Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Donderslag extra

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 31 maart 2012 18:56 | Aangepast door: Hansv 
Nou....

Vorige week vrijdag een testrondje gemaakt met de gerepareerde Zwarte Zwerver. Thuis gekomen weer weggezet, en pas vandaag weer eens naar gekeken.

De temperatuur meter van de zwarte deed het niet. Vanmorgen alles getest, en alles in orde. Maar dacht ik, had ik nou wel voldoende koelvloeistof erbij gedaan. Nee dus.

Bijgevuld. Even de KillSwitch aangezet, en heel even laten doorlopen op de startmotor.
KillSwitch terug gezet, klaar.

Mooi. Zou de temperatuurmeter nu werken? De beste manier daarvoor is : Starten, en een test rondje maken.
Pak aan, helm op, starten.

Nee dus. Startmotor draait gewillig rond, maar niks. Accu vervangen door die van de "Rakker". Niets. Bougies wel drijfnat. Links schoongemaakt, start: niets, rechts schoongemaak, startt: niets
Maar na een heel tijd heen en weer proberen ineens 'BENG!!' en verder niets. Een donderslag extra was er niets bij en mijn oren tuutten ervan.

Heeft iemand enig idee? Bij de eerste pogingen al verzopen? en de rest een gevolg daarvan?

De accu van de "Zwerver" staat nu weer aan de Optimate, verse krachten op te doen. De accu van de "Rakker" is weer terug geplaatst, en ik heb een 12-15 km gereden om een beetje weer bij te laden.

Maar wat er nou aan de hand is?

Harmony,
Hans.
( mensenlief, wat een knal was dat )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 31 maart 2012 19:46 
Hoi Hans

Die grote beng is benzine luchtmengsel die opgehoopt is in de uitlaat en dan ineens tot ontbranding komt
en dat kan behoorlijk knallen
Misschien overbodig maar heb je de weerstanden uit de bougi doppen gehaald
en even de weerstand na gemeten
het lijkt of hij toch geen regelmatige vonk krijgt

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 31 maart 2012 19:50 
Even meedenken, je probeert te starten maar de motor slaat niet aan. Er komt wel benzine in de verbrandingsruimte, want de bougies zijn nat. Je blijft proberen maar er is geen vonk. Wel een ideaal mengsel van zuurstof en de vluchtige stoffen uit de benzine. Dan is er toch een vonk(je) en het ideale mengsel ontploft. Beng!
Ik denk dat je een probleem met de ontsteking hebt. Draadbreuk? Vervuilde contacten? Succes met zoeken.
Marcel
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver udent

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 31 maart 2012 20:22 
Hans , je ontsteking is niet goed, wel veel mengsel benzine in de uitlaten, dus als ie dan een keer vonkt, komt zo'n knal.
Wat er aan de ontsteking mankeert kan ik zo niet zeggen, maar wel weet ik waarom je Temp het niet doet.
Er moet water aan de voeler staan, anders geeft de sensor niet de juiste waarde. Als het water eraf is geweest, kun je het beste bij het vullen, de sensor eruit draaien, vullen tot daar water komt dan pas sensor erin , anders blijft er een luchtbel.
Je kunt ook een bochtje losschroeven, een paar slagen los op de cilinderkop, dan hoef je niet weer de tank eraf te halen. Als het bochtje los is en alle lucht eruit, dan doet de temp het ook.
Gr Theo.
theo cx ds

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 31 maart 2012 20:38 
Dodeman knop maakt geen goed contact? Daar heb je immers mee "gespeeld".

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 31 maart 2012 21:07 
@Erik,
Ik heb zelfs de zwart-witte draad onder het zadel losgehad.

@Theo
Dat was precies wat ik ook dacht. te laag nivo van koelvloeistof. 'k Zal morgen nog eens wat 'ontluchten via rechts, daar zit thet bochtje op de kop toch gewoon vast, en niet 'al-jaren-veel-te-vast' vast.

@Marcel.
Hij deed het vorige week gewoon goed. Toch raar dat de ontsteking het dan in eens af laat weten. Maar 't kan de CDI zijn. Ik zal een andere proberen. Er liggen er hier nog twee.

@Arnold.
DE weerstanden zijn waarschijnlijk nog niet uit de bougie doppen gehaald. Maar er zitten wel bougies zonder weerstand in. Zonder weerstand in de dop? Idee is de moeite waard om eens te proberen.

Harmony,
Hans.
( heeft weer wat om over na te denken )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 31 maart 2012 23:00 | Aangepast door: brinkcx 
Hoi Hans,

er is al genoeg over het lege vonkendoosje gezegd, daar kan ik niets aan toevoegen.

Over de koeling en werking van de meter : als je gevuld en ontlucht hebt volgens het boekje (vol via radiator, warm draaien met radiator open tot bellen weg,bijvullen, klaar) staat de sensor = temp afhankelijke weerstand altijd 'nat', daar zal het niet aan liggen, zie maar in dit plaatje :

koeling
(klik voor groter)
de voeler zit onderin het thermostaat blokje, als er water bovenin de radiator staat is daar ook water. Als de pomp niet werkt of de kanalen dicht zitten heb je daar nog niks aan natuurlijk, maar dat is wel erg ver gezocht.


Weerstand van sensortje al gemeten? Zit dat gekke kortje draadje ervan dat door het warmteschild onder de tank steekt goed vast? Dat schild heb je zeker los gehad.

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver toto

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 1 april 2012 10:22 
Hans schreef:
Bijgevuld. Even de KillSwitch aangezet, en heel even laten doorlopen op de startmotor.
KillSwitch terug gezet, klaar.

Kan 't niet zijn dat je'm bij deze actie al compleet verzopen hebt?
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 1 april 2012 11:25 
Hij doet het weer....

Wat het was? Samenloop van dingen.

Ik heb zojuist eerst een vers opgeladen accu aangesloten. Helpt ook altijd. Maar niks.

Links eens kijken Bougie eruit. Vonkt, maar.... niet waar je wilt, op de tip, maar aan de zijkant. Hmmmm.

Bougiedop uit elkaar gehaald. En dat ging veel te makkelijk. Wel een weerstand, maar alles zat min of meer los, en was wat geoxideerd. Schoongemaakt, toch maar weer met weerstand in elkaar gezet .(boodschappenlijstje aangevuld: stukje messing staaf)

Rechts ook. Zelfde verhaal.
Weer in elkaar gezet. En verse Denso bougies genomen, die eigenlijk klaar lagen voor Santiago.

Contact, startknop, hij deed het een beetje, choke erbij, startknop en VROEMMMMmmmm.....

Het zat dus in de bougie doppen die slecht contact maakten, en in oude bougies.

Wat betreft de temperatuur meter: vloeistof nivo wat te laag was, denk ik. Testrit moet dat uitwijzen.

Harmony,
Hans.
( vanmiddag dus een ritje met die zwarte maken..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 1 april 2012 17:50 | Aangepast door: Hansv 
En Frans heeft de hoofdprijs verdient, want de temperatuurmeter? Dat was het draadje achter het hitteschildje wat los lag. Daar had ik gewoon niet op gelet.....

Harmony,
Hans
( die ook wel eens NIET oplet )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 1 april 2012 21:23 
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Donderslag extra

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven