Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

koppelingsperikelen

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Hans Leenders
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 3 juni 2011 11:56 | Aangepast door: Hans Leenders 
Beste CX vrienden,
Ik ben een mooi-weer rijder en verknocht aan mijn witte cx500E.
Sweetie
Mijn motorkennis is minimaal en ik wil eea aan onderhoud van motor zelf proberen te gaan doen aangezien de economische crisis ook mij bereikt heeft...

Mijn CX500E heeft het volgende probleem gekregen na verloop van tijd. De koppeling slipt steeds meer! Bij inschakelen in eerste, altijd een vorse tik, en met de motor op de standaard blijkt dat hij niet helemaal ontkoppelt (achterwiel draait). Maar nog erger is dat in de derde versnelling er duidelijk een slippende koppeling is rond de 6000/6500 toeren. Als de kopeling reeds lang is losgelaten en je draiit het gas open giert de motor alvorens de toeren beginnen op te lopen. In de vierde versnelling komt de motor niet eens meer goed op toeren en blijft hij slippen!

Na oa dit forum te hebben doorgespit, dus maar eerst eens de olie vervangen en de kabel geschoont & gesmeerd. Voor een leek als ik al een spannende onderneming, maar dat is zonder problemen gelukt! Toch blijft het probleem volharden.

Helaas strande mijn sleuteltocht naar de koppelingsplaten aangezien ik blijkbaar een speciale sleutel voor de centrale borgmoer nodig heb en een plaat om eea op zijn plek te houden. (en een momentsleutel zou ook handig zijn!) (Ik heb links naar alle handboeken gevonden! CX/GLMANUALS&STUFF)

Graag jullie advies/ervaring/inzicht:
1. Wat veroorzaakt mijn slippenede koppeling? Afstelling of toch versleten koppelingsplaten en/of kopelingsveren? (hij heeft natuurlijk al ca 110000 gelopen ...)
2. Wat voor een rare sleutel is die centrale borg'moer' die ook nog eens diep ligt !? (rond met vier uitsparingen op iedere zijde...)
3. Is het geld en moeite waard om in deze gereedschappen en reparatie te investeren, of is in deze mijn goeie maar dure motorhandelaar een betere keuze. Hoe vaak ga ik in de koppeling willen zijn? Niet vaak hoop ik!

Al met al moet er snel iets gebeuren want wat de motor nu doet kan nooit lang goed gaan!
Bij voorbaat hartelijke dank!
H.F.Leenders

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 juni 2011 15:23 | Aangepast door: marcobecker 
snel zeg je,
Mij bellen, zet ik er een imitatie set in.
Kosten,

57 euro imitatie platen set, Let wel nieuw uit de doos.
pakking 7,50 euro
uurtje werk 25 euro.
totale kosten, 89,5 euro

En je probleem is opgelost.

Tel 0321 312336
vliegersveld 37
8256 GN
biddinghuizen.

mail, marcobecker@zonnet.nl

06 58842273

Niet op zondag en maandag beschikbaar.
En gelieve ook niet na 21.30 uur te bellen.

Met vriendelijke groet Marco.

Bekijk onderstaande links ook eens.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#3 | Geplaatst: 3 juni 2011 23:54 
En mocht je eventueel niet bij Marco in de buurt wonen maar meer bij Zeeland wil ik je graag helpen, is totaal geen moeilijke klus maar begrijp dat het spannend is voor de 1e keer

Schrijver Hans Leenders
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 5 juni 2011 15:42 
THANKS! Jullie bereidwilligheid is harstikke tof en hou ik zeker als last resort. Ik woon in Leersum en zeeland & biddinghuizen liggen nu niet echt direct naast mijn deur
Tevens had ik gehoopt hier enige technische lering op te doen over mijn trouwe motorfiets. Ik ben wel een handige sleutelaar, alleen niet bekend met de ins & outs van dit stuk overheerlijke mechaniek. En alleen handboeken is niet voldoende is mijn ervaring. Vandaar de vraag naar tips & truuks, alvorens een beroep te doen op andermans tijd & sleutelkunsten.
Het beestje heeft wel meer aparte eigenschappen die mogelijk aandacht verdienen (neiging tot zwaberen, slappe voorvork, kuipschade, cardan onderhoud etc) Vandaar mijn zoektocht naar kennis & ervaring!
Bij voorbaat dank.
H.F.Leenders

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 5 juni 2011 17:12 
Heb je gewone 10W40 semi-synthetische olie gebruikt, of 10W40 speciaal voor motoren met natte koppeling?

