Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Gesloten remschijf vervangen voor open

 
Schrijver pjotter

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 4 nov. 2011 23:47 
Het kopje zegt het al.
Kan ik mijn schijven vervangen voor open schijven.
En is er verschil in remdruk/kracht tussen gesloten en open schijven.
Of staat het alleen maar leuk/ stoer.

Adiõs Globentr(pj)otter
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 5 nov. 2011 08:51 | Aangepast door: A Koopmans 
Hoi Pjot,

Uit mijn technisch inzicht is de open schijf alleen ontstaan omdat je daar minder last hebt van vuil wat er zich tussen de schijf en de blokken bevind omdat de open schijf zich beter reinigt
bij vocht schijnen ze de rem capaciteit wel te verbeteren (omdat het water sneller word afgevoerd door de gaten in de remschijf)
de remdruk oefen je uit met de knijpkracht van je handel is dus maar net hoe hard je knijpt
De vlakte druk tussen de schijf en de blokken moet bij open schijven hoger zijn omdat het aanraakings vlak kleiner is
Wat heel belangrijk is , is dat de schijven niet slingeren (dit gaat echt om honderste milimeters) want als ze dat wel doen creeer je te veel ruimte tussen de schijf en de remblokken en moet je voor hij gaat remmen een te grote afstand overbruggen voor de rem zijn werk gaat doen en ook gaat hij dan stotteren in zijn rem

als mijn denkwijze verkeerd is
zie of hoor ik dat wel

gr A koopmans

Schrijver Dre67
Gast 
#3 | Geplaatst: 5 nov. 2011 11:12 
Heren,

Even mijn visie,

Open schijven zijn voornamelijk voor een betere vuil afvoer en extra koeling.
Bij open schijven word niet alleen van buiten gekoeld maar ook tussen de schijven wat de warmte afvoer verbeterd en dus een behoud voor je blokken is.
Dit is echter alleen bij zwaardere motoren van toepassing, die dus voornamelijk van hoge snijlheid terug moeten.
Voor een CX is dit niet echt noodzakelijk.
Lijkt natuurlijk wel mooi.
Da zie maar eens dat je er passende schijven en klauwen op krijgt.
Ik denk dat daar de schoen gaat knellen.
Om een optimale remkracht te krijgen zou ik de klauwen en de schijvan met een dubbele cilinder nemen en dan natuurlijk staalflex leidingen.
En zorg er voor dat je hoofd rem cilinder de optimale druk geeft.
Denk je dat die te weinig geeft doe er dan een revisie setje in en maak hem eens goed schoon.
In de andere volgorde natruurlijk.
Dat slingeren van de schijf heeft bij bijde het zelfde gevolg.
Heb je een slag van 0,02 mm er in zitten zal de afstand blok en schijf bij alle twee het zelfde zijn.
Het enige verschil is dat de open schijf dikker is.

Bij het niet eens zijn van mijn visie hoor ik dit graag.

Gr, Dré

Schrijver theojansen
Gast 
#4 | Geplaatst: 5 nov. 2011 11:46 
Pjotter, de meeste gewone auto's hebben ook dichte schijven.
Het is dan ook vaak een vieze boel achter de mooie velgen.
Ik denk dus dat het weinig of geen verschil in remkracht zal opleveren. Belangrijker is een uitgebreide revisie en nieuwe leidingen, zoals Dre eerder al zei.
Groetjes, theoj

Schrijver udent

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 5 nov. 2011 21:07 
het enige wat het voordeel is, is het gewicht
Gr Theo
theo cx ds

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 nov. 2011 21:17 
Dit is dus een duidelijk verhaal. mocht er nog iemand een mening hebben dan hoor ik het graag.

Voor diegene die een mening hebben gegeven, mijn dank.

Globentr(pj)otter
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver Arcath
Gast 
#7 | Geplaatst: 5 nov. 2011 22:21 | Aangepast door: Arcath 
De gaten zijn inderdaad bedoeld voor betere afvoer van water en vuil. tevens zou het iets helpen met koeling van de schijven.

het is mogelijk zelf gaten in je schijven te boren, laten boren (of waterjet). Zolang je maar voldoende vlees laat staan en de gaten niet te groot maakt, anders gaan de blokken "happen"

wat betreft rem capaciteit zul je er echter niets van merken.

als je echt verbeterde remcapaciteit wilt hebben bij een cx/gl zul je je remsysteem moeten nalopen of in zijn geheel vervangen door bijv. een Bol'dor systeem + schijven. en eventueel een schijf achter plaatsen als je handig bent^^

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 6 nov. 2011 11:32 
Ik weet dat ik mijn remleiding moet vervangen. ik moet redelijk ver inknijpen om remkracht te krijgen. staalflex is indeze de oplossing maar vind ik erg duur.
Maar gezien de zon en temp in spanje geeft het te denken wat wijsheid is.

Achter een schijf zetten zal wel kunnen maar dan haal je wel het cachè weg van de CX.

Adiõs Globentr(pj)otter
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver Arcath
Gast 
#9 | Geplaatst: 6 nov. 2011 11:46 
tsjah, als je dan de cx de cx wil laten. is de weinige keus die je hebt het remsysteem nakijken.

remcylinder en remklauwen reviseren en nieuwe remleidingen.

als je geen staalflex leidingen wilt, zul je ook met gewone rubber leidingen een verbetering merken. nadeel is dat ze gewoonweg minder lang mee gaan en dus in de loop van de tijd kunnen gaan uitzetten wat de remdruk in de slang opneemt ipv in de klauw.

uiteindelijk ben je met staalflex leidingen beter en goedkoper uit dan andere schijven etc. monteren.

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 6 nov. 2011 20:56 
Ik heb laatst ook stalen remleidingen van Hel gemonteerd op mijn CX. Een wereld van verschil!
Voor de CX500 heb je ze voor onveer 115 euro. (klik HIER)
Gaten in de schijf helpen naar mijn idee niet om de remkracht te verbeteren. Het ziet er wel leuk uit!
In Vechta heb ik het wel gezien bij een CX 500.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 9 nov. 2011 09:45 | Aangepast door: ejfrolich 
Staalflex duur?
Het is maar net hoe je dat bekijkt. Ik heb mijn systeem vervangen voor staalflex. Dat koste iets van 125 euri's (bij de lokale dealer op maat laten maken). Ik vind die prijs afgezet tegen wat het heeft opgeleverd niet duur. Ik heb nu een veel beter doseerbare rem die ook nog eens knal hard is. Geen verlies meer in de oude rubber leidingen dus. Het remt zo veel beter dan vroeger.

Probeer eerst dit en kijk daarna of geventileerd nog iets zou kunnen toevoegen...

Ik zou willen zeggen dat het voor mij de beste upgrade is die ik heb gedaan aan mijn CX, goedkoper dan mijn valbeugels...
CX500A 1979

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Gesloten remschijf vervangen voor open

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven