Zoals Edward al had geschreven ben ik op 26 juni gestrand in Duitsland. Mijn Dromedaris viel uit en had op de linker en rechter bougie geen vonk meer. Deze week is de motor teruggebracht door de ANWB en heb ik de multimeter erbij gepakt om de stator door te meten.
Op de grote 8-polige stekker meet ik ten opzichte van de massa (groen)
oranje: 112 Ohm
lichtblauw: 112 Ohm
oranje/rood: 95 Ohm
lichtblauw/rood: 97 Ohm
oranje/wit: 215 Ohm
lichtblauw/wit: 222 Ohm
Deze waardes zijn allemaal in orde.
Het probleem duikt op bij de kleine 2-polige stekker. Daar meet ik ten opzichte van de massa:
wit: 254 Ohm (moet liggen tussen 387-473 Ohm)
blauw: oneindig ∞ (moet liggen tussen 464-568 Ohm)
En de weerstand tussen wit en blauw onderling is ook oneindig ∞ (moet liggen tussen 77-95 Ohm).
Vervolgens heb ik - met draaiende startmotor - de wisselspanning op wit en blauw gemeten:
wit: 63 Volt (moet minimaal 90 Volt zijn)
blauw: 81 Volt (moet minimaal 100 Volt zijn)
De conclusie lijkt me wel duidelijk: zowel de 'witte' spoel als de 'blauwe' spoel zijn kaduuk. Dat is vrij uniek want meestal geeft alleen de blauwe de geest, zodat je nog een beetje kunt rijden tot 5500 tpm. Maar in dit geval komt er helemaal geen spanning op de CDI en dus geen vonk.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.