Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

1 cilinder ondanks goede vonk

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#1 | Geplaatst: 19 mei 2011 16:02 
Ik zit even met de handen in het haar met mijn ozo betrouwbare cx500DeLuxe uit 1980 (showroomnr 100). Zojuist van de autobaan gekomen met alleen de linker cilinder en inmiddels allerlei checks gedaan.
De storing ontstond toen ik (met acceleratiepomp op de carb) even lekker flink veel gas gaf op de autobaan (gewoon voor de lol) – na probleemloos doortrekken van 100 naar 125 km/hr (6500 rpm) plotseling inhouden en vrijwel direct naar 1 cilinder (links) met voortdurend enorme knallen uit de rechter demper. Op de vluchtstrook slaat de motor direct af, met wat extra gas kan ik verder op de linker cilinder met enorme knallen uit de rechter (dode) uitlaat.



Bougies vervangen en goede vonk op beide cilinders (geen CDI of stator probleem lijkt me).

Vlotterbakjes beide goed gevuld en beluchtingsslangen open.

Rechter kleppen gecontroleerd en geen bijzonderheden voor inlaat en uitlaatkleppen; nog even de krukas doorgedraaid en opnieuw de speling gecontroleerd en speling en timing c.f. specificaties.

Even doorgestart zonder bougies; er komt geen koelwaternevel uit de cilinders.

Aan de peilstok ook geen koelwater

Koelwaterniveau in expansievaatje is op peil gebleven na 5 km rijden op 1 cilinder.



Ik heb de indruk dat het toch aan die rechtercarburateur zou kunnen liggen; en niet zozeer aan de ontsteking. Zijn er nog andere suggesties voor het storingzoeken? Ben weer benieuwd.

Groet Erwin

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 19 mei 2011 21:43 
Compressie meten
Als deze goed is +_ 10 bar dan kun je het schroefje waar je de cabs mee synchroniseert
Er uit halen en hier een beetje benzine of startpilot in spuiten en als dan de cilinder het doet weet je dat de carburateur verstopt is.
Kijk ook of de rubbers nog goed zijn van de inlaat en dat alles nog goed vast zit.
En wat ik mis in je verhaal is de staat van de bougie , was deze zwart of grijs cq nat van de benzine ?
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#3 | Geplaatst: 19 mei 2011 23:10 
Ik heb al wasbenzine in de cilinder gedruppeld en startpilot rondom de rubbers gebruikt en geen enkele reactie. De bougie is nat van de benzine. Compressiemeten kan ik nog niet.

Zou het toch koelwater in de cilinder kunnen zijn waardoor alles te nat en te weinig compressie heeft?

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 20 mei 2011 08:16 
Start de motor eens met de radiateurdop er af, als je dan luchtbellen in de koelvloeistof ziet dan kan het een lekke koppakking zijn.

Succes

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#5 | Geplaatst: 20 mei 2011 12:45 | Aangepast door: Arno Luierweert 
Hallo
Gr Arno

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#6 | Geplaatst: 21 mei 2011 08:43 
De bougie van de dode cilinder is echt nat van de benzine en een schone bougie wordt nat en zwart. Ik heb beide gasschuiven even gecontroleerd en geen bijzonderheden. Verder nog even de bobines gewisseld en rechts blijft het probleem. Kleppen gechecked en OK.. Koelwater bij de dop tot aan de rand van de radiator en geen bellen bij draaien op 1 cilinder.

Ik zie wel een verschil in de soort vonk. Op de goede linker kant is deze vonk wat geler en deze loopt als het ware wat heen en weer tussen de bougiepolen. De slechte rechter kant is veel feller gekleurd (blauwachtig) en knettert echt tussen de polen.

Ik probeer morgen een compressiemeter te regelen een begrijp dat dit plsm de 10 bar moet zijn. Daarna zal ik toch maar die carb demonteren en de sproeiers even checken. Het blijft toch gek dat je met zo'n knetter van een vonk en natte bougie geen enkele ontsteking krijgt op rechts.

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 21 mei 2011 10:16 | Aangepast door: danielstrouven 
Laat je carbs met rust, je MOET een blauwe knetterende vonk hebben.
Weerstand uit bougiedop vervangen door veertje / Kabel stukje af en opnieuw op dop draaien, eventueel bobine vervangen, en als laatste de gevreesde dynamo maar eens testen...
Wissel je bougiekabels eens om, verplaatst het probleem zich?
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#8 | Geplaatst: 21 mei 2011 11:14 
De bougiekappen, bobines allemaal gewisseld en doorgemeten en prima. blokstekkers schoongemaakt. Massa prima. Carburateurs geen bijzonderheden.

Kan een defecte CDI evengoed nog een verkeerd getimede puls geven? Of moet ik echt aan de pulsgever zelf denken; die overigens zelden of nooit problemen geeft.

Is er een liefhebber in de buurt van Voorhout (bollenstreek) voor hulp bij de compressietest?

groet Erwin

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 21 mei 2011 18:16 | Aangepast door: Hansv 
Erwin,

Wat ik aan schema van de CDI heb gezien is het heel goed mogelijk dat er een verkeerd ge-time-de ontsteekpuls uit komt. Het is analoge techniek, afhankelijk van condensatoren en weerstanden.
Eerlijk gezegt is een verkeerde tijd voor de ontsteekpuls ook al bij mij opgekomen, maar ik ben geen expert op dit gebied.
De pulsgever, (achterste achterdekseltje) is natuurlijk ook een mogelijke oorzaak van een verkeerde timing.
En Kasper heeft ooit een "Rupert CDI" gewijzigd. Door het wijzigen van een weerstand kwam er een andere ontstekings karakteristiek uit. (lees het op de CX500 CDI pagina). Dus als in de CDI een weerstand stuk is (te hoge of te lage waarde) dan: ploffen en knallen.

Harmony,
Hans.
( hmmm, wat zou je nodig hebben voor een CDI tester....? )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#10 | Geplaatst: 22 mei 2011 09:24 
OK Hans, dank. Zojuist ook even de pulsspoelen voor de vervroeging en de dynamo doorgemeten volgens het handboek. Alle waarden prima (pulsspoelen 200 Ohm; marge 185-225 Ohm).

NU nog compressie of de CDI. Het zal dan vast wel het laatste zijn denk ik. Ik heb Rupert nog even een PBtje gestuurd.

Is er iemand in de buurt van Voorhout (bij Sassenheim) die een CDI wissel en/of compressietest even kan aanbieden?

Groet Erwin

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 22 mei 2011 21:39 | Aangepast door: Luclubberts 
Erwin,

Ik heb hier wel een paar CDI's liggen, maar die zijn niet getest dus of ik je daar mee kan helpen is de vraag. Ik woon niet zo ver bij je vandaan ( 15 min ) dus dat is het probleem niet neem ik aan.

Gr. Luc
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#12 | Geplaatst: 22 mei 2011 21:54 
Dag Luc, mooi aanbod. Ik stuur je zo een pb'tje.

Verder heb ik wat tips van Rupert gekregen. Deze zijn als volgt:

Maak aan de CDI eens de draden licht-blauw (ontsteekimpuls), licht-blauw/wit (vervroeging) en licht-blauw/rood los.
Dan zou er helemaal geen vonk mogen komen op de bougie rechts. Probeer daarna eens met licht-blauw enkel. Dan moet er wel een vonk zijn en zou de motor toch normaal moeten draaien. Indien niet, dan zit er iets scheef aan de ontsteek spoelen.

Ik het volgende daarop geantwoord:
Inmiddels de drie lichtblauw losgehaald: geen vonk zoals te verwachten. Daarna alleen de lichtblauwe aangesloten en mooie vonk: maarrrrr de motor blijft op 1 cilinder (links) draaien nadat ik de bougie heb gemonteerd. Bougie blijft nat van de benzine na 20 seconden draaien op 1 poot met 2000 toeren –ditmaal ook nog geen knal.

Is hiermee de CDI goedgekeurd of kan er intern de CDI nog een onbedoelde kortsluiting/vervroeging zijn bij lage toeren?

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#13 | Geplaatst: 26 mei 2011 00:20 
Inmiddels de koppen getrokken en de schade valt mee. 1 verbrande klep en geen nevenschade aan de cilinderwand.

Na 90.000 km laat ik nu de beide koppen reviseren met nieuwe kleppen. De klepgeleiders zullen na 30 jaar ook wel uitgehard zijn en misschien gaat het olieverbruik ook dan weer naar beneden ( zit nu op 1 ltr op 800 km).

De foto spreekt voor zich.

Allen dank voor de suggesties; ik heb ook weer veel van Rupert geleerd over de CDI checks.

Groet Erwin

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#14 | Geplaatst: 26 mei 2011 00:23 
nu met foto
verbrande klep

Schrijver edward
Gast 
#15 | Geplaatst: 27 mei 2011 11:43 
Zuigerveren mogelijk versleten? Dat verklaart gebrekkige compressie (waardoor rechtse pit niet loopt) en ook het hoge olieverbruik. Walmt ie uit rechter uitlaat?

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 1 cilinder ondanks goede vonk

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ bertus78 ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven