Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Lekker bezig!

 
Schrijver StefanTollenaar
Gast 
#1 | Geplaatst: 30 sept. 2011 14:19 
Nou, daarnet een onderhoudskarweitje afgerond naar volle tevredenheid.

Ik had de keuze: of naar m'n werk voor een afsluitende dag van een week vol interessante bijeenkomsten/lezingen/workshops. Of thuis wat klusjes doen in het schijnende zonntje...

Nou, dat was niet moeilijk: daarnet de cx500 (de slome slak zoals m'n dochter 'm gedoopt heeft) beknutselt. Effe wat verse olie erin (hoorde ik de slak nu "mmmm, lekker" mompelen?) ook een oliefiltertje (die bout zit àltijd vast). Vanochtend als laatste de spanning de distributieketting bekeken.

Ik hoorde altijd toch wat gerommel in het blok als ik de ketting volgens de methode uit het boekje spande. Daarover was ik dan nooit helemaal gerust. Nu (na geluiden vanaf dit forum) de spanning erop gezet door te voelen wanneer de kleppen worden bediend. Dat is even wat ronddraaien en gevoel krijgen maar dan heb je ook wel door wat er gebeurt. Het is duidelijk te voelen (weerstand bij ronddraaien) wanneer de kleppen worden bediend. Inderdaad lijkt het dan het geval te zijn dat de kettingspanner z'n werk kan doen. Dan de boel weer vastgedraaid, bougies erin, klepdeksel gemonteerd, verschillende kijk-doppen weer erop.

Starten: en super lekker geluid. Dat altijd-wat-rammelende-distributie-geluid is verdwenen. Ik ben helemaal tevreden

Even een rondje om het huis gereden en een stukje de weg op en neer. Klinkt mij als muziek in de oren. Nu ga ik later nog es de stationair mengselverhouding optimaliseren. Volgens mij 'pakt' de motor niet helemaal lekker als ik zeg maar 'vroem-vroem' doe en zou het daaraan welles kunnen liggen.

Dat zien we echter een volgende keer wel weer es.

Zo. Nu es effe wat hout voor de kachel verzorgen (want tja, de winter zal er toch es aan komen

Groeten vanuit een zonovergoten Ruurlo
Stefan

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 sept. 2011 14:30 
Mooi, kijk en zo hoort het.
Loop ook nog even de weerstanden in de bougie doppen na, of liever gezegd verwijder die gewoon.
Dat wil nog wel eens een beter stationair toerental op leveren, en veel beter starten.
Groetjes marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 30 sept. 2011 20:45 
Heey Stefan,

Als je wilt, kunnen we een keer de synchronisatie van de carburateurs meten. Wie weet is daar nog iets te winnen. Ik heb er zo'n apparaatje voor.

Je verhaal hierboven gelezen. Ik begrijp dat je hebt zitten "voelen", maar heb je vervolgens ook nog iets gedáán waardoor het blok niet meer rammelt?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver StefanTollenaar
Gast 
#4 | Geplaatst: 30 sept. 2011 23:35 | Aangepast door: StefanTollenaar 
Ha die JiMi

Nou over synchroniseren... Dat doe ik geheel low-tech met een stuk plastic slang (6 mm) en een flutsje water.
'n Meter of wat slang (is wel zo comfortabel namelijk) vullen met wat water, slanguiteinden op de aansluitpunten van de inlaatspruitstukken, het deel waarin water zit in een mooie bocht hangen zodat je 2 waterkolommen hebt die je kunt vergelijken. Dan, NIET vergeten, een knik in de slang aan 1 uiteinde en... gaan met de banaan (ofwel start de motor). Als-ie eenmaal loopt dan laat je heel voorzichtig de knik wat los totdat je ziet dat de waterkolommen bewegen. Niet teveel loslaten want anders (als de synchronisatie echt knudde is) wordt floep het water uit de slang in het inlaatspruitstuk gezogen waar de laagste druk heerst (dat gaan heel gemakkelijk
Maar als je het wat subtiel aanpakt dan kan ik met de knik in de ene hand en 'n schroevendraaier (lang en dun) in de andere, de boel naar tevredenheid afstellen.
Lijkt mij trouwens wel eens leuk om te checken met 'echte' meters of die afstelling dan wel helemaal goed is?
Je kunt ook (dikke) olie gebruiken in plaats van water. Dat is wat relexter want dan verdwijnt het niet zo heel snel floepsekee in de motor als je wat onhandig knikt met de slang...
Maar ik denk wel es dat water wel ok is omdat het nauwkeuriger zou moeten zijn? Een cm kwik is toch al snel 1 meter water namelijk (of zoiets)? Dus als het met waterkolommen goed staat afgesteld, dan is het zeker voor elkaar in centimers kwik.

En inderdaad 'voelen' zoals je las, maar natuurlijk ook de bout van de spanner losgedraaid want anders valt er zo weinig heen- en weergang te bespeuren!

Truste
Stefan

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 2 okt. 2011 18:42 
Laat maar weten of ik de carbtune een keer moet meebrengen.

Vrgr
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Lekker bezig!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven