Voor zover ik het begrijp, en ik begrijp lang niet alles:
De motor maakt omwentelingen, die worden vermindert met een factor, afhankelijk van de versnelling waar de motor in staat
1ste -- 2,7330
2de -- 1,8500
3de -- 1,4160
4de -- 1,1460
of vermeerdert met een factor
5de -- 0,9310 , een echte overdrive.
Dit wordt doorgegeven aan de primaire kant van de cardanas, in het blok, met een vermindering van 2,2420. De cardanas gaat met die omdraaisnelheid de cardanklok in, en krijgt daar een laatste vermindering met 3,0910.
Zoiets. Er is vast wel een nettere en mooiere en misschien betere uitleg.
Je kunt, als je wilt, uitrekenen hoeveel omwentelingen van de krukas nodig zijn om het achterwiel 1x rond te draaien, in elke versnelling.....
Maar waar heb je 't voor nodig?
Harmony,
Hans.
( die er draaierig van wordt)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken