Beste CX vrienden,
Ik ben een mooi-weer rijder en verknocht aan mijn witte cx500E.
Mijn motorkennis is minimaal en ik wil eea aan onderhoud van motor zelf proberen te gaan doen aangezien de economische crisis ook mij bereikt heeft...
Mijn CX500E heeft het volgende probleem gekregen na verloop van tijd. De koppeling slipt steeds meer! Bij inschakelen in eerste, altijd een vorse tik, en met de motor op de standaard blijkt dat hij niet helemaal ontkoppelt (achterwiel draait). Maar nog erger is dat in de derde versnelling er duidelijk een slippende koppeling is rond de 6000/6500 toeren. Als de kopeling reeds lang is losgelaten en je draiit het gas open giert de motor alvorens de toeren beginnen op te lopen. In de vierde versnelling komt de motor niet eens meer goed op toeren en blijft hij slippen!
Na oa dit forum te hebben doorgespit, dus maar eerst eens de olie vervangen en de kabel geschoont & gesmeerd. Voor een leek als ik al een spannende onderneming, maar dat is zonder problemen gelukt! Toch blijft het probleem volharden.
Helaas strande mijn sleuteltocht naar de koppelingsplaten aangezien ik blijkbaar een speciale sleutel voor de centrale borgmoer nodig heb en een plaat om eea op zijn plek te houden. (en een momentsleutel zou ook handig zijn!) (Ik heb links naar alle handboeken gevonden!
CX/GLMANUALS&STUFF)
Graag jullie advies/ervaring/inzicht:
1. Wat veroorzaakt mijn slippenede koppeling? Afstelling of toch versleten koppelingsplaten en/of kopelingsveren? (hij heeft natuurlijk al ca 110000 gelopen ...)
2. Wat voor een rare sleutel is die centrale borg'moer' die ook nog eens diep ligt !? (rond met vier uitsparingen op iedere zijde...)
3. Is het geld en moeite waard om in deze gereedschappen en reparatie te investeren, of is in deze mijn goeie maar dure motorhandelaar een betere keuze. Hoe vaak ga ik in de koppeling willen zijn? Niet vaak hoop ik!
Al met al moet er snel iets gebeuren want wat de motor nu doet kan nooit lang goed gaan!
Bij voorbaat hartelijke dank!
H.F.Leenders