Ik heb ongeveer 3 weken geleden mijn hele motor zelf overgespoten en met een dosis gezond geduld en een stuk of 5 motip spuitbussen heb ik de tank, het voor- en achterspatbord van mijn shadow overgespoten.
Een goede vriend van mijn buurman die zelf spuiter is dacht dat ik het bij een spuiter had laten doen.
Ik ben als volgt te werk gegaan, allereest de stickers van de tank gehaald door met een scherp hobbymes een klein stukje blanke lak (voorzichtig) door te snijden aan de rand van de sticker, hierna kon ik de stickers er gewoon af trekken.
Hierna geplamuurd (dit was wel even werk want er zat een behoorlijke deuk in de tank) met 2 componenten polyester plamuur van motip.
Met een schuurklos en schuurpapier korrel 240 de palmuur mooi in de juiste ronding geschuurd (pas wel op dat je niet met korrel 240 de overige delen van de tank raakt want korrel 240 is erg grof). Hierna het grof geschuurde en inmiddels mooi ronde deel opnieuw geplamuurd om de groffe schuurstrepen glad te maken. Hierna begint het echte schuurwerk, ik heb met een stugge spons waar ik waterproof schuurpapier met korrel 1200 (1200 korreltjes per vierkante centimeter) omheen heb gevouwen de hele tank glad geschuurd (nat schuren natuurlijk), het met plamuur bijgewerkte deel was wel veel werk om goed glad en strak te krijgen maar dan heb je ook wat.
Om te bepalen of het geplamuurde deel wel goed strak is voel je met je fingertoppen over het oppervlak, op deze manier voel je iedere oneffenheid.
Hierna heb ik de tank meegenomen naar een spuiter om te vragen wat het daar zou gaan kosten, en schrik niet compleet spuitklaar aangeleverd zou me dat toch nog gauw tussen de 200 en 250 euro gaan kosten indien ik ook de spatborden zou laten meespuiten zou me de hele grap zo'n 400 euro gaan kosten.
Dus zelf maar een paar motip spuitbussen gekocht en aan de slag gegaan. Aan de onderkant van de tank heb ik een M12 moer geplakt met behulp van een lijmpistool, in deze moer heb ik dan weer een houten steel gestoken die in een bankschroef geklemt zat zodat ik de tank kon draaien tijdens het spuit en tevens bij de onderrand van de tank kon komen.
Na de eertse keer spuiten had ik inderdaad een sinasappel effect, dit was echter te wijten aan te dun spuiten, de hele handel opnieuw geschuurd met waterproof schuurpapier korrel 1200 (niet groffer gebruiken dan zie je achteraf de schuurkrassen) en opnieuw gespoten maar dan in wat dikkere lagen waarbij je meteen kunt zien dat oppervlak mooi dicht vloeit.
En zie daar een perfect gespoten tank.
Toen de hele zaak goed droog was bleek er echter een heeeeeel klein zakkertje in te zitten, dit heb ik heel voorzichtig met korrel 1200 schuurpapier weggeschuurd en daarna met Wax-polish opgepoetst zodat je er nu echt niets meer van ziet.
Nadat ik op de tank had geoefend waren de spatborden echt een koud kunstje en was ik voor het spuiten van de hele motor ca. 50 euro kwijt i.p.v. 400 euro bij een spuiter.
Veel succes, Franky4fun |