Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Wéér een stator probleem opgelost met de Ignitech

 
Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 7 sept. 2011 20:27 | Aangepast door: JiMi 
Mailcorrespondentie met iemand die zich bij mij meldde (eerste bericht onderaan):

====

Toch nog even dit. Het is wat moeilijk uit te leggen, maar in mijn ogen was de hoge spoel van de stator niet meer helemaal in orde want nadat ik de CDI door een andere vervangen had bleef het probleem overanderd bestaan. Het was dus niet de CDI maar de stator.
In een CX500 (eerste modellen) bestaat de stator uit twee aparte gescheiden componenten :
- een circuit met een aantal spoelen om de stroom op te wekken voor het electrisch systeem en het laden van de batterij
- een circuit met met twee spoelen om de CDI en de ontsteking aan te drijven.
Hoe weten we dat ?
Als je op een dergelijke CX500 bij draaiende motor de hoofdzekering onderbreekt dan blijft de motor toch lopen. Alleen werkt er verder niets meer, geen licht, geen pinkers, geen claxon...
Ik ben zo eens (met een probleem) s'nachts in het donker toch thuis geraakt...
Ingeval je een Ignitec gebruikt, wordt het circuit met de twee spoelen niet meer gebruikt.
Want de Ignitech neemt stroom van het andere circuit voor het licht en de batterij.
Dat werkt meestal nog steeds perfect. het is ook eenvoudig te controleren : even de voltmeter over de polen van de accu zetten en de spanning nakijken.
Moet zo tussen de 14.5 en 15.5 liggen bij 5000 toeren.
En dat doen die ook.
Naar de literatuur die ik geraadpleegd heb is het bijna altijd het spoel met de hoge toeren of de CDI die het opgeeft.
De rest schijnt weinig problemen te hebben.
Daar zal waarschijnlijk een technisch-constructieve oorzaak achter liggen, want op de PC02 (de nieuwe CX500 zoals het custom modelleke van begin de jaren 80) is een andere constructie gemonteerd als ik het goed begrepen heb. Honda moet er dus achter gekomen zijn dat de eerste oplossing niet echt goed werkte...
Een kinderziekte. Trouwens ze hebben ook het klepstotermechanisme veranderd zodat op de PC02 motor de kleppen minder lawaai maken.
(Ik heb ook een GL500 silverwing) en die heeft dus al de PC02 motor.
De kans dat ik dus de stator nog moet vervangen is klein. Maar na dertig jaar kan natuurlijk alles kapot...

Mvg
A


=====


Hallo A,

Mooi zo.
Weten we nu eigenlijk wat de feitelijke oorzaak van het probleem was? Een slechte CDI óf een slechte hoge-toeren-spoel op de stator? In het eerste geval is je probleem met de installatie van de Ignitech nu "voorgoed" opgelost, maar in het laatste geval is de kans aanwezig dat de lage-toeren-spoelen op de stator binnen niet al te lange tijd óók kapot zullen gaan en je alsnog de stator moet vervangen. De tijd zal het leren....


Vrgr,
JiMi

====


Inmiddels is de Ignitech ontsteking aangekomen.
Ik heb ze gisteren gemonteerd.
En vandaag een 40 km autobaan gedaan om hem proef te rijden.
Alle problemen zijn opgelost.
Hij trekt perfect door naar meer dan 7000 toeren zonder dat ik enige aarzeling of stottering merk.
Zelfs naar ruim 30 km doet hij het nog steeds.
Dat aarzelen, inhouden en stotteren na 20 km rijden op de autobaan is er dus niet meer bij.
Het monteren was ook eenvoudig en voor de hand liggend.
Blijkbaar had het in mijn ogen iets te maken met de stroomspoelen, die 'verloren' vermoedelijk hun kracht na 20 km autostrade...
Grappig was wel dat zolang je niet meer reed dan 100 per uur er helemaal niets aan de motor te merken viel.
Enfin, het probleem is opgelost met een eenvoudige ingreep.
In ieder geval beter dan heel de motor uit te bouwen.
Met dank aan jou en Ignitech...

Tot horens
Mvg
A

====


Hallo A,

Ik hoop voor je dat de Ignitech je problemen oplost en ben benieuwd naar de afloop.
Mocht het probleem opgelost zijn, dan zou ik graag je verhaal (geanonimiseerd) op het CX-forum willen plaatsen, ter lering voor iedereen. Als je dat goed vindt natuurlijk.

Vrgr,
JiMi


====


Heb inmiddels de test met de andere CDI gemaakt.
Probleem blijft hetzelfde.

Ik heb een Ignitech besteld. Dat zal het probleem wel oplossen.

Mvg
A


====


JiMi,

Alvast bedankt voor de info.

Ik ben gisterenavond in mijn kelder gedoken op zoek naar een CDI van een andere motor.
En ik heb hem gevonden.
Ik weet natuurlijk niet of die goed is, maar ik ga hem in ieder geval dit week-end eens uitproberen.
Ik heb ook de documentatie doorgenomen die op het internet stond.
Blijkbaar zijn er twee soorten problemen die zich kunnen voordoen :
Enerzijds het falen van de oude CDI elektronica.
Anderzijds het falen van de spoelen op de stator die de stroom opwekken, en blijkbaar is dat dan meestal de spoel die de hoge toeren bediend.
Heb ook de white wire fix nagelezen.
Daarmee wordt de spoel gebruikt van de lage toeren om de hoge toeren te bedienen.
Maar ik heb de conclusie getrokken dat welke van de twee faalt, de statorspoel of de CDI, je altijd het probleem oplost mits montage van een Ignitech elektronische ontsteking.
Eerst het week-end even afwachten en een paar testjes doen.
Als daar geen 100 % tevredenheid uitkomt is het dus een Ignitech bestellen en monteren.
Ik houd je op de hoogte.

Mvg
A


====


Overigens kent de CX een specifiek 5000 toeren probleem, waarvan de oorzaak ligt in de stator (dynamo).
Meer daarover is te vinden op het CX forum. Er loopt toevallig net een draadje daarover: http://www.hondacx500.nl/phpdata/forum/index.php?action=vthread&forum=6&topic=10828.

Vrgr,
JiMi


====


Dag A,

Het is inderdaad het rechthoekige doosje onder het zadel. Hij ziet er zo uit: http://a160999.home.xs4all.nl/overig/CX500/IMG_3824.jpg. Het zou mooi zijn als je nog een ruilexemplaar hebt liggen. Verwisselen is 5 min. werk: twee boutjes loshalen, paar stekkers loshalen en vervangen maar. Zorg er wel voor dat je de dikke groene aarde weer terugplaatst.

Je moet hebben de Ignitech DC-CDI-P2. Deze is te koop bij http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm.
Montage is zeer eenvoudig, mocht je er eentje kopen dan wil ik je t.z.t. wel uitleggen hoe het moet. Je kunt gelukkig je blok laten zitten.

Een reden waarom ik tóch twijfel aan mijn diagnose is vanwege het feit dat jij bij lagere snelheden/toeren kennelijk géén problemen hebt. Dat is in contrast met hetgeen ikzelf ondervonden heb met mijn motor. Bij mij bleven de problemen aanhouden, ook als ik langzamer ging rijden. Daarentegen waren het bij mij vreselijk warme dagen waardoor de CDI wellicht geen kans kreeg af te koelen, zelfs niet bij lage snelheden.

Vrgr,
JiMi


====


Jimi,

Je uitleg schijnt inderdaad overeen te komen met de symptomen die ik heb vastgesteld.
Hij heeft het enkel als je al een hele tijd op de autobaan rijdt en dan draait de motor aan meer dan 6000 toeren.
Dat zal de nodige warmte aan de CDI veroorzaken.
Als je dan terug aan 3000 toeren draait, dan wordt de CDI minder warm...
Je bedoeld hiermee toch het doosje onder het zadel met de electronica ?
Ik moet nog zo een exemplaar van een oude motor hebben liggen.
Ik zou ze eens kunnen verwisselen en dan kijken wat het resultaat is.
Interessant testje met de koelelementen.
Ik laat je iets weten als ik een stap verder ben.
Louter ter info : waar heb je die Ignitech gevonden ?
Ik kan die ook eventueel vervangen. Moet ik de motor doorvoor uitbouwen ?
Alvast bedenakt voor de info.

Mvg
A


====


Dag A,

Sorry voor mijn late reactie.

Laat ik voorop stellen: ik ben geen expert. Ervan uitgaande dat je zelf al gecontroleerd hebt of je een goede vonk op beide bougies hebt, het volgende.

