Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Motor omgevallen in garage, draait nu slecht

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Tomcx
Gast 
#1 | Geplaatst: 8 juli 2011 17:58 | Aangepast door: Tomcx 
Ik heb geen flauw idee wat er aan de hand is dus ik zal maar even grondig schetsen wat er gebeurd is.

Deze ochtend, ik start de motor, hij loopt als altijd. Rijd hem de garage uit, wil hem op de poot zetten om de garage dicht te doen en lomp geweest. Khad de poot niet goed mee met de voet en dit had ik pas door toen ik de motor op de poot wou zetten - te laat dus. Nog even proberen rechtop te houden, rug goed pijn gedaan en dan toch opgeven. Motorfiets ligt op de grond, motor blijft echter mooi draaien, heb een grote rickmankuip die rond de cilinders gevormd is (en nu wat gehavend is). Motor terug rechtduwen, op de poot zetten (voorzichtiger ditmaal), garage dichtdoen, even op adem komen van de rugpijn. Vertrekken naar het werk. Aan een kruispunt waar ik elke dag bergop moet vertrekken stilgevallen. Genant, maar kan gebeuren. Start hem terug, vertrek met meer gas en 50m verder voel ik dat er geen pit meer in de motor zit en hij wat inhoudt. Nog 100m verder is de motor aan het vertragen met de gashandel volledig open. Gisteren getankt, genoeg benzine, en toch gedroeg de motor zich exact hoe hij zich gedraagt als je benzine op is. Dan duw ik hem maar weer naar huis, rug wat meer pijn doen (wel bergaf, viel dat ff mee ).

Te laat voor het werk dus maar snel met de mountainbike vertrokken, geluk dat de baas ook met de motor rijdt en er begrip voor heeft...

Terug thuisgekomen merk ik dat er 2 darmpjes die van de carbu's komen los zijn en van de benzinkraan vertrekt er maar 1 darm. effe voelen en ja, aan de achterkant zijn er 2 nipples op de kraan waar die 2 losse darmpjes mooi op passen. Ik doe ze er terug op en probeer maar eens. Eerst gebeurt er niets maar na lang genoeg starten hoor ik de eerste ontstekingen en hop, hij start.
Maar heel vies.

Met de choke op draait hij in neutraal zo'n 3.000 toeren zoals anders maar als ik gas geef valt hij terug in toeren!?
Zonder choke stopt hij gewoon. Als ik hem in 1e versnelling zet (met choke open) valt hij stilaan weer stil.
Na wat warmer te lopen met choke draait hij wel zonder choke maar trager als anders en klinkt alsof er maar 1 cilinder ontsteekt. Als ik de gas nu durf aanraken stopt hij gewoon.

Iemand een idee?
Ik denk misschien lucht(bellen) in de benzinedarm? Hoe verhelp ik dit?
Valse lucht zuigen? De rubbers tussen blok en carbu's zijn verduurd en tonen wat scheurtjes maar dit is niet nieuw en ff plakband erover (sorry, ben op zoek naar nieuwe exemplaren :p ) hielp ook niet.

Het gaat om een CX500E uit 82. Er is een grote kuip op dus bij de val is het blok of de motor niet geraakt (bleef trouwens draaien terwijl hij omver lag). Ik ben een motorleek en heb de CX nog maar een maandje, als je mij instructies geeft, maak er een tekeningetje bij aub? :D

Dank bij voorbaat,
Een erg ongeruste Tom

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#2 | Geplaatst: 8 juli 2011 18:45 
Een motor die op zijn zij draait is nooit goed, zo ie zo iet voor de oliepomp die dan misschien niks kan aanzuigen maar ik vermoed dat het probleem in je carbs zit, misschien een vlotter die blijft hangen waardoor er geen benzine meer in je vlotterkamer komt. Draai het schroefje van je vlotterkamers een stukje open en controleer of er benzine via je slangetjes komt om te beginnen!

Schrijver Tomcx
Gast 
#3 | Geplaatst: 8 juli 2011 18:53 | Aangepast door: Tomcx 
dank voor het antwoord,
Het schroeje dat je bedoelt is onderaan de carbu? Ik zag dat er eentje is aan elke kant en een grote in het midden. Die twee kleine bedoel je?
Want ik kan niet genoeg benadrukken wat een leek ik ben, als ik per ongeluk aan iets verkeerd draai en de carbu verkeerd afstel ben ik verloren! :p

edit: hij lag maar 5 seconden ofzo op de zijkant hoor, ik heb hem snel weer rechtgezet en de eerste 500m erna draaide hij nog goed. Twas pas vanaf dat kruispunt dat er vermogen kwijt was...

Schrijver Tomcx
Gast 
#4 | Geplaatst: 8 juli 2011 19:28 
Ben even gaan kijken en dan zag ik direct welk schroefje ik moest hebben (er hangt een darmpje aan die gewoon naar de grond leidt) en uit beide vlotterkamers kwam "vlot" benzine. ;)
Kheb beiden ook een dikke eetlepel laten lopen voor het geval luchtbellen de boosdoener waren maar helaas, hij draait nog steeds heel vreemd.