In dat laatste geval gaat je koppeling plakken, weet ik uit ervaring. Ook al denk je de beste (en duurste) olie te hebben.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#6 | Geplaatst: 5 juni 2011 22:19 
10W40 voor motoren waar je koppeling van gaat plakken is mij nieuw eigenlijk, het plakken van een koppeling is meestal door lange stilstand

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 juni 2011 22:24 
Jawel het is echt. Ik had een paar maanden terug de duurste olie gekocht 10W40 4T voor natte koppeling. Maar de koppeling ging toen heel raar doen. Toen de olie afgetapt en vervangen door normale semi syntheet 10W40 voor auto's. En het probleem was weg....
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#8 | Geplaatst: 5 juni 2011 23:03 
Maar het plakken van een koppeling is niks meer dan dat de gevoerde platen samen kleven met de stalen platen omdat de olie er van tussen is gezakt en de vaste [lees vuile] deeltjes een soort ,,opdrogen'' en daardoor de boel verkleven of plakken. Evengoed is een goedkope of dure olie voor motorfietsen nog veel beter dan olie geschikt voor blikken want je zit met het toerental van een motorblok.

Weet je zeker dat je koppeling bleef plakken? Dit kun je makkelijk controleren als je bijvoorbeeld stilstaat in de 1e versnelling en de motor wil eigenlijk rijden terwijl je koppelinghendel ingeknepen is, het soortje duwen. Ik heb voor mijn werk afgelopen week een koppeling gehad dit we echt los moesten wrikken en deze had ook 12 jaar stil gestaan.

Schrijver Hans Leenders
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 juni 2011 17:32 | Aangepast door: Hans Leenders 
De nieuwe motorolie moet goed zijn, het is MOTU 5100 10W40 4T. Er staat specifiek op de verpakking vermeld voor gesmeerde koppelingen te zijn.
Olie
.
flipsideolie
.
olie
.
Ook even plaatjes van de kabel afstelling:

kkabel
.
kkabel
H.F.Leenders

Schrijver Teto

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 9 juni 2011 21:32 
Als je even langs Alkmaar rijdt meubel ik er zo even een ander koppeling in...
Ik heb er nog wel een paar op de plank liggen.


teto@hondacx500.com
0031628929803
Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver Teto

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 9 juni 2011 22:18 
Ik doe er altijd goedkope olie in en nog nooit een slippende koppeling gehad...
Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 10 juni 2011 11:05 
Ik heb pas begrepen dat slippende natte koppelingen wel kan liggen aan zwavel in de olie. Bij olie voor droge koppelingen zit er vaal API GL5 olie in het carter, daar zit meer zwavel in dan API GL4.

Voor mijn Jawa levert dat dan beslist een slippende koppeling op. Bij mijn CX gaat er gewone 10W40 in en heb ik ooit met windkracht 10 tegen eens een slippende koppeling gehad.
CX500A 1979

Schrijver Hans Leenders
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 10 juni 2011 15:05 
Heren ... jullie aanbiedingen voor technische assistentie & materialen is hartverwarmend. Bij voorbaat dank!
Geweldig hoe de olie-ervaringen uiteenlopen Ik denk niet dat dat mijn probleem is maar toch echt versleten koppelingsveren en/of platen, oid.
Ik zou graag iets meer te weten komen over het (de)monteren van dat koppelingshuis! Vlgs de Hayes manual heb ik speciale gereedschappen nodig maar ik mag graag knutselen...
Is er een speciale sleutel nodig voor de centrale borgmoer (rond met vier sleuven)? Moet tevens met aardig wat torque vast gezet worden! Ik denk aan zelf ff een 'sleutel' te maken van een oude dopsleutel ....
En dan de 'clutch center holder', een of ander hulpmiddel die je plaatst na verwijdering van de LifterPlate (met 4 veren) om de draaiende delen te borgen bij het (de)monteren. Hoe doen jullie dat?
H.F.Leenders

Schrijver Teto

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 11 juni 2011 11:54 | Aangepast door: Teto 
Het is gewoon:
- deksel er afschroeven met sleutel 8
- lifterplate verwijderen met sleutel 10
- borgmoer verwijderen met dikke schroevendraaier en hamer.
- koppeling verwijderen.
- nieuwe koppeling plaatsen
- borgmoer monteren en met het juiste moment vastslaan met dikke schroevendraaier en hamer
- lifterplate monteren met sleutel 10 (schroeven niet enorm vast draaien anders draai je de boel naar de filistijnen)
- deksel terugplaatsen met sleutel 8
- en klaar is Hans

Dus wat heb je nodig:
- sleutel 8
- sleutel 10
- dikke schroevendraaier
- hamer
- beetje gezond verstand

p.s.
Wel eerst je olie aftappen anders wordt het een bende op je parket.
Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#15 | Geplaatst: 11 juni 2011 23:18 
En niet vergeten eerst te luisteren of je druklager nog goed is, knijp je de hendel in en is je koppeling merkbaar stiller dan is een nieuwe niet verkeerd en ik zelf doe dan altijd gelijk een nieuwe keerring plaatsen bij de koppelingsstift en een nieuwe pakking achter het deksel.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 koppelingsperikelen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven