gehouden wordt, even geen tijd voor een testrit,houd jullie op de hoogte.

Bertus Klein.
Barsingerhorn.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Gelijkrichter of spanningregelaar?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven