Het hoeft niet zo te zijn dat een lekke waterpompseal ook gelijk lekkage van koelvloeistof tot gevolg heeft.
Een lek kan zich ook manifesteren doordat het koelsysteem geen (over)druk meer opbouwt (om het kookpunt van de koelvloeistof te verhogen).
Dat kun je zien doordat bij warme motor het koelvloeistofnivo niet beduidend hoger staat in het reservoir dan bij koude motor. Ernstig is dit niet, alleen bij heel heet weer loopt de temperatuur meer op. Mijn woon-werk CX heeft dit 'ongemakje' al meer dan 20.000 km.
Lekkage uit het afwateringsgaatje is ook niet zo erg (systeem bouwt eveneens geen overdurk op) omdat de remedie regelmatig bijvullen is; olie in de koelvloeistof is ernstiger en heel ernstig is koelvloeistof in de olie (de olie in het blok slaat dan 'wit' uit).
In beide laatste (m.n. de laatste)gevallen niet doorrijden en ogenblikkelijk de seal vervangen.
In ieder geval zou ik daar aan voorafgaande eerst eens de koelvloeistof verversen (moet eigenlijk elke 2 jaar); het komt voor dat de lekkage uit het afwateringsgaatje stopt.
Succes,
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.