Als ik je verhaal lees zou ik me kunnen voorstellen dat je CDI onbetrouwbaar is geworden. Ik heb mijn CDI onlangs vervangen nadat ik ook klachten kreeg zoals stotteren, inhouden en zelfs afslaan. Dat gebeurde echter slechts bij een warme motor (en dus een warme CDI). Dat laatste lijkt bij jou ook het geval. Toen ik de originele CDI verving door een Ignitech waren de problemen voorbij.

Beste zoek je iemand bij jou in de buurt van wie je zijn CDI even mag lenen. Als je problemen dan voorbij zijn weet je de oorzaak. Ook is het handig om je vraag op het Honda CX forum te stellen. Daar zit veel kennis.

Succes en laat me even weten hoe het afloopt!

Vrgr,
Jimi

P.s. er schiet me ineens een leuk testje te binnen: leg eens een paar bevroren koelelementen (je weet wel, die blauwe dingen die in een koelbox zitten) rondom je CDI als je gaat rijden zodat de CDI lekker koel blijft. Als de problemen dan uitblijven weet je dat de CDI de oorzaak is.


====

Jimi,

Ik heb net bijna dezelfde motor als de jouwe.
Een model uit 1978.
Ik heb die al jaren.

Ik heb er eens een vraag over want de laatste tijd heb ik een vreemd fenomeen :

Als je met de motor rijdt merk je niets tot je een tijdje op de autostrade rijdt.

Na ongeveer 20 km op de autostrade aan 120 km/h/130 km/h = motor 6000 / 6500 /7000 toeren begint de motor plots te 'stotteren'.
Als je dan probeert op te trekken om iemand voorbij te gaan naar 7000 toeren bvb dan houdt de motor in.
Rond 6000 toeren gaat het nog normaal.
Ook de eerste 20 km is alles normaal en kan ik gemakkelijk optrekken tot 140 bvb.
Alleen na ca. 20 km begint hij 'het' te krijgen...
Al je dan de autostrade afrijdt en je rijdt terug met de normale snelheid 70 to 90 km/u dan merk je weer niets meer.
Alles is terug normaal.

Ik had eerst gedacht dat het vuil in de carburator(en) kon zijn, maar ik heb ze uitgeblazen en dat maakt geen verschil.

Ik heb ook gemerkt dat de elektronische ontsteking een beetje speciaal is op dit type motor en ik vraag mij af of het daar iets mee te maken kan hebben.

Ken jij hier iets van ? Of weet je iemand die daar meer over weet ?

Graag bericht.

Met vriendelijke groeten,
A
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 sept. 2011 21:10 
Hoi,

Er zijn eigenlijk maar twee oorzaken die de problemen in de stator veroozaken
;
1. er is sluiting tussen de wikkelingen van een spoel ontstaan waardoor niet meer de correcte spanning in die spoel kan worden opgewekt. Als je dan ohms de spoel doormeet, dan meet je een lagere weerstand dan de specificaties. Als de weerstand niet al te veel lager is, dan kun je als noodoplossing de elektrode-afstand van je bougies iets kleiner maken, dat helpt je voor de korte termijn.

2. wat ook voorkomt is dat er in een spoel een hogere weerstand wordt veroorzaakt, meestal door corrosie op het aardpunt van de spoel binnenin het motorblok. Dit kun je ook ohms meten doordat de weerstand van de spoel hoger is dan de specificaties. Er wordt dan echter geen hogere spanning door die spoel opgewekt, maar de spanning die wordt opgewekt is vaak wel veel onregelmatiger. Dit merk je dan ook in het gedrag van je motor, die loopt gewoon niet mooi.

De ignitech omzeilt echter beide problemen; omdat de ignitech helemaal geen gebruik maakt van zowel de lage toeren-spoel als van de hoge toeren-spoel. De ignitech gebruikt nl. alleen de zgn. pick-up spoelen (die kleine spoeltjes, die apart gemonteerd zitten.

Dan nog iets over de dynamo;
Vaak wordt gesproken over de stator en wordt niet duidelijk aangegeven wat men bedoelt. Bij de CX500 en andere motoren zijn op de stator de twee noem het maar gewoon ontstekingsspoelen aangebracht en tevens ook de dynamo. De ontstekingsspoelen zijn met veel dunner draad gewikkeld dan de dynamo en daarbij wekt de dynamo een veel lagere spanning op (en levert een veel hogere stroom) . De kwaliteit van de laklaag op de bedrading is bij de ontstekingsspoelen veel belangrijker dan bij de dynamo, waar het minder gauw mis gaat (afkloppen).

Die ignitech levert je een uitstekende oplossing omdat je motorblok niet open hoeft. Dat kan later natuurlijk altijd nog.
Dus zolang je dynamo en je pick-up spoelen goed zijn is de ignitech een uitstekende oplossing (nog afgezien van de vele softwarematige mogelijkheden)

PS; ik heb geen aandelen ignitech, maar wel een electrotechnische en electronica-achtergrond.

met groet,

Joost Hilders
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 sept. 2011 22:05 
Mijn eigen ervaring met stator is dat de ontstekingsspoelen, indien de aarding niet meer goed is, bij een veel hogere weerstend een veel LAGERE spanning genereren. Met een truukje is de motor nog wel te starten, maar mens, wat een ellende, en het wordt steeds maar erger.

De Ignitech CDI heeft van dat soort problemen geen last, zoals Joost al schreef. De ontsteekspanning wordt op een andere manier opgewekt, en wel vanaf de accu.

Ook uit ervaring:
Haal je bij een standaard CDI CX de zekering los, terwijl de motor draait, geen knippers , geen licht etc. Wel rijden. Bij een Ignitech is het domweg einde verhaal, en sta je stil.

Enne.... niet uit eigen ervaring, maar een beetje deductie en natte vingerwerk:
Als de motor warm wordt, en dus ook de oude standaard CDI, kan die CDI in enkele gevallen minder goed gaan functioneren. Je hebt er eerder last van in warme streken of in de zomer, als je motor ook warm aan het worden is. Dan is het CDI vervangtijd.....

Harmony,
Hans.
(die vind dat het best wat warmer mag zijn)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 sept. 2011 12:34 | Aangepast door: Erik1 
En er is nog een CX gered! De Klodder van neef Jan. Hij jad juist problemen met het lage toerental en moest dus flink gassen om lekker te blijven rijden. Na testen samen met Frans Brinkcx bleken alle spoeltjes in het blok af te wijken. Na montage van de Ignitech zijn alle problemen weg.

Zelf heb ik ook een Ignitech gemonteerd op de 50's CX. Had geen problemen maar ik vind het wel erg leuk om zo'n ontsteking op die CX te zetten, een motor in jaren 50 stijl waar je een laptop aan kan hangen!!

Toegevoegd:

Ik had nog niet met de ignitech gereden omdat ik nog even een aftakking moest maken voor de 12V aansluiting van de Igni. Bij testen startte de 50's meteen!! Normaal dan hakt en puft hij wel een tijdje vooral na 2 weken stilstaan!! Nou heb ik ook de ontluchtings buisjes tussen de carburateurs afgedopt. Misschien is dit een goede combinatie.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 sept. 2011 16:04 | Aangepast door: ejfrolich 
Ik ben een Ignifan! Mijn Ignitech zit er nu 8000km in. Ik heb een heel fijn rijdende en probleemloze motor sinds dat moment.

Het afdoppen van ontluchtings buisjes. Wat is het nut van die actie? Ik ben een nieuwsgierig mens en snap nog niet wat dit inhoud...
CX500A 1979

Schrijver ajschpbwr

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 13 sept. 2011 20:16 
Bij mijn CX 3 jaar geleden de stator vervangen, draaide tot op heden goed. Maar tijdens onze vakantie in Oostenrijk hield de motor er mee op. Na een ritje over de Nockenalmstrasse 2200mtr hield ie het de volgende dag voor gezien. Sloeg een paar keer af, dacht gelijk aan de stator, hetzelfde gebeurde toedertijd ook. Vervolgens starten,maar gelijk weer aanslaan. Maar zodra de motor stationair draaide sloeg hij gelijk weer af. Bougies gecontroleerd maar geen vonk. Opnieuw starten, eigenwijs, liep de motor op 1 cilinder, uiteindek pakte de 2e cilinder ook op en heeft de CX ons nog op de camping afgeleverd maar daarna was het echt over en uit.
Hoe we de motor hebben meegenomen word er nu wel gedacht, nou op een motortrailer, achter een volkswagen camper van 1987. CX is van 1978 dus dit is een mooie combinatie.
De ignitech CDI lijkt me een daarom goede oplossing, dan kan de CX volgend jaar weer mee. Vandaar ook mijn reactie bij vraag en aanbod ( aangeboden Ignitech CDI ).

Gr Adrie Scheepbouwer
Neemt tegenwoordig zijn Deauville mee op vakantie.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Wéér een stator probleem opgelost met de Ignitech

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 5
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven