Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Zuigerveren

 
Schrijver Henrie
Gast 
#1 | Geplaatst: 14 juni 2011 22:25 
Na 60.00km zijn de zuigerveren aan vervanging toe. Moet je voor het vervangen van de zuigerveren het gehele blok demonteren, of is het verwijderen van de cillinder en cillinderkop voldoende?.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 juni 2011 23:19 
Henrie,

de cylinders zitten vast in het blok gegoten. Om de zuigers te trekken moet het hele blok los.

Maat 60K is "niet veel", zeker weten dat het nodig is?

groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Teto

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 15 juni 2011 09:52 
Zuigerveren moeten een motorleven meekunnen.
Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 juni 2011 12:48 | Aangepast door: marcobecker 
Zuigerveren van een CX500 kunnen grofweg 200.000 mee.

Van het 650 type gaan de olie schraap veren van hun spanning af. Ze gaan ongeveer 65.000 kilo meter mee.

Helaas zijn die van de 650 ook niet meer leverbaar.

Van de 500 zijn ze nog wel te verkrijgen, en dan moet je rekening houden met een bedag van ongeveer 60 euro voor een zuigerverenset per zuiger.

Groetjes marco Becker
Zie ook de onderstaande links.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 15 juni 2011 14:43 | Aangepast door: Johan de Vries 
Waarop baseer je de veronderstelling dat de zuigerveren aan vervanging toe zijn?

Olieverbruik?
Vermogensverlies?
Moeizaam starten?

Wellicht kan een antwoord hierop helpen een mogelijk ander 'probleem' vast te stellen.
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 15 juni 2011 16:28 
Meten.

Ik meet de cilinderbus na.
Dan meet in haaks in de cilinderbus elke zuigerveer slot speling.

Helaas moet ik er bij vertellen dat in de praktijd bij een gl650 de zuigerveren wel goed zijn, maar er toch een behoorlijk verbruik aan olie is.
Hierbij moet ik dus wel uit mijn sleutel ervaring tappen. Na meting alles goed. Maten zijn correct, vallen binnen de tollerantie grens van Honda.

Het blijkt dan zo te zijn dat de spanning uit het materiaal is verdwenen waardoor de zuigerveren niet meer behoorlijk naar buiten worden gedrukt. Tijdens montage is dat behoorlijk merkbaar. Als je dan de zuigers naast elkaar houd, de een met oude en de ander met nieuwe zuigerveren. Dan is het verschil goed te zien.

Nogmaals dit verhaal past bij de 650 modellen, en komt pas bij een 500 model naar voren met kilometerstanden die ver over de ton zijn gegaan.
Of er is een ander oorzaak ten grondslag zo als verkeerde olie, te dunnen olie, of een warm loper.

Kun je hier wat mee?
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Henrie
Gast 
#7 | Geplaatst: 15 juni 2011 22:37 
Ik heb afgelopen weekend de compressie gemeten en ik kwam niet verder dan 7,5-8 terwijl 10 normaal zou moeten zijn. De reden van meten was dat ik de CX uit 1978 niet erg fijn meer vond lopen, althans de "pit" is er een beetje uit. Ik moet ook nog de kleppen/klepzittingen controleren maar voordat ik alles loshaal wil ik wel weten waar ik aan toe ben.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Henrie

Schrijver Carnax

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 17 juni 2011 19:44 
10 is de opgegeven fabriekswaarde ja, maar kun je dat na 33 jaar nog verwachten? 7,5-8 klinkt mij niet naar vaste veren maar ik kan het mis hebben.

Ik mat bij de mijne 2 weken terug ongeveer 8,75 en 9,25, en daar was ik heel blij mee.

Je kleppen checken is in ieder geval goed te doen, alleen het deksel hoeft er dan dus af.

Groetjes,
Rob

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#9 | Geplaatst: 18 juni 2011 09:13 
Hierbij nog een mooie uitleg over wat er allemaal goed en mis kan gaan in de wereld van de zuigerveren:

[/url]http://www.amt.nl/upload/b5955f6d-632a-414e-a040-b1699f6ef59a_2010-3-42-onderde len.pdf

Verder worstel ik nu nog met een te hoog olieverbruik na de koprevisie a.g.v. afgebroken klep: 1 liter op plsm 800 km. Met de uitleg volgens de link kan ik me daar nu van alles bij voorstellen.

Compressie is perfect: beide cilinders nagenoeg 12 kg/cm2 na 90.000 km. Verbruik 1:22, bougies mooi bruin. Ik denk dat ik maar eens wat minder olie in het blok zet; tot halverwege de peilstok (niet ingedraaid). Marco stelt ook voor om de wat duurde Kroon motorolie te gaan gebruiken in plaats van de Brega olie. Kiekn wat wort.

Groet Erwin

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#10 | Geplaatst: 18 juni 2011 09:16 

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Zuigerveren

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven