Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

hulp elektrisch systeem

 
Schrijver bertm
Gast 
#1 | Geplaatst: 1 april 2012 15:48 
hallo hier bert
het volgende probleem ik heb twee cx en omgebouwd van een straat versie en een custom versie so far so good nu ben ik de custom aan het afmaken en had de knipperlichten klaar incl op dash bord , olielampje en had de schakeldraad voor neutraal gevonden gaat ineens alles mis
als ik hem aan zet ging richtingaanwijzer branden ipv olie , alles losgegooit toch spanning op knipper lamp ook die eraf gehaal ( spanning over frame ?? ) nu gingen ineens alle draden gloeiend heet worden ......... contactslot eraf gehaald om stroom draad te volgen . er klopt helemaal niets meer van ik zal wat fout gedaan hebben maar zie het niet meer
zou iemand mij eens kunnen helpen ( woon in doetinchem )
groeten bert
ps foto van de kerstboom erbij gedaan

Schrijver bertm
Gast 
#2 | Geplaatst: 1 april 2012 16:01 
oeps ging wat fout met foto als goed is komt ie nu wel



Verwijder bestand #1

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 1 april 2012 16:14 
Bert,

Denk eraan dat driekwart van de CX naar massa schakeld, ik bedoel daarmee dat het schakel-element niet in de draad vanaf de plus zit, maar juist in de draad vanaf het lampje naar de massa.

Verder, als er niemand dichterbij is, dan kan ik misschien wel eens uit Ede komen om eens te kijken naar de electra van het geval.

CX500c is niet mijn specialiteit, maar draadjes zijn draadjes, en CX is CX.

Wat je zo-wie-zo kunt doen: Alles loshalen, en éen circuit tegelijk aansluiten. Eerst de simpele: Vrijstand en olie, dan wat ingewikkelder, knippers, en tenslotte de verlichting voor en achter.

Ben je halverwege ergens en er gaat iets gillend in de fout..... weet je in elk geval waar het probleem optreed.

Harmony,
Hans.
( weet de weg op een CX500z goed te vinden )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver bertm
Gast 
#4 | Geplaatst: 1 april 2012 19:44 
bedankt voor de reactie
ja klopt ik heb veel zaken gevonden die massa geschakeld zijn alleen ik zit nu dat ik het contactslot had losgehaald ( om te kijken waar de stroomdraad heen ging ) en nu weet ik niet precies hoe die weer in elkaar moet dat zijn twee koperen plaatjes met knopjes die de draden moeten schakelen ,daar zit iets mis ( kan haast niet want kan maar op een manier in elkaar maar toch ) als ik dan de accu aansluit worden de draden zeer warm zonder dat er ook maar iets aangesloten zit
als dat is op te lossen kom ik een heel eind denk ik heeft iemand dat eens eerder bij de hand gehad dat contact slot ?
gr bert

Schrijver bertm
Gast 
#5 | Geplaatst: 1 april 2012 21:03 
ik heb het hele contact slot losgehad schoongemaakt in elkaar gezet maar zodra ik de accu aansluit en de sleutel op contact zet begint er van alles te smeulen

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 1 april 2012 21:45 
Hallo Bert,

de draadbomen en connectoren van een C en een Z/A/B zijn anders, en ook niet alle contact sloten zijn gelijk ..... verschillen voor onsteking aan/uit...
Kortom : ruimte zat voor probleempjes.
Gebruik als het mogelijk is de bedrading en schakelaars die bij het blok hoorden als er verschillen in onsteking waren (wel of geen CDI)

Begin in ieder geval met alles in de kerstboom los te maken behalve het contactslot. Dan met contact aan controleren dat je op de diverse kleurtjes de goede spanning ziet, zoals (normaal) zwart = 12V geschakeld op contact en groen = min/aarde.

Controleer ook dat groen werkelijk aan de min/frame ligt (aarding onder buddy goed vast en schoon?) anders begrijp je echt niet meer wat er gebeurt.

Daarna connectoren één voor één en kleur bij kleur behuizing en draden controlerer en vastzetten.

Altijd de voltmeter er op houden, zie je direct als er ergens sluiting ontstaat.

Kortom, stapje voor stapje.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 1 april 2012 22:15 | Aangepast door: Hansv 
Als je het slot niet meer vertrouwd: neem het schema erbij. Daar staat min-of-meer duidelijk hoe het slot schakelt. Zorg er wel voor dat je weet waar welk contact zit. Dit is te herleiden met de origine stekker die op het slot aansluit.

Rood, bijv, is accu en zwart is altijd 12 volt na contactslot.

LET OP: Onderstaande geld alleen voor contactslot CX500 z , A en B

Kijkend naar de connector, de pootjes van de contacten wijzen naar je toe, de sleutel is aan de bovenkant, dan zijn de aansluitingen als volgt:

Bovenste rij, van links naar rechts:
L - Bruin/Wit > Verlichting
M - Zwart/Wit > OFF/Killswitch
R - Bruin > Parkeerlichten

Onderste rij, van links naar rechts:
L - Zwart > 12V. Na contact slot
M - Rood > Accu via hoofdzekering
R - Groen > Massa

In de stand "OFF"
Zwart/Wit met Groen verbonden, CDI is aan massa gelegd, kan niet starten.

In de stand "ON"
De spanning van de accu , Rood, wordt doorgegeven aan de rest van de CX, via de Zwarte draad, EN Bruin en Bruin/Wit zijn aan elkaar verbonden. (verlichting)

In de stand "P"
Zwart/Wit met Groen verbonden, CDI is aan massa gelegd, kan niet starten, EN de accu is direct doorverbonden met de parkeerlichten op Bruin.

En zo schakelt een CX500 zAB slot.

Harmony,
Hans.
( het is niet simpel, maar werkt wel )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver bertm
Gast 
#8 | Geplaatst: 2 april 2012 16:22 
ik heb de bijna de hele kabelboom uit elkaar gehaald omdat ik de zwarte stroom kabel niet kon volgen na het contactslot , nu ook contactslot gedemonteerd en die blijkt te roken , ik vermoed slecht contact o.i.d. ik kan met multimeter wel doormeten en hij schakeld ook wel goed
ikheb op internet nog mischien intressante foto daarvan gevonden



Verwijder bestand #1


Verwijder bestand #2

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 2 april 2012 18:11 
Ik heb mijn foto's even online gezet voor je. Klik HIER.

Eerlijk gezegd weet ik niet meer zeker of ik de onderdelen op de correcte manier heb neergelegd voor de foto's. Het staat mij bij dat ik tegen een probleem aanliep tijdens het terugmonteren van de onderdelen. Jouw 2e fotootje bevestigt dat. Want daar ligt het achterkapje precies 180 graden gedraaid t.o.v. de rest, dan bij mijn foto's.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver bertm
Gast 
#10 | Geplaatst: 2 april 2012 19:20 
er ontbrak nog iets tekst bij de foto n.l.

RED - Supply from main fuse
GREEN - Earth/Ground via loom
BLACK - Supply out when ignition is switched on
BLACK/WHITE - Connected to ground when ignition is switched off.
Linked to killswitch which does the same job. Stopping engine
BROWN and BROWN/WHITE -lights/parking lights

dat heb ik geprobeerd en dat is nu goed
ik kwam een ander probleem tegen en dat is op de foto te zien en geprobeerd te fixen door een schuifstekker er in te maken



Verwijder bestand #1

Schrijver bertm
Gast 
#11 | Geplaatst: 2 april 2012 19:21 
uhh dit is de andere foto

Schrijver udent

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 2 april 2012 20:52 
Wat een prachtige uitleg met foto's , hier kunne de leden veel mee verder.
Gr Theo.
theo cx ds

Schrijver bertm
Gast 
#13 | Geplaatst: 2 april 2012 21:46 
thnx dit is de fix dus



Verwijder bestand #1

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 hulp elektrisch systeem

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven