Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Bougie scheef

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 8 maart 2012 21:42 | Aangepast door: Hansv 
Je zou het bijna niet geloven, maar het kan. Het is mogelijk, om met een heleboel kracht, kennelijk, de bougie er scheef in te draaien. Hoe ik dat weet?
Ik heb 'em er net uitgedraait.

De nieuwe aanwinst heeft wat ontstekings problemen rechts. Eerst maar eens de boiugie eruit, voordat ik aan andere dingen begin. Bougie sleutel erop en ...... niets.
Muur en muur vast. Met heel veel kracht, bijna meer als ik durf te gebruiken, ja, iets gaat 'ie los.
Het heeft minstens een half uur geduurt voordat ik de bougie, steeds een kwart slag draaien, en dan weer opnieuw de sleuten verdraaien, en weer een kwart slag draaien, er uit had. En zwaar dat het ging !!
En toen was ook duidelijk waarom het ding zo vast had gezeten. Volgens mij is 'ie er gewoon scheef ingedraait.
bougie

Bij doormeten gaf de bougie een weerstand van 7,13 K, en da's wat hoog. Het lukte niet om een andere, een X24ES-U , in plaats van de zojuist eruitgehaalde 24ESR-U, recht er in te draaien. Dan maar iets scheef. De laatste halve centimeter begon al erg zwaar te gaan, dus maar stoppen voordat ik meer sloop.
Maar toch ....
Accu erin, en even kijken wat er gebeurt.
Motor start, met een mooi geluid, en zowel links als rechts worden de uitlaat bochten warm. Beide cilinders doen het !

Maar wat is nu wijsheid ?. Bougie er met geweld verder indraaien ? 'k Denk het niet. Een andere optie is natuurlijk om de kop te vervangen......

Harmony,
Hans.
( met zorgen aan z'n kop )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 maart 2012 23:21 
Hans,

dat wordt een andere cylinderkop of een helicoil in deze, maar er af zal moeten. Als je er nu een bougie indraait heb je goede kans dat die later afgeschoten wordt. Was ooit een bekend 2CV kwaaltje ...

succes en als je een verse (cylinder ) kop nodig hebt moeten we eens in de voorraad kijken,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 maart 2012 23:30 | Aangepast door: JiMi 
Op de foto zie ik dat 4 van de 10 "wikkelingen" (is dat een woord?) beschadigd zijn.

Daarom is het misschien een idee om de laaste 4 wikkelingen van de nieuwe bougie volledig weg te vijlen zodat je hem makkelijk helemaal in de cylinder kunt draaien? Met 6 resterende wikkelingen heb je vast nog wel voldoende vlees waardoor de bougie stevig op zijn plaats blijft.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 maart 2012 00:34 
Hans ik heb nog wel een kop liggen dus als je hem hebben wil moet je dat maar even laten weten.

Gr. Luc

(Als je wat maakt, maak het dan meteen goed.)
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver dirk413
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 maart 2012 01:33 
je kunt ook een tap door de schroefdraad draaien, wel zou ikdat van de "andere"kant doen. van binnen uit dus..
je zult daarvoor de kop er af moeten halen.
4 van de 10 wikkelingen beschadigd zou volgens mij moeten kunnen.
maar als ik me goed herinder zat er ook een extra blok bij de cx..
groet en succes

dirk

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 maart 2012 10:30 
Hans
ga voor een andere kop.
Gelijk even de kleppen slijpen en hoedjes vernieuwen.
Of met andere woorden pak het gelijk goed aan.
Daarna even de compressie meten.
Andre uit den helder
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 9 maart 2012 15:20 | Aangepast door: Hansv 
Het is niet dat de draad van de bougie is weggeslepen, nee, de draad van de (aluminium) kop zit in de groeven van de bougie-draad.

Het zal dus een kop-wissel moeten worden. Komt goed uit, want het probleempje met de rem heb ik ook nog niet boven wate---euh, de remolie.
Waar zit dat terugloop gaatje? ongeveer precies?

En wat beterft het boodschappenlijstje:
Ik heb inderdaad een extra blok staan, maar om daar nu direct aan te gaan slopen...

Dus
1 cilinderkop rechts
1 pakking voor cilinderkop rechts
1 o-ring 8,8x1,9
Verder nog iets??

En wat betreft de suggestie om ook maar 'even' de kleppen te slijpen en hoedjes te vernieuwen....
Nou nee, dat broodje kaas heb ik nog niet gegeten....


Harmony,
Hans
( geen haast, ik heb er nog eentje die het wel doet )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 9 maart 2012 21:34 
Hans,

het kleine gaatje onderin de cylinder zit gezien vanaf het "grote" gat een klein stukje richting de slangaansluiting. Mogelijk moet je dat plaatje onderin losmaken om het te zien of zelfs de hele rempot er af halen. En als je het potje er af haalt heb je minstens zo'n nieuwe O-ring nodig en die zijn duur en lastig te krijgen .....

In ieder geval eerst even kijken of het nodig is, dat is het geval wanneer de remmen loskomen wanneer je zelf de druk weg maakt door eenslang los te maken of een ontluchting open te draaien.

groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Bougie scheef

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven