Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

radiator wordt niet warm

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 17 juli 2011 00:19 | Aangepast door: danielstrouven 
Ben stevig aan het klussen aan de cx500custom.
Voorvorkkeerringen vervangen, groot onderhoud,kleppen stellen, remolie vervangen, en als toetje de verchroomde buis van het koelwater lekvrij in de motor zien te krijgen. Dat laatste was echt moeilijk, maar de derde poging denk ik dat het eindelijk gelukt is.
Maar bij het testen merk ik nu dat als ik de motor stationair laat draaien er iets niet pluis is.
Voor alle duidelijkheid: ik heb het koelwater tot bovenaan de radiator terug aangevuld en dop erop. Starten en draaien. Nu wordt die chromé buis wel warm, maar de radiator niet. Ook na minutenlang draaien niet eens lauw. Kan er ergens een luchtbel zitten? Ik zit te schudden en te kantelen, wat gas geven, als ik daarna kijk is het niveau van het koelwater onder de dop niks veranderd. Normaal komt die lucht toch snel omhoog?
Wie kan er me helpen?
Vriendelijke groeten, Daniël.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Arcath
Gast 
#2 | Geplaatst: 17 juli 2011 02:56 
k weet dat bij mijn wing het best even duurt voordat de radiateur echt warm word.

met de huidige temperaturen is duurt het ongeveer 10 km op buiten wegen. binnen de stad met langzaam rijden wat sneller.

werkt je temp meter goed? ff nameten of het 7V blokje ook daadwerkelijk 7 volt doorgeeft. (volg bedrading vanaf je temp meter dan kom je hem tegen)

en hoe heb je de boel gemonteerd? heb eens gezien dat je met vloeibare pakking de boel behoorlijk kan verstoppen.

normaal komt de lucht idd. snel omhoog dat is een kwestie van even laten draaien en je ziet de belletjes wel verschijnen(tenzij ze er niet zijn of...)

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 juli 2011 08:42 
Je thermostaat, althans die van mij, opent pas op ca: 90 C dat kan dus bij stationair toerental even duren. Wellicht dat een rondje rijden e.e.a. sneller doet verlopen.

Gr. Luc
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 juli 2011 09:10 | Aangepast door: ouwe_jan 
Mister D een kleine uitleg van het koelsysteem als alles gevuld is doe dan de radiateurdop er op en goed vast zetten wand deze sluit in twee zetten,start de motor zorg dat je de radiateur aan de voorzijde afdicht [met een stuk hardboord of wat anders wat goed de voorzijde afdicht
] dit is om dat de ventilator geen koellucht mag aanzuigen ,start de motor en laat deze op 2000 toeren draaien na ongeveer tussen de 3 a 5 minuten ,je houd gewoon je vinger op de pijp die vanaf de onderzijde van de radiateur komt warm word t dan kijk je hou de temperatuir meter aangeeft
Maar als de thermostaat stuk is dan staat deze altijd open dan word je motor ook niet warm is deze goed dan stroomt er altijd naar de waterpomp koelvloestof door het kleine slangetje wat aan de zijkant van de thermostaat huis zit.
verders zorg altijd dat de resorvoir half gevuld is of driekwart met koelvloistof ,dit is als de motor warm is om de uitzetting van de vloeistof op te vangen en bij afkoeling dat er weer naar de radiateur vloeistof aan gezogen kan worden
De koeling gaat altijd onderdruk daarom is het af en toe noodzakelijk dat je deze dop controleerd of de veerspanning nog goed is en de rubberen afsluit ring nog goed is
Verders hoop ik dat alles goed gaat met je motorfiets
gr.j.
p/s let op dat de motor niet te heet word ,haal dan de afdichting bij de radiateur weg en je zult voelen dat er weer gekoeld word en de themperatuir meter zal iets dalen
Om de motorblok snel op temperatuur te krijgen
Zet motorfiets op zijn middenbok en schakelde hhogste versnelling in dan moet de motor werken bij 2000 toeren
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Teto

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 juli 2011 10:48 
Kortom, dus gewoon even wachten dat de thermostaat open gaat en de temperatuurmeter in de gaten houden dan zal je zien dat alles goed komt.
Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 juli 2011 11:44 
OK. Bedankt iedereen voor de reacties.
Heb hem zeker 7-8 minuten laten draaien, water kookte toen ik de dop eraf deed. Alles werd warm behalve radiator.
Woensdag of donderdag gaan we weer verder, jammer genoeg eerder geen tijd, werken éh...
Wordt vervolgd!

Schrijver Teto

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 17 juli 2011 11:52 
Dan zit je thermostaat vastgeroest.
Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 19 juli 2011 12:30 
Niet vastgeroest, maar wat rommel in de thermostaat.
Opgelost

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 radiator wordt niet warm

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven