Goed, zoals misschien bekend ben ik aan de 650 geraakt, om precies te zijn aan een GL650 met een 650C blok. Tot zo ver prima, loopt goed.
Alles netjes z'n onderhoud gegeven, inclusief kleppen stellen volgens het boekje. Koppen van de stelboutjes zagen er goed uit, niet veel speling op de tuimelaars zelf te voelen, prima.
Maar toch, herrie van de kleppen. Goede gestelde kleppen hoor je net ritselen als het blok warm is, deze rammelden echt maar blok liep goed. (en neem voor nu even aan dat ik weet hoe je CX kleppen stelt en dat ik het goede gereedschap heb, heb het vaker gedaan)
Dus : ik snap dat niet, nog eens superprecies gesteld, maar werd niets beter. Nagevraagd bij andere 650-rijders, die rammelen schijnbaar ook nogal.
Nog eens kijken, en nog eens, en nog eens, en dan .. valt op dat een uitlaatklep ineens los aanvoelt. Maatje 0.15mm past er los tussen ? Huh?? Hoe staat die krusas nu eigenlijk?
Om een lang verhaal kort te maken : blijkt dat als op dezelfde cylinder inlaat vol open staat, speling op de uitlaatkleppen veel groter is dan als door mij netjes ingesteld op TDC compressie, en andersom inlaat ruim als uitlaat open. Links en rechts vertonen dat
Kennelijk drukken de open kleppen speling weg ergens. Dan maar op die punten kleppen op 0.10 (in) en 0.12 (uit) gesteld (koud). En ja hoor, loopt ineens veel stiller. Kleppen nog wel goed hoorbaar maar het is nou eenmaal geen nieuw blok, prima.
Vraag : herkent iemand dat ? Of nog beter, kan iemand dat uitleggen?
Het kan natuurlijk iets als teveel speling op de nokkenas lagers zijn of zo, maar dan nog snap ik t niet. Alle uitleg welkom!
groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