Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Spontaan (iets) verlies koelvloeistof

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 10 jan. 2012 17:11 
Vandaag had ik (net als gister) zo'n
40km gereden toen ik stopte om mijn
bandenspanning te controleren.
Na dat ik mijn motor uit gezet had rook
ik de specifieke lucht van koelvloeistof
op de hete balanspot.
ik zag het idd lekken maar kon niet
achterhalen waar het vandaan kwam.
Het chrome pijpje in het blok was droog en ook onder de motor (bij de pakking van de koelwaterpomp) geen
lekkage.

Ik heb wat koelvloeistof bij gevuld en ben de laatste kilometers naar huis gereden.

onderweg "drupte" het nog wel wat maar niet noemenswaardig.
Heeft iemand zo iets eerder mee gemaakt, of weet iemand waar het aan zou kunnen liggen.

Adiõs Globentr(pj)otter (die nu toch echt niet op problemen zit te wachten)
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 10 jan. 2012 18:02 | Aangepast door: theojansen 
Ik gok dat de waterpompkeerring aan de beurt is. Soms helpt het wel eens om het koelsysteem van verse koelvloeistof te voorzien, maar als het aanhoud en het koelwaterverlies wordt groter, dan moet je toch de keerkring vervangen. Verder kan de radiator natuurlijk lekken.
(je hebt toch niet onlangs aan de motor gesleuteld en de slangklemmen niet vast genoeg gedraaid?)
We horen wel weer wat je bevindingen zijn, sterkte ermee!
Groet, theoj

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 10 jan. 2012 18:28 | Aangepast door: pjotter 
Hoe lang gaat een waterpompkering mee dan? Als we spreken over de
waterpompseal (achter de vin van de pomp)dan heb ik die +/- 4 jaar geleden vervangen.

Gesleuteld is er niet dus geen vergeten slangklem.
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 10 jan. 2012 18:52 | Aangepast door: pjotter 
pijl geeft aan waar ik koelvloeistof zag lekken.
lekkage
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver toto

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 10 jan. 2012 19:42 
Dan upload je je pheauteau op tinypic.nl en zet de link bij je berichtje. Ff wennen maar wel effectief.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver norby
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 10 jan. 2012 23:31 
Pjotter,
ik heb zelf een keer de dunne koelvloeistofslang lek gehad, er zat een klein scheurtje in en deze iets korter gemaakt daarna probleem over. Deze zit dus ook vlak bij die plek.....
dus dat kan het ook zijn. gr norbert
nb

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 11 jan. 2012 00:10 | Aangepast door: pjotter 
@ norbert.
Op die plek (waar het lekte) heb ik geen slang maar een chrome buis, en die was droog.
Maar bedankt voor de tip.

Heb wel een tip van schoonmoeders (die totaal geen verstand van motoren heeft) Kan ook het expansievat zijn.
als daar een gaatje of haarscheurtje in
zit en druk op bouwd, spuit het er uit.

Globentr(pj)otter
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver theojansen
Gast 
#8 | Geplaatst: 11 jan. 2012 11:03 | Aangepast door: theojansen 
Waar precies heb je die koelvloeistof zien lekken Pjotter?
Mail me anders even die foto van jouw, dan zet ik hem op de site. http://home.tiscali.nl/versteegt/motor/jr0910/seal.html
Kijk anders ook eens op de site van Hansv, zie de link hierboven.
theoj
(slimme schoonmoeder hoor!)

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 11 jan. 2012 13:17 
Zie foto boven.

En de waterpompseal heb ik +/- 4 jaar geleden vervangen. Hoe lang gaan die mee??


heb bij gevuld en tijdens het rijden alleen nog een paar drup gezien.
Dus niet zo veel als in eerste instantie.
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 11 jan. 2012 14:47 | Aangepast door: JiMi 
Dat water komt gewoon uit het weeping hole, als je het mij vraagt. Het weeping hole zit pal boven het horizontale plateau v/h achterdeksel. Dat is net rechts van de door jou getekende pijl. Dan is inderdaad de waterpompkeerring de oorzaak.
Of ehhh.... kan het waterpompdeksel misschien spontaan gaan lekken na verloop van tijd? Dat zou dan ook een oorzaak kunnen zijn. Kweetniet of dat wel eens voorkomt. In dat geval zou je kunnen volstaan met het vervangen van de afdichtring van het waterpompdekseltje.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver theojansen
Gast 
#11 | Geplaatst: 11 jan. 2012 15:10 | Aangepast door: theojansen 
Nu zie je foto ook.
Het kan ook de afdichtring van de waterpijp in het pomphuis zijn. Honda heeft daar een gemodificeerde ring voor gemaakt. ( die lekt nooit meer)
Hoeveel water moest je eigelijk bijvullen?
Ben nu weer benieuwd naar je volgende post.
Theoj

'nieuwe' afdichting
'nieuwe' afdichting
Verwijder bestand #1

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 11 jan. 2012 15:37 | Aangepast door: pjotter 
Uhhhhh (schaam) tussen wat ik bij moest vullen en wat er uit is gelopen is een groot verschil. (niet gecontrolleerd)
hij stond op minimum dus moest best wat bij. wat er uit is gelopen is minder
dan een 1/4 of 1/5 van wat ik er in heb gegooid.
En voor de goede orde, ik vul nooit bij met water.

Globentr(pj)otter (zou ik dan toch eens mazzel hebben?)
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver theojansen
Gast 
#13 | Geplaatst: 11 jan. 2012 15:51 | Aangepast door: theojansen 
Ik bedoelde natuurlijk ook koelvloeistof!
O.K. dat is wel behoorlijk veel.
Ik vrees toch dat je helaas opnieuw een nieuwe waterpompkeerring moet plaatsen. Het is soms de rubber 'kous' om de veer die dan lek is. Het water loopt dan zoals Jimmy zei uit de 'weeping hole'.
Hoe dan ook je zal er iets aan moeten doen. theoj
(als je CX op de zijstandaard zet, zie je achterop het blok niet zoveel, maar loopt het zoals bij jou op de foto)

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 11 jan. 2012 18:17 
Begrijp je laatste vraag niet. hoe loopt wat bij mij op de foto. dit is mijn motor op de foto. en de koelvloeistof liep aan de achterkant van het blok.

Dat ik wat moet doen is duidelijk maar kan ik er nog 15km mee rijden naar een garage.
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 11 jan. 2012 19:00 
Pjotter,

Meestal loopt de koelvloeistof aan de zijkant van het blok weg (de foto op mijn site) . Ik denk dat je CX last heeft van een verstopte 'weeping hole' , en dat hij aan de beurt is voor een nieuiwe keerring/seal. Het is minder de leeftijd als de verreden kilometers. En daarvan kun je aardig meepraten.

Ik heb dit samen met Theo J eens in totaal vier uurtjes gedaan. Uurtje eronderuit, twee uurtjes sleutelen, schoonmaken, en een uurtje weer in elkaar zetten. Moet je wel alle pakkingen e.d. hebben natuurlijk.

Het 'weeping hole' kan dicht zitten door vuil, stof en wat dan ook. Op de Rakker was het echt dicht geslibt, en war daarachter zat was ook niet al te veel meer waard.

Wat betreft de te rijden afstand... 't Is een CX, een paar honderd kan vast nog wel, maar duizend, nee, dat lijkt me wat te veeel worden.

Harmony,
Hans.
( wil wel helpen... maar plaats en tijd? )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Spontaan (iets) verlies koelvloeistof

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven