Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Hoofdremcilinder

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 10 maart 2012 23:19 
Nu ik een tweede CX heb, die ik minimaal in een rijdende staat wil terugbrengen (gaat vast wel lukken) kom ik een aantal dingen tegen die ik nog niet eerder bij het handje heb gehad.

Zo ook vastzittende remmen. Na het inknijpen van de voorrem, staan de remmen muurvast. Frans wees me er op dat dit kan kliggen aan een verstopt /vervuild terugloop gaatje. en het heeft daar alle schijn van.

Reparatie is mogelijk, maar bepaalde onderdelen, zoals een ring onder het potje, zijn bijna niet meer te krijgen.

Zoekend op internet kwam ik uit bij CMSNL. En omdat ik toch dingen anders doe als anderen keek ik ook bij een CB550. Ook daar geen onderdelen voor een honda rem-toestand.

Maar wel een "Non OEM replacement" een niet standaard maar wel functioneel reserve onderdeel. De vraag is weet iemand of het past ? Voor slechts 39,50 een nieuw stop-ding op je fiets.......

En tenslotte is er ook "Non OEM replacement" CDI, en "Non OEM replacement" bobines, en..... etc. Dus waarom niet?

Deze hier dus

Geeft misschien een helehoop minder gedoe, met diverse onderdelen, dingen die bijna niet te vinden zijn etc .

Harmony,
Hans.
( heeft wel vaker "brain-waves" - best wel lastig )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 11 maart 2012 11:17 | Aangepast door: A Koopmans 
Hoi Hans,

Dat de remmen muurvast staan hoeft niet perse aan de hoofdremcilinder te liggen
het kan ook zijn door oxidatie in de remcilinder bij de rem zelf (dat witte spul van aluminium)gewoon de remschoenen loshalen en voorzichtig de zuigers naar buiten persen
goed schoonmaken tot alles weer soepel loopt en met wat vet voorzichtig weer samen stellen (let op geen vet of vette handen aan de remblokken zelf) alleen achter de remblokken wat kopervet
let ook op de kleine plaatjes die er voor zorgen dat de remblokken niet in de remklauw slaan daar mag ook wat kopervet blijven ze gelijk op hun plek zitten

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 11 maart 2012 13:25 
Als ik het goed heb (gebeurt wel eens) dan zit het zo;
Als de remmen vast slaan na inknijpen van de hoofdrem(cilinder) en zich weer lossen als de druk weggehaald wordt door de ontluchting open te draaien, of een remslang iets te lossen, dan is de retourleiding (het keine gaatje in de rempomp) verstopt.
Toch?
En dan moet de hoofdremcilinder uit elkaar en dan is de afdicht-ring voor het potje niet meer te krijgen en dan....
Nou ja, zoiets dus

Harmony,
Hans.
( weet dat 'ie niet alles weet )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 maart 2012 13:54 
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met de eurosport. verschil daar is dat er een ander type rempot op zit. Bij mij was het gaatje ook verstopt en dat heb ik vrij kunnen maken door er een "haar" van een staalbostel in te drukken. Daarna kon ik meteen zien dat de vloeistof terug het potje in gedrukt werd.

Nu weet ik dus niet of dat retour gaatje te bereiken is bij een potje van de A. Zover heb ik die nog nooit los hoeven halen. Ik heb er ook geen liggen om te zien waar dat gat zit.
Als het plaatje los geschroefd wordt in het potje kun je misschien het retourgaatje weer vrij maken.

Hopelijkdat iemand anders hier meer licht op kan werpen.

Maar voor mij klopt jouw verhaal tot zo ver. Als jij de druk weghaalt met de ontluchtingsnippel of het loshalen van een slang en de rem komt meteen vrij. heb je geen reour naar het reservoir, in iedergeval te langzaam.

Cosmar
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 maart 2012 22:11 | Aangepast door: Hansv 
Ik denk dat ik maar eens ga olie verversen. 't Spul wat er nu inzit is erg oud, troebel en vuil. Na wat gepeuter is het iets beter geworden. De remmen blijven niet meer steken, maar echt soepel gaat het ook niet. Dus: rem-olie verversen.Even zoeken wat er in moet.
DOT 4 moet er geloof ik in.

Harmony,
Hans.
( stoppen is goed , maar je wilt ook weer eens verder gaan..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 11 maart 2012 22:53 
Volgens mijn Peters moet er DOT 3 in. Ik heb er zelf iets in dat heet "DOT 3 / 4".
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 12 maart 2012 19:47 
Reparatie is mogelijk, maar bepaalde onderdelen, zoals een ring onder het potje, zijn bijna niet meer te krijgen.

Hans, voor de specificaties van de ring onder het potje zie DIT topic.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Hoofdremcilinder

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven