Hoi roelof,
hoezo met veel moeite ? Juist bij een CX is het omhangen van een motorblok zeer eenvoudig.
Als je naar het koelsysteem van de CXmotor kijkt dan zijn er eigenlijk maar 3 aanrakingspunten tussen olie en koelvloeistof.
De eerste is ter hoogte van de waterpomp, maar dan zou als de oliekeerring op de nokkenas al defect is de olie via het 'wheep-hole' naar buiten moeten komen. Het kan natuurlijk verstopt zijn, dus even met een dun ijzerdraadje in dat kleine gaatje onder de waterpomp prikken (daardoor kun je niets beschadigen!).
Een tweede mogelijkheid is dat een van de cylinderkoppakkingen doorlekt. Als er geen belletjes in het expansietankje komen dan blijft dat gokwerk. Dus loshalen en vervangen (2x).
Als derde zou het kunnen zijn dat bij het (de)monteren van het achterste motordeksel niet alle 0-ringen zijn vervangen of dat de 0-ringen op de doorvoerbuisjes van de waterpomp verkeerd zijn gemonteerd. Ook dat is alleen te controleren door (de)monteren van het achterste motordeksel.
Wat ik overigens raar vind is dat nu het koelsystem met overdruk werkt, juist olie naar binnen in het koelsysteem wordt gezogen. Anders zou je nl geen olie in het expansievaatje zien. Aangezien voldoende olie-overdruk alleen bij de cylinderkoppen wordt opgebouwd, tip ik op een defecte koppakking.
Voor het overige kan ik alleen maar bedenken een scheur ergens in het motorblok. Maar dat is zeer onwaarschijnlijk.
Succes met de zoektocht,
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.