Ik heb geen flauw idee wat er aan de hand is dus ik zal maar even grondig schetsen wat er gebeurd is.
Deze ochtend, ik start de motor, hij loopt als altijd. Rijd hem de garage uit, wil hem op de poot zetten om de garage dicht te doen en lomp geweest. Khad de poot niet goed mee met de voet en dit had ik pas door toen ik de motor op de poot wou zetten - te laat dus. Nog even proberen rechtop te houden, rug goed pijn gedaan en dan toch opgeven. Motorfiets ligt op de grond, motor blijft echter mooi draaien, heb een grote rickmankuip die rond de cilinders gevormd is (en nu wat gehavend is). Motor terug rechtduwen, op de poot zetten (voorzichtiger ditmaal), garage dichtdoen, even op adem komen van de rugpijn. Vertrekken naar het werk. Aan een kruispunt waar ik elke dag bergop moet vertrekken stilgevallen. Genant, maar kan gebeuren. Start hem terug, vertrek met meer gas en 50m verder voel ik dat er geen pit meer in de motor zit en hij wat inhoudt. Nog 100m verder is de motor aan het vertragen met de gashandel volledig open. Gisteren getankt, genoeg benzine, en toch gedroeg de motor zich exact hoe hij zich gedraagt als je benzine op is. Dan duw ik hem maar weer naar huis, rug wat meer pijn doen (wel bergaf, viel dat ff mee
).
Te laat voor het werk dus maar snel met de mountainbike vertrokken, geluk dat de baas ook met de motor rijdt en er begrip voor heeft...
Terug thuisgekomen merk ik dat er 2 darmpjes die van de carbu's komen los zijn en van de benzinkraan vertrekt er maar 1 darm. effe voelen en ja, aan de achterkant zijn er 2 nipples op de kraan waar die 2 losse darmpjes mooi op passen. Ik doe ze er terug op en probeer maar eens. Eerst gebeurt er niets maar na lang genoeg starten hoor ik de eerste ontstekingen en hop, hij start.
Maar heel vies.
Met de choke op draait hij in neutraal zo'n 3.000 toeren zoals anders maar als ik gas geef valt hij terug in toeren!?
Zonder choke stopt hij gewoon. Als ik hem in 1e versnelling zet (met choke open) valt hij stilaan weer stil.
Na wat warmer te lopen met choke draait hij wel zonder choke maar trager als anders en klinkt alsof er maar 1 cilinder ontsteekt. Als ik de gas nu durf aanraken stopt hij gewoon.
Iemand een idee?
Ik denk misschien lucht(bellen) in de benzinedarm? Hoe verhelp ik dit?
Valse lucht zuigen? De rubbers tussen blok en carbu's zijn verduurd en tonen wat scheurtjes maar dit is niet nieuw en ff plakband erover (sorry, ben op zoek naar nieuwe exemplaren :p ) hielp ook niet.
Het gaat om een CX500E uit 82. Er is een grote kuip op dus bij de val is het blok of de motor niet geraakt (bleef trouwens draaien terwijl hij omver lag). Ik ben een motorleek en heb de CX nog maar een maandje, als je mij instructies geeft, maak er een tekeningetje bij aub? :D
Dank bij voorbaat,
Een erg ongeruste Tom