Ha Allen,
Vraagje, gisteren heb ik een CX vriend geholpen. Zijn blok maakt zolang ik hem ken verschrikkelijk herrie. Zelf was hij nogal bang om er naar te kijken omdat hij al eens een gebroken ketting spanner had gehad bij een andere CX. Gisteren had hij eindelijk de angst wat overwonnen dus kwam langs. Zelf had ik het idee dat de herrie vooral samen hing met kleppen.
We hebben de ketting gesteld. Dat leverde wel verbetering op en was dus nodig! Helaas was de echte herrie niet weg. Ik heb dus toch het kleppen deksel losgemaakt en ben eens gaan kijken hoe groot de speling was. Uitlaat kleppen tussen de 0,15 en 0,3 en de inlaatkleppen tussen de 0,15 en 0,25. Tja geen wonder dat het herrie maakt.
Ik heb ze dus allemaal gesteld. Ik heb dat echter gedaan bij een blok wat niet geheel afgekoeld was. Het was zelfs nog behoorlijk warm. Mijn gedachte is dat het niet kwaad kan omdat bij een warm blok alles is uitgezet. Ik wil nog wel een keer de boel stellen bij een echt koud blok natuurlijk. Ik denk alleen dat dat nog wel eens kan duren. Is mijn gedachte hier juist of heeft iemand daar nog een andere visie op?
Het resultaat was, na ook de boel ook gesynchroniseerd te hebben, overigens een keurig lopend blok wat weer lekker stil was.
Wat opviel was dat beide cilinders, op het gevoel, goed compressie hebben. Helaas echter gebruikt het blok ongeveer 1l olie op 500km. Vooral de linker cilinder rookt ook heel erg (je wilt er echt niet achter rijden). Zelf denk ik aan klep hoedjes, zou dat kunnen?
Dank vast voor jullie meedenken!
Ernst-Jan
CX500A 1979