Nog iemand een idee?

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 juli 2011 20:01 
Als die slangetjes los zijn geraakt tijdens/door de val dan moet hij behoorlijk naar de benzine gestonken hebben. En heb je die er met je hand afgetrokken. Losraken door de val lijkt mij niet waarschijnlijk. Als je je motor zonder er verder wat aan te doen hebt weggezet dan zou je tank leeglopen. Dus staat, aangezien je je ook met je handen de slangen hebt afgetrokken, je kraan wel open.
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver Tomcx
Gast 
#6 | Geplaatst: 8 juli 2011 20:37 | Aangepast door: Tomcx 
Niets geroken, kraan stond open. Dit is dus ook al geen goed nieuws...
Collega van me waar ik het tegen had over mijn panne stelde dat als mijn motor lang had stilgestaan (vorige eigenaar, weet ik niets van) zonder benzine in de tank de binnenkant misschien verroest is en de benzinefilter dus nu verstopt zit met roest.
Waar zit de benzinefilter? En hoe kijk ik dit na? Mijn tank is wel vol dus ff waarschuwen als ik eerst moet overgieten in een Jerrycan...

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 juli 2011 21:02 
Hallo Tom,

je schreef > aan de achterkant zijn er 2 nipples op de kraan waar die 2 losse darmpjes mooi op passen. Ik doe ze er terug op en probeer maar eens.


Mogelijk heb je ze verkeerd om terug gezet achter op de benzinekraan. Wissel eens om en probeer nog eens? Met wat geluk is dan alles na een enkel keertje nahoesten weer normaal.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Tomcx
Gast 
#8 | Geplaatst: 8 juli 2011 21:35 | Aangepast door: Tomcx 
Wel, ik heb de darmpjes verwisseld en nu ziet het er goed uit, startte en maakte terug het mooier geluid van normaal, gas geven deed vroom en kheb effe op de oprit getest, hij heeft terug vermogen!

Khad al een filmpje gemaakt van hoe het niet moest:
http://youtu.be/UHelQWVctOg

Nu even iets uitgebreidere testrit, tot binnen 20 minuten!

PS: je mag mij toch eens uitleggen wat die darmpjes dan doen want ik snap het niet :p

Schrijver Tomcx
Gast 
#9 | Geplaatst: 8 juli 2011 22:07 
hopla, alles in orde hier. Welgemeende danku aan brinkcx!
Darmpjes verkeerd aangesloten dus.
Ik wil nog altijd weten wat het verschil is tussen die 2.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 8 juli 2011 22:22 
Mooi, weer een blije Belg !

Je hebt een zogenaamd vacuumkraantje, 1 darmpje gaat naar de carburateur, als de motor draait trekt dat een vacuum achter een membraan in het kraantje dat dan de benzine doorlaat. Het andere darmpje komt aan de andere kant van dat membraan uit en is gewoon een ontluchting naar buiten.

Verwissel je de slangetjes dan loopt de motor slecht of helemaal niet omdat het kraantje niet goed opengaat.

Eerlijk gezegd heb ik nooit begrepen waarom er zelfs nog maar een beetje benzine uit zou komen, maar dat schijnt zo te zijn. In ieder geval een gekend probleempje, je rijdt weer!

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver udent

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 8 juli 2011 23:24 
Les 1 altijd zo snel mogelijk motor uit als ie om ligt.

Gr Theo.
theo cx ds

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 8 juli 2011 23:43 
Ik dacht het al.....
Slangetjes van de vacuum.

Maar omdat ik het idee van klok en klepel had durfde ik er niet op te reageren.

Klasse, Frans !!

Harmony,
Hans.
( hoort de klepel wel eens luiden maar weet dan nooit waar die ene zwaluw zit die de zomer maakt, als de kuil voor de kok die een kort mes heeft oost of west thuis tikt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 9 juli 2011 10:19 
Nou Hans dat had ik nou toen ik de opmerking las: "(er hangt een darmpje aan die gewoon naar de grond leidt) ". Ik had toch de neiging om 112 te bellen.



Gr. Luc
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver Tomcx
Gast 
#14 | Geplaatst: 9 juli 2011 11:37 
undefined:
Nou Hans dat had ik nou toen ik de opmerking las: "(er hangt een darmpje aan die gewoon naar de grond leidt) ". Ik had toch de neiging om 112 te bellen.

hoe bedoel je?

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 10 juli 2011 12:08 
@ Tom Ik moest ook lachen om luc zijn woorden hoor. Hier boven in "holland" kennen we alleen maar de darmpjes die onder in je buik in de verpakking horen te blijven. Jouw darmpje (ons slangetje) is bij ons niet als zodanig bekend in het woorden boek. Maar de spraakverwarring erdoor zorgt voor leuke momenten.

Cosmar
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Motor omgevallen in garage, draait nu slecht

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven