Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Hoog of laag ?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 23 nov. 2011 22:20 | Aangepast door: Hansv 
Binnenkort breekt de winter weer aan, de hollandse winteer dus. Dat gaat gepaard met sneeuw, kou, en ijzel. En natuurlijk met strooigoed... euh,.. strooiwagens. En dus pekel, en dus gaat mijn trouwe Rode Rakker een paar maandjes (zo kort mogelijk) in de winterslaap.

Nou is er ooit ergens gezegd: winterstalling? Dan verse olie erin, veel beter.

Nou is Teus, mijn vaste motorman, er mee gestopt wegens ziekte, dus zit ik even zonder betrouwbaar adres/advies.

Dus wat doe ik? Ik ga naar de plaatselijke motorboer, koop een paar liter olie Motul, 10W40 JASO MA , en een nieuw <edit>olie</edit>filter.

En nou klopt er naar mijn gevoel iets niet. Het filter lijkt me een heel erg stuk te laag, of te kort, als je 't op z'n kant zet. Het zakt diep in het (reserve) oliefilterhuis weg. En volgens mij hoort zo'n filter ongeveer tot aan de rand van het huis te komen.

Ja, zegt motorboer, met die grote veer blijft alles op z'n plaats. En inderdaad staat op het doosje "CX500" maar toch.... vertrouw ik het niet..

Wie spreekt hier een woordje over mee? Hoe hoog is dat ding bijv.?

Harmony,
Hans
( die al vaker een olie filter heeft geplaatst en het gevoel heeft dat dit toch anders is, maar het niet helemaal weet.)

PS
Bedankt Frans, foutje....
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 23 nov. 2011 22:43 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Hans,

bij mij komen de oliefilters inderdaad tot zo net onder de rand, lagere heb ik nooit gezien. Een nieuw filter in de eigen voorraad (Champion X304, herkomst Louis) is 45,5 mm hoog en dat lijkt me normaal.

Wel heb ik eens iets hogere gehad, en dat gaf problemen, die kwamen er licht ingedrukt weer uit. Toen heb ik het eens nagemeten, en met een filter dat net onder de rand komt (de normale dus) zit de veer helemaal ingedrukt. Een ietsje (= paar mm) lager zou dus kunnen, maar met veel lager krijg je te weinig veerspanning denk ik.

Nagekomen : ik lees je bericht net nog eens, en je zegt een luchtfilter gekocht te hebben. Knap hoor, dat je dat in een oliefilterhuis krijgt Maar ik neem aan dat je (ook) een oliefilter gekocht hebt.

Ook aardig en informatief deze Athena (van de pakkingsets pagina.

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 nov. 2011 13:05 
dat met die olie filter is zelf heel goed te beredeneren.
Dus beste Hans, pak filter in de hand, en de olie filter bout.

En nu komt het. Bestudeer deze bout eens. Er zit een overdruk fentiel in.
Druk je filter er nu eens over die bout heen, dan zie je vanzelf of het klopt. Maak eventueel wat markeringen op die bout, en dan weet je dus waar die filter hoord te zitten. Dan snap je ook dat er meer gaatjes in de filterbout zitten dan je op eerste instantie zou verwachten.

Bij montage gaat er eerst een veer in het oliefilterhuis, over de oliefilterbout.
Dan een mooie stalen drukring. Dan pas de oliefilter.

Deze steekt vaak iets uit voor montage, en tijdens montage moet die filter op zijn plek komen.

Filter moet aan drukken door de veer op het passtuk van de voor deksel.
En dan zit het goed.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Nog een tip. Tijdesn de winter probeerd menig één zijn motorfiets even stationair te laten draaien. Zeg maar even warm lopen.
Laat dat achter wegen. Pas starten als je meer dan 10 kilometer gaat rijden.
Uit ervaring weet ik dat het beter is om het blok de hele winter te laten staan.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Hoog of laag ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven