Hoi Rupert,
dank je voor je uitvoerige uitleg. Ik zal dat eens moeten proberen.
Maar wat denk jij over de zeer hoge weerstand van de (donker) blauwe draad icm met de groene?(zie helemaal boven) Kan dat een fout zijn in mijn boek? (schijnt vaker voor te komen). Ik heb een boek van Mansur Darlington (uitgeverij Peters). Ik heb vandaag ook nog eens gemeten VOOR mijn soldeerpunt, en ook daar is de weerstand zo hoog, en kan verder geen breuk in de draden ontdekken. Ik heb ook een tweede hands CDI waarvan de kleur niet meer te zien is door lichte corrosie van buitenaf en een tweedehands spanningswisselaar en startrelais, waarvan ik de werking ook niet heb kunnen zien (los meegekregen) Ik ben een redelijke leek op electronica gebied, dus kan alleen maar als een aap te stekers van de multimeter tegen de juiste kleurtjes houden en lezen wat het apparaatje roept.
Ik heb wel de test uit het boek gedaan van de vervroegingsspoelen:
lichtblauw/wit met aarde aan frame
oranje/wit met aarde aan frame
Beide meetwaarden lagen tussen de opgegeven 185 en 225 Ohm nl. resp 216 en 209 Ohm.
De vonken die er zijn zijn redelijk goed, in elk geval genoeg om naverbranding te genereren.
Dan nog wat vragen:
Kan jij vertellen wat de blauwe nou echt voor weerstand moet geven icm de groene?
Het feit dat hij vonkt, wil dat dan per definitie zeggen dat de CDI goed is?
Het feit dat er licht is, de knippers en de claxon het doen, zegt dat iets over de spanningswisselaar?
Het startrelais geloof ik wel, de startmotor gaat rond.
De groene geeft trouwens op diverse punten op het frame 0,00 of 0,01 Ohm aan op standje 2K Ohm, dus dat lijkt me goed?
Hmm, weer stof tot nadenken dus....
Groeten,
Ray (die electronica al net zo onvoorspelbaar en ondoorzichtig vindt als vrouwen dat zijn...) |