Nou, daarnet een onderhoudskarweitje afgerond naar volle tevredenheid.
Ik had de keuze: of naar m'n werk voor een afsluitende dag van een week vol interessante bijeenkomsten/lezingen/workshops. Of thuis wat klusjes doen in het schijnende zonntje...
Nou, dat was niet moeilijk: daarnet de cx500 (de slome slak zoals m'n dochter 'm gedoopt heeft) beknutselt. Effe wat verse olie erin (hoorde ik de slak nu "mmmm, lekker" mompelen?) ook een oliefiltertje (die bout zit àltijd vast). Vanochtend als laatste de spanning de distributieketting bekeken.
Ik hoorde altijd toch wat gerommel in het blok als ik de ketting volgens de methode uit het boekje spande. Daarover was ik dan nooit helemaal gerust. Nu (na geluiden vanaf dit forum) de spanning erop gezet door te voelen wanneer de kleppen worden bediend. Dat is even wat ronddraaien en gevoel krijgen maar dan heb je ook wel door wat er gebeurt. Het is duidelijk te voelen (weerstand bij ronddraaien) wanneer de kleppen worden bediend. Inderdaad lijkt het dan het geval te zijn dat de kettingspanner z'n werk kan doen. Dan de boel weer vastgedraaid, bougies erin, klepdeksel gemonteerd, verschillende kijk-doppen weer erop.
Starten: en super lekker geluid. Dat altijd-wat-rammelende-distributie-geluid is verdwenen. Ik ben helemaal tevreden
Even een rondje om het huis gereden en een stukje de weg op en neer. Klinkt mij als muziek in de oren. Nu ga ik later nog es de stationair mengselverhouding optimaliseren. Volgens mij 'pakt' de motor niet helemaal lekker als ik zeg maar 'vroem-vroem' doe en zou het daaraan welles kunnen liggen.
Dat zien we echter een volgende keer wel weer es.
Zo. Nu es effe wat hout voor de kachel verzorgen (want tja, de winter zal er toch es aan komen
Groeten vanuit een zonovergoten Ruurlo
Stefan